köpte en breddad bubbla för ett antal år sen och sen dess är jag fast i bubblaträsket.
vet egentligen inte hur det gick till för jag körde nog inte den bubblan mer än fem-tio mil totalt, och inte gick den bra heller 
är väl formspråket jag gillar, är ju lite konstnär i grunden...
skaffade några till med tanken att jag skulle taksänka och bygga luftfjädring till en av dem i vinter.
men då dök en rod upp till salu här på forumet som redan var taksänkt och det föll sig så att jag lade högsta bud på den så nu står den i garaget och väntar på att färdigställas.
den är sänkt det som går och så några tum till så nu tänkte jag att jag ska bygga luftfjädring så jag inte kör fast överallt på väg till träffarna i sommar.
tänkte börja med att bygga med en bälg fram i mitten och se hur det funkar.
har skaffat en beggad bälg och googlat/youtubat en hel del men jag kan i princip inget om framvagnarna så vore tacksam om nån kan förklara eller länka till nån bra förklaring.
tänkte svetsa en platta framför undre röret och sen en arm ovanpå bälgen som går till det övre röret.
typ som denna kille gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=Ng0jbeN … ata_player
vad måste modifieras egentligen ?
jag menar, har han alltså kapat övre röret på båda sidor om "armen" som går ut ovanpå bälgen ?
tycker det ska försvaga hela framvagnen ?
missar jag nåt ?
nån förstärkning nånstans ?
måste sätta i nåt annat sen då väl istället för torsionsbaren ?
funkar gängstång eller vad ska jag ta till det isf ?
mycket frågor och kanske dumma såna men frågar man inte lär man sig inte.
mycket tacksam för råd och tips...
tänkte att jag ska starta en tråd sen om bygget när det kommit igång om nån är intresserad?
/Magnus
det är inte alltid så enkelt...
Fram kör många med luftstötdämpar med vilka man höjer upp bilen en del vid körläge..
då rodden är hyfsat lätt i fronten ,kan detta fungera.. fast säkert vet man inte fören man testat..
just att luftfjädra en vw är inte helt enkelt..
lösningen du länkar till kan nog fungera men som du säger en viss sorts lagring av mittsektionen e nog nödvändig och något som knyter ihop bägge sidor..
sen skall du nog inte visa vare sig besiktningen eller polisen denna lösning..
angående att köra med rodden så måste ju just frågan med besiktning lösas först.. vilket innebär en kontakt med Sfro.. pga framvagns konstruktionen du har nu. en ev luftfjädring får ju inte heller tillåta att fordonet kan sänkas så mycket att det går mot marken. utan luft eller vid punktering.
så en del att tänka på..
tex så här kan vara enklare
https://www.youtube.com/watch?v=HoXYbsqydCA
men med bra funktion är inget billigt eller lätt...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
ok, tack för svaet Mikaelth.
nån som kan svara på om jag måste byta ut torsionsbaren eller kan det funka med den kvar?
och om jag ska byta ut den, vad är isf lämpligt att sätta dit istället?
han har kapat av även nedre röret om man tittar på denna bild.
jag förstår inte varför?
nån som är mer insatt i framvagnskonstruktionen som kan förklara?
4 2014-11-29 15:14:57 Senaste redigerad av mo_tattoo (2014-11-29 15:17:28)
efter att ha studerat bilder på en framvagn i genomskärning antar jag att det nedre är kapat för att torsionsaxeln ska kunna vrida sig obehindrat?
för då tar jag ju bort det de kallar centre anhor.
var intressanta bilder för mig, länkar om nån annan undrar hur det ser ut inuti...
http://www.vwdcqinc.org.au/vwdcqimages/ … taxle.html
så om jag gör så borde jag ju kunna ha kvar torsionsaxlarna eller hur ?
så får luftbälgen ta hand om fjädringen...
efter att ha studerat bilder på en framvagn i genomskärning antar jag att det nedre är kapat för att torsionsaxeln ska kunna vrida sig obehindrat?
för då tar jag ju bort det de kallar centre anhor.var intressanta bilder för mig, länkar om nån annan undrar hur det ser ut inuti...
![]()
http://www.vwdcqinc.org.au/vwdcqimages/ … taxle.html
så om jag gör så borde jag ju kunna ha kvar torsionsaxlarna eller hur ?
så får luftbälgen ta hand om fjädringen...
Många har börjat bygga med bälgar få (om någon)har lyckats bra, så vitt jag vet har ingen blivit gatlegal.
