1 Senaste redigerad av c_jay (2014-12-03 22:23:10)

Är det någon som vet vad detta är för typ av relä?? Klickar när man drar på tändningen och när man blinkar..
Sitter på en bubbla -67

när man startar bilen så dör den när man släpper nyckeln. Tänkte om det berodde på denna sak. Eller om det är tändningslåset?

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 959.04 kb, 79 downloads since 2014-12-03 

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-12-04 14:55:49)

Hej!
Skall det sitta en svart nästan kvadratisk plastkåpa över hela reläet?
Finns det någon anslutning som heter 49 och 49a?
En centralt placerad fästskruv!?
Det ser ut att vara det kombinerade blink- och varningsblinkreläet, men dessa kom ju först några årsmodeller senare. iofs så ser det ju ut att vara eftermonterat.
Egentligen skall det finnas en strömställare för att manövrera varningsblinkersen med också, vanligtvis en dragkontakt med en svart knopp, med en röd lins, under vilken det finns en blinkande kontrollampa.
Jag tror att det fanns minst två olika varianter av detta relä, beroende på årsmodell. En modell var helt "komplett" och en annan tidigare modell var man tvungen att kombinera med ett traditionellt blinkrelä, eller om det var tvärtom.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för svar!! Det är exakt som du beskriver det. Och säkert eftermonterat. Jag har ingen varningsblinkers knapp vad jag sätt.
Men jag tror ändå kablarna sitter lite tokigt på den. Vet du hur det ska sitta? När jag ändå pratar med en kunnig så kan jag passa på att fråga hur bromsljusen skall kopplas. Jag har två kontakter på bromscylindern   och kontakter med kablar till dom. Det går ut tre kablar från den. Rörigt men du kanske fattar ICQ/ab

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

4

Va, har du bara två kontakter på huvudbromscylindern... det skall vara minst tre ICQ/ag

Många kontakter är det, två utav dem brukar vara kopplade till den där kontrollampan som skall lysa då en krets fallierar.
En av kontakterna är den till bromsljuset, den skall ha endast två flatstiftsanslutningar, en av dessa kopplas till "15" . Första säkringen i säkringsdosan (15 = anslutning som är kopplad över tändningslåset)  den andra anslutningan kopplas till kabeln som går bakåt till bromsljuslamporna (= den tjocka glödtråden i den kombinerade bak/bromsljuslampan). Båda dessa kablar är svart/röda på bubblor byggda 1965-1969. Säkringen längst till vänster är till bromsljusen och en del andra grejer.

Angående blink/varn.blinkreläet:
30, två röda kablar, en tunn och en tjockare, till "alltid spänning" säkring 8, samt den tunna till innerbelysningen (!).
15, svart till säkring 1.
VL, till utgående "blinkledning" vänster på blinkersspaken, svart/vit kabel.
VR, till utgående "blinkledning" höger på blinkersspaken , svart/grön kabel.
B, Bl (osäker på märkningen) en tunn blå/grön kabel till kontrollampan i mätarhuset.
49a till ingången i blinkerspaken, varierande färger, ibland grön/svart/vit eller liknande kombination., dessutom en vit kabel till strömbrytaren för varningsblinkersen.
S, (signal) oftast en svart kabel, till den andra anslutningen på varningsblink-strömbrytaren.

Så skall det vara!

Om det inte funkar, så köper du ett standrad blinkrelä, eller hellere ett elektroniskt avsett för LED-lampor och kopplar detta INNAN blinkersspaken.
49 till säkringsdosan, 49a till blinkomkopplaren och kontrollampan, 31 till jord.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för kanon svar!! Det var mycket som klarna upp ICQ/ae
På bromscylindern finns två kontakter med två flatstift vardera. Bromsljusen funkar på båda kontakterna.. ICQ/ad
Blinkersen fick jag att funka men vet inte hur jag kopplar varningsblinkers. Har inte några orginalknappar på instrumentpanelen så svårt att veta..

Har även ett elfel till..... Har ju två st hel/halvljusrelän och orginal ljusknapp som man drar ut. Sen en strömbrytare för att växla mellan hel och halvljus. Men bara helljus som funkar. Ändrar jag kabeln vid lampan så funkar bara halvljus ICQ/ad  kan inte fatta vad som är tok.

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

6

Ok.

Varningsblink skall du få om du kopplar ihop S med 49a om det andra är rätt kopplat, du kan ju använda valfri strömbrytare, men en med kontrollampa i är ju roligare...

Tänk på att bromskontakterna är hydrauliska, om du har för litet bromsvätska i hbc så lyser inte bromsljuset, men det spelar ju ingen roll för då får du ju inte stopp på bilen ändå... ICQ/ae
Det skall väl egentligen vara två kontakter/givare till på hbc, summa tre, dessa påverkas av var sin bromskrets, och är sedan parallellkopplade, så att det tänder kontrollampan om någon krets fallit ur då man bromsar. Den tredje konkaten är bara till bromsljuset.

Jag är inte så bra på de tidigare elsystemen, men jag tror det är så att det ena reläet är ett hel/halvljusrelä, och det andra är till ljustutan... kan det stämma? Ser det originalmonterat ut, eller ser det ut som om någon kopplat i efterhand?

Det finns iallafall några nummer du kan följa.
Strömställaren till ljuset har en utgång som heter 58 den är till parkeringssljus, bakljus och instrumentbelysning. Sedan en anslutning som heter 56, den koppas till 56 på hel/halvljusreläet.
På detta relä finns två utgångar, 56a som är till helljuset, den kabeln passerar säkringsdosan först, och delar sig till två säkringar innan den går ut till lyktorna.
Egentlingen likadant med 56b men den kopplas senare till halvljusen.
Kontrollera först säkringarna och sedan dessa anslutningar.

Det reläet jag kallar för "ljustutereläet" skall påverkas av knappen på blinkerspaken.

Sedan skall du absolut kolla alla jordanslutningarna, dessa heter 31, men särskillt ute vid lyktorna kan dessa behöva fixas till, även reläerna måsta jordas för att funka, och där finns oftast också en "trettioetta".

Både ljusomkopplaren och hel/halvljusreläet har en anslutning som heter 30, den skall kopplas till plus, direkt från batteriet i original, alltså osäkrad, men det är ju bra om denna får en 30A säkring. Den blir en slags huvudsäkring till hela elsystemet (placera en hängsäkring vid batteriet på kabeln som går framåt till säkringsdosan).

Vidare kan du ha en anslutning på något av reläerna som heter S, signal, den skall kopplas ihop med avbländningsknappen på blinkersspaken.

Så långt... Men det är som det är tänkt i original, om någon tidigare ägare varit inne och kopplat så kan det vara litet hursomhelst.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."