Sitter och svetsar på min 1303 -73 med drag. Skruvade bort det för att svetsa nya torpedspetsar, där sitter ju draget skruvat med TRE M8 på varje sida.
Min fundering är nu, Vilken kvalitet krävs på dessa 6 st M8, för att draget ska vara tryggt? Att det funkar med vanliga 8.8 skruvar är fullt klart, men räcker det? Man får ju dra hela 800kg. Krävs bättre kvalitet på skruvarna?
Och vilket moment ska de dras med?
På en annan bil monteras draget med skruv och låsmutter (locking eller annan), med dessa sitter ju i svetsmuttrarna, ska jag kunna visa att jag har Locktite på då eller?
Det är ju bra om M8 bultarna är I så pass skicka att de klarar momentet, gör de det så behöver du inte oroa dig för att de ska gå sönder när du kopplar på kärra sedan. Det blir igen direct tyngd på muttrarna när du drar utan friktionen mellan de plåtarna som du dragit ihop blir "stumt". Jag ska tillägga att jag inte har någon utbildning när det gäller drag och sånt på bilar men enligt min hållfasthetslära som jag nyligen läst så gäller detta
Se till att plåten runt om bulthålet är i bra form så är det lugnt i hållfasthetssynpunkt. Hur besiktning gör vet jag inte, av ina erfarenheter har det inte vart några problem med draget med svetsmuttrat de kollar mest plåten runt om av den anledning jag skrev ovan
Hoppas jag hjälpte dig något
Nybörjare men suger information som en svamp

Jag har varit med om att dom kollat om bultarna sitter fast.. En karosseribricka under skallen sedan dra fast kolla sp det inte är underreds massa mellan ytorne sen dra fast nite lagon. Dvs ibget järnrör över draghandtaget.. Ofta är original dragen bultade i fastsvetsade muttrar.. Så inga problem där.. 800kg är ju inget..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
4 2014-12-10 23:21:25 Senaste redigerad av mettis (2014-12-10 23:25:36)
Lite konstigt att drag på 1303 "bara" sitter i kofångarfästet?
-På äldre VW sitter ju draget både i torsionsröret, "gafflarna" och kofångarfästena... Samt lägre dragvikt.
Innerskärmarna på en1302/3 är ju inte kraftigare än på tidigare VW.....
Visserligen sitter det bara två M8 (kofångaren) på äldre, men lagar man med reparationsplåt är det "universal" med 1302/3 kofångarfäste, och ett sådant drag passar ju "bolt on"? Skulle kanske gå att bes med......