1

Hej, jag har nu kommit så långt i min verkstad att det är dags att tänka på en "riktig anläggning" i verkstaden i stället för radion som står i en hörna o skrålar. Jag kan inte mycket om det här, men mina tankar/drömmar är att sätta dit en dator (Finns XP) med skärm så klart och via denna kunna vara uppkopplad via fiber (finnes) till Internet, spela musik och se TV/film via denna uppkoppling.

Verkstaden är stor, 10 x 15 meter totalt sett och jag vill försöka få ut ljuder rätt så brett som möjligt även om anläggningen kommer att vara placerad mitt på långväggen och det kanske räcker med att högtalare finns vid anläggningen för att få ett fint ljud vid TV visning av F-1 tävlingar :-). Jag är inte ute efter "proffsljud", vinkelslipen tar över ljudet ändå.

Så vad behövs och vad finns på marknaden för rimliga pengar, vill inte lägga hur mycket pengar som helst på detta, kan tänka mig att lägga ca 2000:-,  men vill ända ha det fungerande.

TV: Antagligen behöver jag väl ett TV-kort till datorn, eller? (jag har TV via Fiber, men kan jag köra detta via datorn också eller behöver jag en särskild skärm för detta, Köpa en TV och koppla datorn till denna eller hur gör man?

Stereo: här vill jag köpa ett ljudsystem och köra med datorn, typ hemmabiosystem eller liknande, vad rekommenderar ni för något och behöver jag bättre ljudkort i datorn än de standard som följer med.

Högtalare:  Kan dock inte bestämma mig om högtalarna skall vara synliga eller jag skall bygga in/gömma dem. Själva Anläggningen kommer att vara dold i ett gammalt skåp. snygga klassiska högtalare gör inget att den syns. Verkstaden skall andas 60-70 tal. Plast högtalare = gömmas...

Vad tycker ni?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Jag kommer ha min led projektor sittandes i taket i en låda, då behöver man inte oroa sig för vinkelslips stänk på skärmen, sen blir det mitt gamla 5.1 system med extra basar allt styrs från den bärbara ICQ/ab

Det går lättare att jobba med mixade motorfilmer från youtube än svt's utbud eller någon radio kanal med dålig mottagning Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

"Johan W"
Tack, har också funderat på en projektor, men jag har slut på rena väggytor och skärmen kommer en bra bit från vinkelslipens stänk. Ja Tv utbudet är väl inte mycket att hurra för när det gäller motor så helt klart handlar det mest om DVD eller Youtube filmer som kommer att går där. När det gäller radio så hoppas jag att fiberkabeln och de radiokanalerna som jag får in via Internet får bättre mottagning än det jag har i dagsläget i en plåthall...

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

4

Jag kör mera old-school på stereo-fronten, en gammal NAD förstärkare kopplad till ett par stora, lika gamla Jamo-högtalare från troligt 80-tal, matas med en CD-spelare från 1988..... Poppar så det överröstar vinkelslipen om man vill!  ICQ/ae

Grann-tjejen som bor ett par hus bort kommenterade, efter att jag haft några garage-sessioner, med "Du GILLAR ZZ-Top va!?"  Default/lol

Och det här är ju grejer som man köper för typ 1000-lappen på Blocket eller Tradera!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Fundera själv i den banan också, en gammal Marantz som man hade på 80 talet, men sen vill jag ha TV och Internet också och egentligen har jag inte så mycket plats just så många delar. Kanske så att man sätter upp lite "stora" synliga 70-80 tals högtalare.

Men det måste finnas fler på detta forum som har stereo och TV i verkstaden?

6

stereo och TV i verkstaden?

varför det... en gammal radio... när jag inte hör den e jag förmodligen upptagen med annat ICQ/ad kan vara intressant med debatter ibland när man sitter och småjobbar.. men annars så stör det bara...

tv... nä behovet finns inte annars,så varför i garaget? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

stereo och TV i verkstaden?

varför det... en gammal radio... när jag inte hör den e jag förmodligen upptagen med annat ICQ/ad kan vara intressant med debatter ibland när man sitter och småjobbar.. men annars så stör det bara...

tv... nä behovet finns inte annars,så varför i garaget? ICQ/ad

Bra Michaelth, jag kan lite hålla med dig faktiskt, TV är väl inte så prioriterad, har egentligen inte haft TV själv på nästan 10 år, men fick en via jobbet för 2 år sedan och den snor för mycket tid från att jobba med huset, men på vintern när man kommer hem och man inte kan jobba utomhus, så kan jag tycka om den..:-)

Men kommer den med "på köpet" så tror jag att jag installerar den via datorn...

8

Nu har jag garaget i huset vilket underlättar. Jag köpte en stereo från blocket för 300kr. den har dubbla kassetband och "X-bass Boost". Låter dock mycket bra, jag riktade högatalarna så ljudet skulle spridas ut i lokalen.

Har dragit in AUX-sladd och laddsladd till en tupperwareburk bredvid där jag lägger luren med en bra spellista igång. då är den hyffat dammsäker.

9

Röstar också för en gammal nostalgi anläggning,

I mitt nästa garage är ett mål att ha ett par stora jäkla gammla Cerwin Vega AT 100 eller DC 1515
å nån gammal NAD förstärkare å blåtandsdongel så man kan musik via telefon eller padda

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

10

Tack alla som ger sina synpunkter, uppskattas väldigt mycket och det är väl därför vi skriver här och frågar om åsikter...

Jo, det är "svårt" det här tycker jag, ny anläggning med dator eller gammal Nostalgi anläggning (snygga högtalare Jimmy..) för o nackdelar finns hela tiden. Tyvärr är det en plåthall så jag har väldigt dålig mobiltelefon förbindelse, men å andra sidan kan man koppla in en extern antenn har jag fått information om. på fördelssidan så har jag förberätt för fiberanslutning in i verkstaden och en dator kommer in i alla fall för att söka information, sprängskisser, reservdelar och monteringsfilmer. Så tanken finns då att kombinera allt detta.

Ett stort plåtskåp där anläggningen kan finns tillsammans med kaffe och öl?!! finns också, inte dammtätt men mycket nostalgiskt tycker jag...

Kanske en gammal anläggning med "feta" högtalare som matas med kanaler och musik via datorn..

11 Senaste redigerad av kee (2015-01-09 10:10:12)

Lurv skrev:

Har dragit in AUX-sladd och laddsladd till en tupperwareburk bredvid där jag lägger luren med en bra spellista igång. då är den hyffat dammsäker.

Matburk som skydd var ju en bra idé! Nu har jag inte upplevt problem med just damm, utan luren blir ju som skitigast när man nöds ta i den med skitiga händer, men det kan ju vara bra att förebygga problem. Kan tänka mig den fyller en något stötdämpande funktion om luren skulle åka i golvet och sladden ryckas ur. Laddsladd har jag inte haft behov av, men det är klart, ska man sätta igång och har taskigt med batteri så är det ju bra att ha.

Själv kör jag någon gammal SONY-stereo med flera enheter integrerat, bland annat dubbelkasettdäck, men numer använder jag aldrig något annat än telefonen, dock är det hyfsat okej ljud i den för att vara en helintegrerad sak, den har ju trots allt lösa högtalare vilket möjliggör en bra spridning i rummet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't