1

Hej jag har en 79 Pickup som jag undrar om man måste bygga om mycket
om man skal stoppa i en 1600 nu siter det 2 l i
eller åm det finns någon bra motor renoverare i
Stockholm som vill renovera min 2 L
Med vänlig hälsning mases putte ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Tur att vi har olika smaker men det är viktigt  att vi har kul till samans

2

Stoppa i en 1600  och sälj 2,0 till mig ICQ/ad Är i sluttampen på att renovera min första vw motor och får saga att det är en bra motor att skruva med!

Du är inte sugen att renovera själv?

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

3

ha ha ja  je mej ett bud på 2.0 l???

Tur att vi har olika smaker men det är viktigt  att vi har kul till samans

4

Har ju inte en aning om skicket eller något så är ju lite lurigt men kan väl slänga iväg ett bud på 1000kr tills jag vet lite mer:P

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

5

Om du ska typ1-konvertera din buss, så ska du tänka på två saker:

1. Att motorn du köper ska ha hålen för motorbalken baktill, samt att motorbalken ser annorlunda ut.

2. Att du måste jaga fatt på de speciella kylplåtar en typ1-motor i sen bay kräver för kylningen. De är inte omöjliga, men inte jättevanliga, kanske nyproduceras de numer?

Finns fler skillnader, men dessa är de två stora puckarna såvitt jag vet.

Lycka till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6 Senaste redigerad av Demian (2014-12-03 19:34:48)

Mases putte skrev:

Hej jag har en 79 Pickup som jag undrar om man måste bygga om mycket
om man skal stoppa i en 1600 nu siter det 2 l i
eller åm det finns någon bra motor renoverare i
Stockholm som vill renovera min 2 L

Är det inte nått med startmotor/växellåda och koppling också??

Kör med typ4 motor. Det är ju en kanonmotor. Dessutom har du 70hk istället för 50hk. Dom där 20 hästarna gör mycket i en buss.

Det går nog mycket fortare och enklare att renovera originalmotorn, än att hitta dom speciella kylkåporna, motorbalk och sen att hitta en frisk 1600.

7

Vad är problemet med din 2 litersmotor, varför behövs den renoveras?
Många i England kastar insprutet och sätter dit förgasare. Jag har aldrig fattat varför. Det cirkulerar mycket myter om att insprutningsmotorerna skulle vara svåra att hålla liv i, men det tror jag bara beror på okunskap. Det mesta man behöver kunna går att läsa sig till i Bentleys manual. Nä, kör du med din 2 liters, det skulle i alla fall jag göra.

Rent generellt kostar en typ4 motor dubbelt så mycket att renovera som en typ1, men den håller å andra sidan dubbelt så länge i en buss.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8

Helt rätt! Orkar man lära sig funktionen på insprutningen är 2L motorn riktigt trevlig. Växellådans utväxling passar också dåligt ihop med 1600:an.

[

9

Jag håller med. Jag har haft fullständig pålitlighet med insprutningen. Mer strul med gamla förgasare  ICQ/ag

10

Känner mig som "the bad guy" här, men så ska det inte vara.  ICQ/ab

Jag ville objektivt klargöra några stora skillnader mellan typ1 och 4 så TS kunde skapa sig en bild om hur det ser ut. Jag är enig med övriga panelen om hur man bör göra. Inte för att du ska bry dig om vad andra tycker om din buss, men den enklaste vägen att gå, är att se till att rova i din vagn fungerar som den ska, inte bakåtkonvertera!

Lycka till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Jag som har en 1800 (AP) med dubbla förgasare då. Förgasarna är helt slut så dom bör bytas och motorn känns riktigt trött. Kasta och leta reda på en 1600 eller ta ur och renovera (vad ska man göra med den då?)

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975