1

Någon som har ett kopplingsschema till denna operation?
Och vilket relä man ska ha? Typ1-65, 6 volt.
//Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Har inget schema, men om man följer siffrorna på anslutningarna så blir det så här.
På reläet:
30 till + på batteriet via en säkring, 20A räcker.
85 till -
86 till tändningslåsets 50.
(85 och 86 är till reläets manöverpole, det spelar ingen roll om du polvänder dessa)
87 till solenoidens lilla flatstiftsanslurning, välj en tjock kabel, minst 4mm2

Det räcker med att standardrelä, som tål 20A.
Det är alltså inte själva startmotorns ström (minst 100A) som du skall manövrera, utan den till solenoiden för att undvika spänningsfall.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för info.
Ska prova detta.

4

Är det överkurs att beställa detta kit?
Man har ju tummen mitt i handen när det gäller el:-D

Post's attachments

Screenshot_2014-12-15-08-25-15.png, 295.7 kb, 540 x 960
Screenshot_2014-12-15-08-25-15.png 295.7 kb, 183 downloads since 2014-12-15 

5

Tja... Bara en tumme mitt i näven, då är det ingen fara. Däremot om antalet tummar mitt i handen börjar närma sig fem... då är det kris ICQ/ad .
Det är ju den där sajten för Citroën-entusiasterna som har sexvoltsrelän, minns inte adressen dit.
Men högt räknat kostar kanske relät 50kr, tillkommer omkring sex kabelskor, men säg tio, 2kr styck, några meter kabel för några tior... Kanske nån plåtskruv, några buntband, litet krympslang... Tja max en hundralapp, och en timmas jobb om du bara har en tumme mitt i handen, något längre tid om du har fler tummar mitt i handen.
Men så behöver du ju en bra kabelskotång, en bra avbitare och en jysst skruvmejsel.

27 dollar, 205kr plus porto, minst 25kr, kanske nån  epeditionsavgift plus tullens avgifter, som är 25% på hela summan... Börjar närma sig 300kr, fela mig om jag har rätt...
Skall se om jag hamnar vid en windowsdator så skall jag rita ett schema till dig, eller så finns det ett sådant nånstans som nån vänlig skäl länkar in här.

6

Hittade till citroënsidan.
http://www.ctaservice.se/delar/light/light.htm
Skrolla ned en bit så ser du reläerna.

Firman har även fått in LED-lampor för sex volt!

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-15 18:36:38)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/hjalpstartrela_zpscad33e81.jpg

Här är ett enkelt schema jag snodde ihop, kanske svårt att tyda?
Det var en handritad skiss som jag kompletterade i MS Paint.

Nåväl, orange kabel från 50 på tändningslåset ger spänning till hjälpstartreläet när du vrider nyckeln i startläget. 86 och 85 är reläts manöverspole den ena jordas (85) och den andra får en signal i detta fallet från tändningslåst.
När så sker sluter en kontakt mellan 30 (ingång) och 87 (utgång), här har jag ritat en fet blå kabel, använd minst 2,5mm2, solenoiden drar nog omkring 5-10 A, denna kabel skall vara så kort som möjligt. Färgen spelar ingen roll. Likadant med den jag ritade orange, använd befintlig kabel som kommer från tändningslåsets 50, den är röd i original.
I praktiken så kopplas reläets 30 till den stora skruvade anslutningen som kommer från batteriet, med en stor ringkabelsko. 87an sitter med en vanlig flatstiftshane på solenoidens lilla anslutning som egentligen heter 50, men siffrorna syns nog inte där.

Som du ser så hade jag kladdat ned en större del av bilens elsystem, det behöver du inte bry dig om.
Men koppla gärna in en batterifrånskiljare direkt efter batteriet, kan rädda dig i extremfall från en kabelbrand, men minimierar risken att batterit laddar ur sig pga. av någon läckström när du långtidsparkerat bilen.
Har även ritat in en huvudsäkring, efter batterifrånskiljaren på vägen till säkringsdosan, VW hade INTE någon sådan, vilken kan tyckas märkligt då den tjocka kabeln som försörjer säkringsdosan (30) är helt osäkrad. En säkring 30 A räcker troligtvis här.

8

Ja, för att vara övertydlig, den mekaniska monteringen av hjälpstartreläet skall vara i omdelbar närhet av startmotor och solenoid, och kablarna skall vara så korta som möjligt.
Detta är ju en för relän ohälsosam placering under bilen, så värm på krympslang på alla anslutningar och se om du inte kan bygga in detta reläet i nån liten tät plastlåda. Eventuellt kan det ju placeras vid batteriet inne i bilen, under baksätet, men då blir ju kablarna kanske 2 x 40 cm...ungefär...? Det måste vara litet flex eftersom startmotorn är fastskruvad i växellådan som alltid rör sig litet i förhållande till karossen vid körning.

Sedan anslutningen nummer 50, på solenoiden, här kan det vara en del oxid, och glappkontakt, inte så konstigt, så se till att denna är ren, och kläm litet på flatstiftshanens hylskäftar, så att kabelskon verkligen sitter fast på honan.
Jag vet inte hur det är på 6-voltsolenoiderna, men på 12-voltarna är denna anslutning dubblerad.

9

enkel bild jag hittade på nätet förrut som jag kopplat efter.

Post's attachments

1160720.jpg, 83.69 kb, 1200 x 1074
1160720.jpg 83.69 kb, 511 downloads since 2014-12-15 

Bubbla -62
T3 DH -85
Buss -60

10

SakLetare skrev:

enkel bild jag hittade på nätet förrut som jag kopplat efter.

Ja den bilden är ju mer pedagogisk... Om man placerar reläet under baksätet i denna koppling så blir det ju bara en kabel (röd/svart) som skall ut till solenoiden, genom någon bra genomföring.

11

Hurra! Precis vad jag behöver till min 6-voltare, ja förutom ett relä. Vart hittar man ett som funkar?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

12

Här hittar du 6 voltsrelän (och glödlampor).
http://www.ctaservice.se/delar/light/light.htm
Skrolla nedåt på sidan, förbi alla strålkastarna, så finner du några olika relän.

13

Tack för era schema. Sakletarens bild var som sagt pedagogisk och bra.
Ser inte så svårt ut.

14

bahamas skrev:

Tack för era schema. Sakletarens bild var som sagt pedagogisk och bra.
Ser inte så svårt ut.

Det är ju så med el, man kan lösa problemen på flera olika sätt.
Det finns ju en säkring mellan reläts 30 och pluspolen på batteriet, jag tror att en 10 amperes klarar sig där, använd en så kallad "hängsäkring" en säkringshållare som hänger i kabeln, nära batteriet.

15

Hur ser era startrelä installationer ut - någon som fått till en snygg lösning ?