1

Hur hade ni tolkat detta schemat?
Polerna sitter "under schemat"
Så var ska d+ vara? Uppe till höger eller vänster?

http://i1339.photobucket.com/albums/o713/christofferpers/Mobile%20Uploads/image_zps77907346.jpg

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

2

Det är ju något extrastreck till vänster, finns det någon kant eller hack som kan hjälpa till med orienteringen på baksidan?

Annars brukar det vara så att bilden beskriver det du ser när nu vänder, dvs D+ uppe till vänster.

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

3

Just det!
Extrastrecket representerar lådans baksida, den med skruvhålen.
Det är litet lurigt med dessa då anslutningarnas betäckningar inte står vid själva anslutningarna utan bara ovanpå.

Sedan den elektriska inkopplingen bereder väl inga problem?
Eftersom samma bokstavsbetäckningar även finns på generatorn. D+ skall ha en avgrening där "grenen" kopplas till laddningslampan.
Om laddningslampan saknas, eller om den är trasig får du ingen laddning.
D betyder "dynamo" och F betyder "field", fält på svenska.
Dessa regulatorer styr generatorns laddning genom att reglera magnetfältet inuti generatorn.
På generatorn finns en skruvanslutning, B+ den kopplas till batteriet, oftast via anslutningen på startmotorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tack för svaren!  ICQ/ab
Kanten som man skruvar fast reläet är på den översta långsidan, problemet är att den inte laddar när den blir belastad tex halv ljus så ev har relät varit felkopplat.
Kan felkoppling av D+ och DF orsaka det problemet?

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-11 21:42:04)

Ja, så kan det vara.
Hur beter sig laddningslampan?
Själv är jag inte så förtjust i dessa "plastregulatorer" jag har haft några som havererat eller gett för hög spänning. Så jag föredrar de äldre som är inbyggda i en plåtlåda, dessa äldre är visserligen elektromekaniska med ett slags relä inuti... men ändå...

Det bästa är ju om du hade haft originalkabeln kvar, den som skall vara mellan generator och regulator, den har ju färdiga socklar, eller "multikontakter" då kan det inte kopplas fel.

D+ ger spänning in (genom kontrollampans glödtråd) och DF styr strömmen genom den roterande fältspolen. DF- jordar det hela.

Ett annat tänkbart fel är att borstarna, kolen, som ligger an mot släpringarna inuti generatorn. Dessa kan du enkelt inspektera genom att skruva loss  den lilla plattan med anslutningran på. Här finns också en jordanslutning genom en av föstskruvarna, kolla dessa. Kolen kan du köpa från exempelvis Classic Up-North, kostar väl 30-40kr ungefär.
Dom är litet småknepiga att byta, lödkolv och litet finurlighet behövs.

Tänkbart kan vara att det är ett diodfel i generatorn också. Det kan kollas genom att koppla en gammaldags analog voltmeter med visarinstrument, mellan B+ och generatorns gods. Kör motorn på låg tomgång, om nu visarnålen vibrerar någonstans vid 12v markeringen så kan det vara så att du inte har ren likspänning ut, nån halvvågsväxelspänning, då är en eller kanske två dioder trasiga. Det lönar sig ofta att låta en bilelfirma reparera originL Bosch-generatorer.

6

Den laddar perfekt på tomgång ca 13,9-14,1V men så fort man belastar den så glöder laddningslampan och spänningen går ner till ca 13V iom det så laddar bilen ur och till slut går den inte igång.
Tyvärr saknas kontaktstycket så felkoppling är en möjlighet men vad säger du? ska D+ vara högst upp mot baksidan av relät?
Jag har vart hos en bilelektriker och han har kollat generatorn och han säger att den är helt OK men felkopplad, känner dock ingen tillit till gubben då han verkar lite konstig/vimsig...
Tilläggas ska att bilen inte är min.

7

Om nu alla dessa Hellaregulatorer är likadant figurerade så är den ensamma anslutningen D-. Ovanför denna till vänster sitter D+ och bredvid till höger D-.

Eller så här... enligt figuren på plastlådan har du ju D+ närmast den bakre väggen, den med skruvhålen på. D- är närmast kortsidan, och DF närmast den andra långsiden, den utan skruvhålen. Om nu bilden stämmer med din regulator.
Observera att kontaktstiften inte sitter i samma ordning på generatorn.

Gör så att du ritar av figuren, och vänder på regulatorn och identifierar anslutningarna efter din skiss.

Har du möjlighet att kolla med en anna regulator?
Med dom symptomen du beskriver kan det vara regulatorn som är trasig eller felkopplad, då den inte kompenserar för belastningen av halvljuset, börja med att kolla om den är rättkopplad.

När du mätte spänningen mätte du då direkt på B+ på generatorn eller någon annastans?

8

Precis så som ni säger vill elektrikern att den ska kopplas men den var kopplad tvärt om DF närmast skruvhålen och D+ närmast den andra långsidan.
Jag mätte på generatorn B+ och då förlorade den lätt en volt vid belastning.
Har tyvärr ingen annan regulator men kan någonting gå sönder om D+ och DF byter plats?

Då måste det vara så att den är felkopplade och då inte reglerar magnetfältet inuti generatorn...? Hmm ska bli kul och se om det blir någon skillnad!

9

Ja berätta gärna.
Minns nu att jag kopplat likadant av misstag, hade skiftat två kablar på generatorn, men upptäckte detta innan jag startat motorn.

10

Det ska jag!

11 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-12 12:50:09)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png

Här är ett schema för hur det skall se ut. Både för växelströms- och likströmsgenerator.

12

Nu är mysteriet löst! Kopplade som du sa Björn och mätte på generatorn och fick fin fina 14V går sedan in och mäter på batteriet som får ca 13.6V Hmm, sätter sedan på halvljus och vindrutetorkare får då ca 13V och lampan lyser Hmmm igen, känner nu en frän doft som jag känner igen, känner på kablarna som är glödheta stänger av motorn och strömmen, följer sladdarna och hittar en "händige herrn" koppling som inte är av denna värld, tog inte ens en bild på den iom mitt chocktillstånd.
Klippte av denna och skalade kablarna och bara tvinnade ihopa dom, bara för och se om det funkar, startar på med ljuset och torkarna och får då fin fina 13,8 13,9V!  ICQ/ag
Så enkelt var det!
Är det någon som har ett tips på om det finns någon koppling som rymmer 3 ganska tjocka kablar och en liten som inte käkar ström och som är säker?
Tack för all hjälp! ICQ/ab

13 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-18 16:00:55)

Om dessa kablar finns eller fanns under baksätet kan någon vara till elbakrutan.
Du är ju iallafall på rätt väg, Grattis så långt!