1

Vilka knep har ni för att bromsa upp detta på era typ 3:or?

Blev starkt avrådd från att blästra då blästermediet för det första tenderar att skjuta hål i tunn plåt med även att sitta kvar i spalten och förvärra problemet.

Vissa säger att man borstar rent och se till att få bort så mycket som möjligt av den lösa rosten och sedan dränka in i någon effektiv olja som kryper in.
Tips på lämpliga produkter?
Dinitrol sade någon. Vilken är den exakta produktbeteckningen?
Efter en sådan operation, skall/bör man sedan måla på något över?

Köpte även ett POR15 kit då jag hade en idé om att testa denna mirakelprodukt, men frågan är hur lämpligt den är i spalter när rosten krupit in en bit?

Post's attachments

DSC_1117.JPG, 104.25 kb, 800 x 600
DSC_1117.JPG 104.25 kb, 274 downloads since 2015-01-09 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Tja rosten dör inte av sig själv.. ICQ/am
Utan att ta helt isär får du inte bort den. Men gör rent. Med roterande borste, om ytan inte måste vara lackerad.. Spruta på varmt hålrums vax.. Gärna värm plåten innan så det gufsar in i rosten.. Nu fäster ingen färgpå detta. Så på med tjockare asfalt eller olje produkt... Färdig...
Elller stålborsta rent.. Dränk in med utspädd epoxifärg.. Låt härda... Måla över med tjockare epoxi.. Låt vara eller lackera med valfri färg..eller boddy, elller?
Ingan av dessa metoder, håller rosten borta för evigt... ICQ/ac  Men den bromsas upp.. Och varken du eller jag lever för evigt... Dubbel plåt med kryprost är svår.. Tsr man inte isär och tar bort, så är den kvar.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

1.Borsta rent.
2.Applicera hålrumsvätska (tunnflytande som tränger in bra)
3.Spraya rostskyddswax i hela innerskärmen (gör att fukt aldrig mer kommer åt plåten)
4. Sov gott på nätterna och oroa dig inte mer för den rosten  ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

4

är olja helt ute som rostskydd?

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Macke skrev:

1.Borsta rent.
2.Applicera hålrumsvätska (tunnflytande som tränger in bra)
3.Spraya rostskyddswax i hela innerskärmen (gör att fukt aldrig mer kommer åt plåten)
4. Sov gott på nätterna och oroa dig inte mer för den rosten  ICQ/ab

Hålrumsvätska finns väl som både vax och petroliumbaserat? Vilket är att föredra?

Då skrotar jag mina POR15 planer och kör Macke-metoden.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

Biltemas linoljebaserade rostskydd har jag använt på många bilar. Kryper in fint. Har dock aldrig testat att spruta vax över den men det borde funka om man låter det torka till lite innan.

Eller?

7

Vad som helst, som hindrar luft och fukt att komma till rosten, och tränger in i rostporerna e bra..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Ingen rostomvandlare??

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

9 Senaste redigerad av Macke (2015-01-15 11:33:23)

Förr körde jag med Dinitrol men osäker på om märket finns kvar.
Corrostabil kör jag med nu då det finns på många ställen.
Under bilen och i hjulhus blir det hagmans Carosol hålrumsspray T03 och sedan F40 tjockflytande då båda torkar och blir klibbfria (svart färg på båda Hagmans produkterna )
Lätt att tvätta rent och trevligt när man skruvar med bilen ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P