1

Ska montera en 1600AD motor i min T1 -66, kan någon förklara på ett så enkelt sätt som möjligt vad jag behöver göra med motor och låda för att det ska passa ihop. Tanken är att 12v konvertera hela bilen, behöver man byta startmotor till en 12v för att det ska fungera? Vilken typ av 12v startmotor är det jag ska ha i så fall, funkar det med vilken 12v som helst?

http://i.imgur.com/b2sL0TX.jpg
Växellåda

http://i.imgur.com/9gu6Y3u.jpg
Motor

Vet att detta med största sannolikhet står i trådar med liknande frågor, men tycker detta är en djungel och jag har ganska dålig koll på det här. Vore tacksam för lite vägledning i detta.

/Foppa

2

Du måste slipa ur lådan för svänghjulet som är lite större på ad motorerna
Du måste även byta startmotor till en 12V för att få den att passa i lådan så måste du byta bussning i Lådan (finns att köpa på tex CSP eller vw classic up norh) kontrollera också om du behöver tryckplatta med eller utan ring och se till att det stämmer. Sen är det bara att köra...

Learning by experience is a great way to spend money...

3

Det är bra att byta till en 12v startmotor, men det är inget måste. Jag har kört med 6v startmotor på min 12v konverterade buss i 8år. Det funkar fint, och det är bra drag i starten ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

lasslo skrev:

Det är bra att byta till en 12v startmotor, men det är inget måste. Jag har kört med 6v startmotor på min 12v konverterade buss i 8år. Det funkar fint, och det är bra drag i starten ICQ/ab

Visst det funkar fint!
Men den dagen motorn inte vill starta så skall man akta sig noga och inte köra startmotorn mer än 10-15 sekunder åt gången, den blir nämligen väldigt varm.
Men det blir en hima bra snurr på motorn när man kör en sexvoltare på tolv volt, så därför kanske den blir mer lättstartad.

Annars skall du välja en Bosch startmotor, om du köper en ny, dessa kostar knappt 1800kr  + frakt, och då ingår bussningen.

Sedan är det olika antal kuggar på svänghjul avsedda för sex eller tolvvoltsmotorer, så du kanske måste köpa en ny startmotor ändå. Måhända finns det nån annan lösning, men det får isåfall någon annan svara på, då det inte är självklart att det går att montera 66ans svänghjul på AD-motorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för alla svar, som jag läser det så kan man sammanfatta det såhär.

- Lådan måste slipas ur för att svänghjulet är större (200mm) på AD motorn.
- Startmotorn kan jag behålla men då antalet kuggar på startkransen skiljer kan jag lika gärna byta till 12v.
- Byter jag till 12v startmotor så behöver jag en sån här http://www.classicvw.se/startmotorbussn … ts_id/1764
- Tryckplattan är jag lite fundersam på, saknas den på bilderna jag visat? Hur vet man vilken man ska ha?

Hittade en bra tråd om svänghjul och startmotorer här. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

/foppa

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-09 11:06:06)

Om du köper en ny startmotor, ring eller maila till Classic Up-North och kolla om bussningen ingår. Jag köpte en ny för snart två år sedan och vill gärna minnas att den ingick, men kolla för säkerhets skull!

Jag har en 1600 på en låda från 1968, jag kan inte se att det är urslipat någonstans, men den lådan kanske har en större sprängkåpa?

Sedan är det ju så här, att de äldre lådorna har lägre utväxling, så om du hänger på en starkare motor får du bättre accelerarion, men kanske inte så mycket högre toppfart eller bränsleekonomi. Lådorna som kom samtidigt som 1600-motorerna hade litet högre utväxling, iallafall på fyran. Men även det och detaljerna därikring vet expertisen här mer om.

7

Man slipar ur lådan för att starkransen är större, inte för att kopplingen är det.
Ska man köra 6V startmotor så passar bara den från årsmodell -67 mot 130-kuggars svänghjul.
Från årsmodell -67 behöver man inte slipa ur lådan.
I en låda före -71 ska man ha tryckplatta med ring i centrum för att det ska fungera med det äldre urtrampningslagret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ja så var det.
Jag plockade sonika bort ringen, och det funkar!

9

Utväxlingen beror i de flesta fall på vilken motor den var avsedd för.

