1

Jag har lite frågor ang. tjänstevikt och antal passagerare (uppgifter transportstyrelsen).

1) Hur mycket procent eller kg lägger Transportstyrelsen på bilens tomvikt, alltså vikten de mäter på deras fordonsvåg?

2) Jag har en VW1300 och enligt fordonsuppgifter har den 3 platser för passagerare.
Min fru har en VW1302 och enligt fordonsuppgifter har den 4 platser för passagerare, trots att den bara har 2 bälten bak.
Hur funkar det?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Tjänstevikten ska vara förare, full tank, reservhjul mm som man framför bilen och är nog uppgifter från tillverkaren.
Passagerare ingår i tillåten last dvs får ett fordon lasta 500 kg så är det inklusive passagerare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

1a) Varför mäter besiktningsmannen bilen då vid regbesiktning?
1b) Jag har aldrig sett tjänstevikt som fabriksuppgift. Dessutom stor det i utländska papper oftast tomvikt.
1c) Hur mycket kg räknar man då för föraren, fullt tank och reservhjulet?

2) Det verkar konstigt, min Pickup väger 400kg mer än min frus VW1302 och det står ändå bara 1 passagerare i Pickis' papper.
(Trots att lilla soffan bredvid förarsäte är gjort för 2 personer)

4

Bilprovningen godkänner bara en passagerare fram, fast det är en dubbelsits. Bygger man om till rattväxel, så godkänner dom två passagerare fram.

Det var vad jag fick höra, då jag ville ha min buss reggad för 2 passagerare fram.

5

70kg för förare

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

6

Så 100kg mellan tomvikt och tjänstevikt kan vara rimligt?

7

Nja mer är det nog. Reservhjul och 40 liter soppa, spolarvätska, verktyg mm väger mer än 30 kg.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Men finns det nåt fast värde besiktningsmannen lägga på den mätta vikten?

9

Ingen aning.

Förr så var vägdes bilarna även när dragkrok monterades (nu läggs det väl schablonmässigt på 30 kg eller så) och då ägnades sig många åt att lasta ner bilen eftersom hög tjänstevikt betydde att att man kunde hängs på större släp och köra lagligt på B-kort.

Finns många anledningar till att bilar har konstiga värden i regbeviset.

Ali G