1

Hej,
Köpte på mig en äldre variant av varvräknare för en tid sedan men har inte lyckats klura ut hur/om den ska kunnas kopplas in... 
(Finns 2 st inkopplings punkter - och G / har ingen aning vad den hör till för bil ursprungligen)
Har en misstanke att den kanske ska ha suttit på nån gammal engelsk plusjordad relik men vet inte.
mvh micke

Post's attachments

vdo#2.jpg, 494.51 kb, 1824 x 1368
vdo#2.jpg 494.51 kb, 299 downloads since 2015-01-04 

vdo.jpg, 488.85 kb, 1824 x 1368
vdo.jpg 488.85 kb, 319 downloads since 2015-01-04 

2

Det där är en äldre variant av givare, den kräver separat givare av rotationstyp!
Användes ofta till dieselmotorer.
Har sådana på min båt, där det sitter en sk. generatorgivare på pumpaxeln.
Denna ser ut som en förvuxen bromsljuskontakt med en fyrkantig ingång för en givaraxel, typ hastighetsmätarvajer VW.
Givaren producerar växelspänningspulser mostvarande varvtalet.
VDO har generatorgivare men räkna med ett saftigt pris, minst 1500:-

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3 Senaste redigerad av Stefan F (2015-01-05 00:12:39)

Med tanke på att den bara går till 5000 rpm, och utan rödmarkering, kan den komma från en båt?
(asch då, såg att "Piraten" hann före innan jag hann trycka på "Skicka svar"  ICQ/ad  )

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-05 07:28:49)

.

Stefan F skrev:

Med tanke på att den bara går till 5000 rpm, och utan rödmarkering, kan den komma från en båt?
(asch då, såg att "Piraten" hann före innan jag hann trycka på "Skicka svar"  ICQ/ad  )

Eller iallfall från ett dieselfordon.
Men även jag känner igen denna, Volvo Penta hade sådana i sina paneler som man fick medskickat till motorerna. Man brukar kunna komma åt en varvtalsrealterad signal från en anslutning på generatorn som heter "W" men sådana generatorer har vi inte i våra bilar...

Kom att tänka på en sak...
Sena typ 1 med AD och AS-motorer (kanske även samtida andra modeller?) hade ju en föregångare till dagens felsökningsutrustning.
Men denna var helt analog och hette VW-diagnos, det satt en stor multikontakt till vänster i motorrummet. På motorns framsida finns det en varvtalsgivare som sitter i ett hål i godset som mynnar mot svänghjulet. Undrar vad man får för signal från en sådan givare, kanske man kan använda en sådan?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Ajfan, känns som jag får lägga tillbaka den på hyllan el kanske konvertera in en gammal perkins el penta.  ICQ/ad 
Tack för hjälpen iaf!
bdv nån som behöver en billig varvräknare?  ICQ/ag

6

Boomfunk skrev:

Ajfan, känns som jag får lägga tillbaka den på hyllan el kanske konvertera in en gammal perkins el penta.  ICQ/ad 
Tack för hjälpen iaf!
bdv nån som behöver en billig varvräknare?  ICQ/ag

Sorry, men annonsera ut den på något båtforum. Instrument med kromad sarg är ganska gamla, för redan på 70-talet kom dom med mattsvart sarg.

Användbara varvräknare har tre anslutningar, +, - och en symbol som kan se ut som ett upponervänt "T". Var du skall koppla plus och minus vet du säkert redan, och den tredje anslutningen skall kopplas till minus på tändspolen, som är en gemensam elektrisk punkt med brytarspetsarna. En varvräknare räknar nämligen antalet pulser från brytarspesarna och i vårt fall dividerar den detta värde med fyra. Vissa varvräknare har större matematiska kunskaper än så, då de även kan dividera med två, fyra, sex eller åtta, detta väljs av en liten skjutomkopplare eller någon bygel som skall flyttas...

Båtmotor... Tja jag såg ju här på forumet en av Mettis filmer från något Bug Run, där fanns en modifierad bubbla med en encylindrig tändkulemotor längst bak, tjoff, tjoff, tjoff, och snygga rökringar ICQ/ab .
Troligtvis hade den ingen varvräknare, ingen elektronisk iallafall.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Til info: VDO OTA er ett underbolag av VDO, som producerade instrumenter för industrielt bruk.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.