Lite generaliserat så har 12-1300 motor 4,375 i slutväxel och 15-1600 motor 4,125.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Jag bytte motor på min typ1-66 från 1300 till 1600ad för ett kort tag sedan. Och var beredd att slipa lådan och byta till 12volts start (har 12volts konverterat). Men jag flyttade bara över startkransen från 1300:an till ad-motorn och kör alltså med 6v startmotor. Jag mätte på bägge kransarna och tyckte dom va identiska där dom sitter in i motorn. Det verkar funka hur bra som helst.

11

RobinB skrev:

Jag bytte motor på min typ1-66 från 1300 till 1600ad för ett kort tag sedan. Och var beredd att slipa lådan och byta till 12volts start (har 12volts konverterat). Men jag flyttade bara över startkransen från 1300:an till ad-motorn och kör alltså med 6v startmotor. Jag mätte på bägge kransarna och tyckte dom va identiska där dom sitter in i motorn. Det verkar funka hur bra som helst.

Är båda svänghjulen O-ringtätade och man kollar axialspelet så funkar det annars är det inte så bra.

Ali G

12

Hm intressant finns det svänghjul med o-ring och 109 kuggar ? vilka årsmodeller/ motor beteckningar sitter dessa på i så fall ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

13

Förmodligen en dum fråga men är det något som saknas om man utgår från bilderna jag lade upp. Bilen och motorn är köpta som dom ser ut delade, har inga fler delar till motor eller låda. Har ingen bra sprängskiss så jag blir lite osäker på vilka saker som sitter bakom kuggkransen och vilka som eventuellt ska sitta mellan motor och låda. Är speciellt tryckplattan jag tänker på, kanske finns fler delar som ska in där.

Så utmaningen i mitt fall är att passa ihop dessa delar utan att behöva köpa allt för mycket delar, en beggad 12v startmotor skall inköpas och bussning för att det ska passa på min låda. Sen att jag behöver slipa ur är jag med på, antar att det ger sig själv när man försöker passa ihop delarna. Men var på lådan ska man slipa ur, nån som sitter på någon bra bild på en urslipad låda?

/foppa

14

Skåningen :
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

15

Där ser du ungefär hur du ska slipa ut. Det enklaste är om du har eller kan få tag på ett löst 200mm svänghjul (har ett här i närheten av Örebro) som du kan trycka dit i låda. För att se vart det tar i! Tänk på att vara försiktig då du slipar ut lådan då dom faktiskt kan ta eld och brinna rätt bra. Dremmel med riktigt (dyrt) slipstift fungerade bra för mig. Rondell eller dyl skulle jag nog akta mig för...

Post's attachments

image.jpg, 72.57 kb, 570 x 428
image.jpg 72.57 kb, 261 downloads since 2015-01-10 

16

Skåningen skrev:

Hm intressant finns det svänghjul med o-ring och 109 kuggar ? vilka årsmodeller/ motor beteckningar sitter dessa på i så fall ?

Dom flesta 109-kuggars med o-ring satt på utbytesmotorer, och är ganska svåra att hitta idag.

17

stickan skrev:
Skåningen skrev:

Dom flesta 109-kuggars med o-ring satt på utbytesmotorer, och är ganska svåra att hitta idag.

Eftersom O-ringen kom -66 så är det i princip en årsmodell vi söker efter. De är i princip lika svåra att hitta som 67'a 6V start.

Ali G

18

Svwerker skrev:
stickan skrev:
Skåningen skrev:

Eftersom O-ringen kom -66 så är det i princip en årsmodell vi söker efter. De är i princip lika svåra att hitta som 67'a 6V start.

Men bytesmotorer för 6V-bilar tillverkades ända in på 70-talet.

19

Lyfter denna lite igen, 12v startmotor är inköpt ska kompletteras med en bussning bara. Men tryckplattan behöver som jag fattar det ring i mitten för att passa med det äldre urtrampningslagret. Finns det ring att köpa löst till den tryckplattan jag har eller är man tvungen att en ny tryckplatta med ring? Om man är tvungen att köpa en ny tryckplatta vad rekommenderas, funkar en sån här http://www.classicvw.se/tryckplatta-200 … ts_id/1753 eller är det värt att lägga till lite mer http://www.classicvw.se/tryckplatta-200 … ts_id/3416?

/foppa

20

Jag tror att den billigare funkar även om jag personligen hade köpen tyska.

Ali G