1

Eftersom jag köpte en AB automat motor idag så undrar jag följande:

1. visst kan jag ta svänghjulet från min AD 1600dp ? något att tänka på vid montering av svänghjulet? ska jag justera axialspelet till 0,10mm ?

2.om ja på fråga 1 kan jag använda den större kopplingen från min AD 1600 (T2 71a) 12v  i en bubbla 62a 6v, behöver jag modifiera växellådan eller byta något i kopplingsmekanismen ?

3.kan man använda 1600 cylindrar/toppar utan modifiering på ett AD 1300 block?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2 Senaste redigerad av mettis (2014-12-22 20:39:33)

1 - jepp  -Jag brukar täta med liite siliconpackning...

2 - Nja, du kan ju inte använda 6 volts startmotorn på ett 12 v svänghjul.
     Har du 12 volt i bilen, är det ju inga problem; Slipa ur tills svänghjul/tryckplatta får plats, byt bussning till startmotorn till en "6 till 12v" (50 kr) och
     förståss startmotor. Du kan inte använda tryckplatta "utan ring" i äldre vxllådor (utan att fixa stödrör och byta axel för urtrampslager - inte värt!) .

3 - jepp men även toppar måste bytas (mindre hål 90mm/94mm i 1302/3-toppar)

Sedan har ju Saxomatmotorn annan oljepump som byts mot en "vanlig" - kanske en 26mm för att få upp oljetrycket ?

Bara lite tips ;-)

3

Tackar mettis

1. perfekt

2. 6V i bubblan, vad göra förutom att 12v konvertera bilen, har någonstans hört att det finns ringar att montera på ringlösa kopplingar ?

3. har 1600dp toppar, blir AA 1600cylindar samt insug/förgasare från bay 71a

4

skulle inte denna startmotorn fungera är ju 6V och 130 kuggar ?
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … 11911021EX

Och om jag flyttar över 6v tändspolen så bör väll det elektriska fungera på motorn men hur gör jag med de elektriska ventilerna på förgasaren dessa är ju 12v finns dessa i 6v?

5 Senaste redigerad av MH (2014-12-22 22:14:56)

Ja, startmotorn(111911021EX) fungerar självfallet, eftersom den är 6V, och det även om du i framtiden skulle vilja "banka på" med 12V.
(Har själv gjort så med samma startmotor i snart 30 år utan problem. Finns renoverade(utb.) på hyllan, för samma peng som CSP säljer för.)

6 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-12-24 21:18:53)

Jag 6V konverterade min 63:a när jag stoppade
In en 1600AD motor i den!
Precis som du skrev så kör jag med 6V start från 67 (köpt av MH) då den har kuggkrans passande 12V svänghjulet. Nästa steg var byta generatortorn då
6V generatorn är av annan diameter. Tändspole förståss.
Elchoken finns 6V på classic up north!
Avstäningsventilen är en annan femma. 34 pict 3 förgasen har stor gänga på
avstängningsventilen och jag har iaf inte hittat någon 6v med den gängan provade att köra 6V på
den men det är förklent. Så jag klipte helt sonika av den. Har kört hela sommaren och ännu inte haft något problem med glödtendning eller dyl.

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Avstängningsventilen kan du väl byta till ett fast tomgångsmunstycke, gjorde så på en 1500 i sommras.

8

Kollade på detta kitet http://www.vwimporten.se/6-12-volt-konverteringskit

Kostar 2500:- och då kan jag bara montera i AB/AD hybriden utan modifiering, 12v batteri har jag ju redan, min 12v startmotor från min bay 71a passar väll rätt på?

Fördelarna är ju att man får bättre ljus och har möjlighet att enkelt montera i en stereo, några nackdelar ? någon som köpte detta kitet?

9

Blir inte riktigt klok på vilken koppling jag ska använda/passar i en 62a med en 1600AD motor är det denna 200mm koppling som jag ska använda?
http://www.classicvw.se/kopplingsats-20 … ts_id/2663

10

Skåningen skrev:

Blir inte riktigt klok på vilken koppling jag ska använda/passar i en 62a med en 1600AD motor är det denna 200mm koppling som jag ska använda?
http://www.classicvw.se/kopplingsats-20 … ts_id/2663

Det är rätt till en 62a
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke