Det började hösten 2012 då denna Bay Camper -77 dök upp på blocket i Norrtäljetrakten.
Såg hyfsad ut på bilderna, skulle gå för egen maskin, lite rost i skärmar o trösklar, senaste besiktningen 1997..
Kändes som ett ok projekt över vintern..
Prutade ner den 40% och det blev affär..
Efter transporten så satte arbetet igång.
Jag slog i bensin och fick byta bensinfilter 3 ggr innan den gick hyfsat rent.
Passade på att byta filter, tändstift och tändkablar.
Rosten var nog lite värre än vad jag väntat mig, så på upnorth beställdes plåt till bakskärmar, framskärmar, trösklar, nedre dörrsidor och domkraftsfästen.
Då svetsarbete övergår min egen förmåga lämnades detta bort till en bekant som fick dit plåten.
Efter detta grundade jag bussen.
Nu är det vår 2013 och mycket jobb återstår men jag vill få en uppfattning vad som behövs inför sommarens bravader så glad i hågen åker jag över Ölandsbron mot bilprovningen.
Stötstångsrören läcker friskt och droppar ner på värmekamrarna så mitt ekipage har ett uppseendeväckande rökmoln som kantar min färd.
Kommer också på att jag saknar regplåt, stötfångare och lite annat, men lär ju bli lite 2:or så det spelar ingen större roll…
Väl framme har gubbarna förmodligen haft morgonmöte och bestämt sig för att lägga allt krut på dagens besiktning kl.16.20, då jag möts av 3 personer som säger jaha… och kliar sig i huvudet..
En halvtimme senare lämnar den ene (den tjockaste..)med ett svagt leende över detta papper..
Då har vi lite att jobba med, tänkte jag och satte igång..
Bromsar fixades, stötstångsrör o värmekamrar byttes ut.
Råttboet till elsystem fick en lättare genomgång.
Spolarpump,bälten dörrsidor och allt annat inhandlades via boxerville,
Jag bytte även bakluckan då den gamla hade plyfaskiva.. samt framrutan, då den gamla var sprucken och fick efter stor möda igång lysen efter att ha hittat reflektorer på en gammal vw1600 som skulle skrotas..
Fick även tag i en framvagn med sänksats, då den gamla var sönderrostad. (hade nog bytt ändå..)
Jag smäckte på fälgar o däck för att få en känsla av resultatet..
Sen var det dags för lite färg, några dekaler och vips så ser den bättre ut…
Funkar bra för 2 vid utflykter…
Även fler får plats när vi ska till stranden….
Nu i vinter har det varit småplock som växellänkage, bytt till kortare lägen, STOR skillnad, rekommenderas varmt. Även hittat ett takräcke som kapats för att passa. Köpte även en reservdelsmotor som alltid är bra att ha..
Nästa punkt blir att sänka bakvagnen, se över elen så ett dubbelt batteri laddar kylskåp etc, samt kolla över 220-anslutningen, men prio ett är att nu renovera generatorn, då den slutade ladda i somras.
Sedan ska inredningen fixas till, mer om detta framöver.

bra jobbat