Det har varit lite kyligt i landet i natt.
Jag hade -24,7 i morse. Vad har ni haft för temp?
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Yttertemp?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det har varit lite kyligt i landet i natt.
Jag hade -24,7 i morse. Vad har ni haft för temp?
Just nu är det -12 här
Gissningsvis omkring 37,5
Yttertemperaturen däremot:
-12 i natt, -10 kl 07.30. Värmebölja här antagligen.
-9c i västra Skåne.
Det positiva är att man kan tända en frukostbrasa 
-10c i Alingsås. Lagom kallt.
Ca-10 här i blekinge hoppas det vänder snart....
-15 Ockelbo

Hyltebruk, -15 inatt, -14 nu, inte läge för utomhusskruva... 
-20, och har varit däromkring snart 5 dgr
-13 här i Uppsala i morse.
Den här kylan var extremt dålig timing för mig. Jag hade tänkt vara i garaget och få massor gjort under mellandagarna, men uppvärmingen räcker inte till när det är kallare än -5.
Trodde alla hade luftvärmepump,,,,,,,,,,
-13 här i Uppsala i morse.
Den här kylan var extremt dålig timing för mig. Jag hade tänkt vara i garaget och få massor gjort under mellandagarna, men uppvärmingen räcker inte till när det är kallare än -5.
Fler meterologiska observationer:
Sydvästlig vind, 2,3 till 4,7 m/s.
Luftfuktighet 37%
Temp -5 sjunkande.
Siktsträcka 300m
Lätt snöfall.
Och detta i Göteborg, i det område som Blocket kallar för "Östra centrum".
Trodde alla hade luftvärmepump,,,,,,,,,,
HenrikL skrev:-13 här i Uppsala i morse.
jag trodde alla hade golvvärme i verkstan
Sluta pika oss med kallgarage, eller utemek

tror du det är så skönt att ligga på golvet så man blir svettig då ? 
Jag trodde att man skulle jobba sig varm i garaget.
Det har jag gjort i 20år.
För nått år sen så monterade jag bort framvagnen på ghian i minus 20c.
Det var inte så skönt
Nu har jag äntligen ett litet garage med värme...
Jag köpte mig en trefasfläkt på 9kw. Tänkte att man snabbt kör upp värme om man ska vara där en stund. Då går den en liten stund sedan går huvudsäkringen
Så värme har jag, men det funkar inte när det behövs 
-26 här fortfarande.
jag har 15 plus i garaget
skönt med jordvärme.......
Fy fan vad jag hatar den här jäv☆a kylan, känns bara värre o värre ju äldre man blir..
ta innehållet ur en 20a säkring och montera den i en 16a kropp.
16A har 2,5 i kabelarea 20A kräver 4 i kabelarea!! så nej det ska man INTE göra
Men du får ju ut 11kw på 3fas 16A så det borde gå med en 9kw fläkt, ligger det kanske fler saker på samma matning?
Huvudsäkring! Då är det garanterat mer 
från 15 minus igår på dagen till 1 plus imorse.. skaplig väderväxling 

Jag har ett litet gararge, på gott och ont. Det blir varmt snabbt med vanlig vattenburen värme, och tillägg av en liten byggfläkt.
Men jag har bara en ända ingång, genom porten, takskjutport, elmanövrerad, långsam, så då blir det ju ett kallras med en gång.
Annars ligger garaget "nedgrävt" källarplan, en vägg är gemensam med källarväggen, en vägg ligger någon cm innanför tomtgränsen på grannen, en kortsida mot trädgården och en kortsida mot porten och den branta nedfarten. Jag funderade ett tag på att bila ned en slinga med golvvärmerör i bottenplattan, men jag vet inte om det lönar sig. Lade ned elektriska värmeslingor i båda badrummen, när jag renoverade och byggde om dessa, men har nu upptäckt att det är en dyr värme, iofs så är det mycket massa i ett golv med betong och/eller golvspackel så värmen stannar kvar en stund. Men i garagegolvets fall misstänker jag att den försvinner nedåt, i marken, kan inte tänka mig annat än att bottenplattan ligger på en bädd av makadam, eller möjligen direkt på berget, eller om blåleran kommer upp även där, förbaskade älvsedement, hela stan står på denna förbaskade blålera...
Jag drog in trefas direkt ifrån proppskåpet till närliggande pannrummet, kan vara bra att ha. Det fanns iofs en gammal kabel till den gamla oljebrännaren och cirk.pumpen.
Idag är det iallafall töväder, snön som kom igår är idag mer eller mindre slask, och det är typiskt för Blöteborg. Om nu detta beror på klimatförändingen eller någon naturlig variation låter jag vara osagt.
Häng upp ett drapperi innanför porten.. Så du håller värmen inne vid passage.. Golv värme rekomenderas inte om man har mindre ön 300mm issolering under plattan.. Det blir för stora värmeförluster annars..
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Yttertemp?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.