1

Tjo!!!

Om jag nu skulle vilja lackera om lite prylar men inte får bort all rost, tex ytrost mm hur ska jag göra?

Tanken är att riva ner bakaxeln, slipa ner den till metallen sen köra Por15 metal prep och sen epoxyprimer på det.

Metalprepen är någon sorts zinkgrund och jag blir osäker på den när jag vill lägga epoxy utanpå.

Hur skulle man vilja göra egentligen? Har inte hur mycket möjligheter som helst så att kunna göra detta på uppfarten är bra!

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2

Wompa skrev:

Tjo!!!

Om jag nu skulle vilja lackera om lite prylar men inte får bort all rost, tex ytrost mm hur ska jag göra?

Tanken är att riva ner bakaxeln, slipa ner den till metallen sen köra Por15 metal prep och sen epoxyprimer på det.

Metalprepen är någon sorts zinkgrund och jag blir osäker på den när jag vill lägga epoxy utanpå.

Hur skulle man vilja göra egentligen? Har inte hur mycket möjligheter som helst så att kunna göra detta på uppfarten är bra!

Por-15 sägs ju vara bra, och lägger du det behöver du ju inte lägga epoxy!
  Gör bara precis som dem rekommenderar och ta bort all lös rost med en roterande stålborste eller sådär ICQ/ab

3

Jag ska inte köra Por15... Ska lackera med Eastwoods semi gloss för den är bättre och ger mig rätt nyans.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

4

Per 15 ska ju ha en topplack för att inte mattas/blekas.
Nu är ju detta under bilen, och dessutom kaske Eastwooden är en typ av "bedliner"?

Hursomhelst - jag har metal prep:at och lagt epoxi över förut.
Resultatet har oftast varit bra, men nån gång har epoxin släppt.
Efter npt år har stora flagor fallit av, och jag kan inte tänka mig att det berott på nåt annat än metal prep:en under.

Den har då, gissar jag, lagts på för "tjockt" så att epoxin "ätit loss den" från underlaget, så att säga. Och det vill man ju inte - speciellt inte på en sån del.

Om var du hade jag kört hängslen och livrem.
Borsta rent, Metal prep och sen por15. När den torkat hade jag gått över med Eastwood-färgen.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

5

Ska se hur detta slutar...

Bilen används bara på sommaren och i hjulhusen nu under skärmarna tänkte jag gå loss med slipen och ta bort alla lager med underredsmassa etc som sitter.

Sen kör Epoxyspray och ett lager body färg..

Tänkte om Carosol Bodyspray är bra? Sen kanske ett lager med Carosol F40 för att få ett tåligt lager som verkar ljuddämpande.

Det sitter ju en innerskärm utan pås så detta område är ju inte så utsatt...

Tips mottages för att göra detta så bra som möjligt, har ingen lust att sitta och beställa grejer heller och sprayer är att föredra då ytan blir bäst då.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

6

Fast jag såg nu att F40 inte torkar till en torr yta utan en klistrig sådan... Sånt vill jag inte ha!

Tror ni det räcker med epoxy sen Bodyspray? Eller borde jag ha något ljuddämpande?

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan