1

Har nog varit för snabb o beställa ny kopplingsats till min nya motor...

Bilen ifråga är en typ1-67 på bilen sitter en tryckplatta med ring och vad jag förmodar 180mm lamell. Till min nya motor sitter det svänghjul för 200mm lamell och då beställt detta, men kommer då utan ring. Även uttrampningslagret ser givetvis annorlunda ut.
Går det få ihop detta på nått vis? Såg att typ Dalhems säljer 200mm satser med ring, är det en sådan jag skulle köpt direkt.
Hur mycket kommer det ställa till i övrigt? tänker startmotor osv...
Kan återkomma med bilder om det underlättar.

vw typ-1 1967

2 Senaste redigerad av stickan (2014-12-18 08:44:03)

Malman80 skrev:

Har nog varit för snabb o beställa ny kopplingsats till min nya motor...

Bilen ifråga är en typ1-67 på bilen sitter en tryckplatta med ring och vad jag förmodar 180mm lamell. Till min nya motor sitter det svänghjul för 200mm lamell och då beställt detta, men kommer då utan ring. Även uttrampningslagret ser givetvis annorlunda ut.
Går det få ihop detta på nått vis? Såg att typ Dalhems säljer 200mm satser med ring, är det en sådan jag skulle köpt direkt.
Hur mycket kommer det ställa till i övrigt? tänker startmotor osv...
Kan återkomma med bilder om det underlättar.

Om bilen är en 67.a så måste du ha en tryckplatta med ring. 180 eller 200 mm beror ju på vilket svänghjul du har men ring i mitten ska du ha! Sen krävs ett 130-kuggs (12V) svänghjul till 67:ans låda

3

Dalhems säljer en lös ring som du kan montera på din solfjädertryckplatta utan ring.
Köp en sån och ett nytt(gamla modellen) urtrampningslager, så borde allt passa.

Eller så skickar du tillbaks allt och byter till rätt grejor.

Startmotorn borde inte vålla problem, en 67a har väl 130kuggars svänghjul( samma som din nya motor)?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

67:an är väl speciell även där, allt är väl som en 12 V, men är 6 volt. Får mäta och räkna på mina svänghjul helt enkelt.

vw typ-1 1967