Det vanligaste byggsättet är att vrida övre och nedre torsionsröret på mitten med ett stag mellan torsionerna, då är fjädringen kvar i dom. Vet ej om han har gjort det ska kolla senn
Problemet som jag stupade på var lagringen på mitten, det skulle nog funka med ett lager på varje sida med ett gemensamt hus med en öppning för reglerstången.
Om man bygger med dämparbälgar vilket är en bra idee då det går att besikta med ska man inte ersätta torsionen med vanlig gängad stång då graden bara är runt 4,4
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Johan har du nå förslag vart man kan hitta sådana dämparbälgar?
Ragtop 60 No name
http://jebs.se/vara-kategorier/produkte … leevs.html 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Om man får se det så.. så är problemet oftast på just vw både bubblan och bussen då dom är konstruerade med torrisions fjädring.. det är ont om plats. så antingen använder man en luftbälg, och manövrerar centrumbiten av torrisionen och låter den jobba/fjädra.. eller så ersätter man stötdämparen, med en mindre luft bälg. men då får man problemet.. en luftbälg behöver ytan i bälgen för att orka lyfte. i en hydraul cylinder ökar man trycket och den lyfter mer.. i en luftbälg är gummit den begränsande faktorn, hur mycket tryck man kan applicera. så oftast är highjackers eller mindre bälgar inte tillräckliga.. på en bubbla kan det gå ,då fronten är lätt, men bak behövs större bälgar . då behövs olika tryck fram och bak.. bak måste då byggas plattformar och hävarmar som överför kraften till bakvagnen.. många olika lösningar har setts, men få fungerar riktigt bra.
nej jag vill inte avråda någon från luftfjädring..
På mitt jobb monteras dylika på bussar i lite större modell, och jag har fuskat en del med det.
På min egen bay/split/barndoor isch buss blir det full luftfjädring, och cabben leker jag med tanken hur på bästa vis sätta på luft enheter.. men det är inte enkelt. om det skall fungera bra. räknar med en helt kustom framvagn för det. och då menar jag kustom =många timmar ..
En "vanlig "bil med spiralfjädrar, är enkel, för där kan man ersätta fjädrarna, med stora bälgar som lufter bra vid ett lågt tryck=komfort.
men luftkylda vw....
Det finns en lösning för alla problem, men oftast innebär det en hel del mekaniskt arbete, och ett antal olika prov/alternativa lösningar, innan man har en bra lösning. 
en som jag ser vettig lösning e.. öppna krokodilkäften (lädret/plånboken) på vid gavel och köp ett färdigt kit.. då blir det enklare.. inte enkelt men enklare och mindre antal problem. eller räkna med ett system som fungeras sisådär eller inte. och då har du lagt sköna kronor..
som det är nu har jag 6 olika bälgar och flera olika luftstötdämpare här hemma, och jobbar fortfarande på en bra lösning.. och dom grejerna var inte helt gratis alla..
sen kommer sättet hur man reglerar trycket, in som en faktor.. inte att förglömma........
Nooo free rides!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Airkeweld säljer ju komplett sett. Kostar dock en slant. Men de kan de väl va värt. Verkar som deras grejer också fungerar väldigt bra.
Ragtop 60 No name
11 2014-11-30 18:26:13 Senaste redigerad av michaelth (2014-11-30 18:27:17)
utube klippet jag länkade till längre upp i tråden, e dylikt.
https://www.youtube.com/watch?v=HoXYbsqydCA
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
12 2014-12-02 14:29:38 Senaste redigerad av oldeschoolvw (2014-12-02 14:31:13)
Jag har kört med luftstötdämpare (hijackers) från airkewld i 7 år på min -66:a. Funkar skitbra, jag skulle dock aldrig köpa ett färdigt komplett kit för det tycker jag kostar mer än det smakar.
Blir inte så mycket ombyggnad om du köper dämpare därifrån, ett par nya lite högre stötdämpartorn om du ska lägga plattan i marken, sen ett par gängade stänger med mutter+låsmutter istället för torsionsstavar.
Har varit och besökt bilprovningen ett flertal gånger, och när jag nu inte längre kör med bälgar bak har dom inte ens kommenterat att jag har hijackers fram.
Va kör du med i bak då?
Ragtop 60 No name
14 2014-12-02 14:58:31 Senaste redigerad av oldeschoolvw (2014-12-02 14:59:09)
Första gången jag besiktade med hel luftfjädring gick den igenom utan kommentarer... 2 år senare tyckte dom det var dags för reg-besiktning pga bälgarna, så då tog jag bort dom och stoppade i torsionsstavarna igen, så jag kör bara luft fram. Orkade inte krångla med ny besiktning

