Kan ingen försvara raatlook/hoodride smaken?
Väl ställd fråga! Ser att jag inte framfört min åsikt särskilt tydligt, jag var så inne på patinas betydelse.
Jag åker ju råttiga vagnar, det är ju för att jag inte är mer kompetent mekaniker än så.
Men det är inte hela sanningen. Dels beror det på att jag ständigt vill åka, jag anser mig inte ha tid med några fleråriga finrenoveringar, en sommar utan folkabuss skulle dra ner mitt humör rejält!I samband med detta ökar reparationsbehovet, som tar tid från förbättringar, förfiningar och renoveringar. Dels beror det på resurser, både praktiska som ekonomiska. Även om jag nu har heltidsjobb, så har det föregåtts av studier, tveksamma arbetsvillkor och felaktiga prioriteringar. I mitt lilla garage, med ca 60cm till godo på vardera sida går det inte att lägga en lack, eller jobba sena kvällar då det ligger i ett hyreshus. Men egentligen skulle jag vilja göra en "riktig" renovering någon gång i framtiden. Det är detta jag tänk min 62a till, om det nu blir av. Den är ett perfekt objekt, aldrig tidigare lagad, alla delar kvar, den levererades i grundfärg från fabrik och den är tillräckligt gammal för att man hur som helst får igen pengarna om det känns som att man tar sig vatten över huvudet när man äntrar okänd mark. Fram tills den visionen blir verklighet, eller förintas helt, åker jag i mina skraltiga gamla bussar och är rätt nöjd med det.
Men vad smaken beträffar; tja jag tycker många här på forumet har en väldigt intressant smak och därmed är det ju i min smak också eller hur?
Vare sig det är Alpenretters galna kustomprojekt, Tobias sjukt snygga byggen, Görans ladugårdsrenovering, Frankes luftfjädringsbuss eller för den delen Bengts fragmentalistiska närmanden i Barndoorträsket, uppskattar jag dem alla! (Ni som inte är nämnda är inte glömda, orkar bara inte rada upp alla) Och jag tycker Danne tidigare framförde en mycket vettig åsikt, när det gäller byggen som känns stöpta i samma form, oavsett om det är råttor, eller "ollonblanka" så tappar man mitt intresse. Jag vill inte ta någons glädje ifrån dem, är de nöjda med sin vagn är jag glad för deras skull, men om man inte har några egna idéer tycker jag det är ointressant. Och vagnar som faktiskt brukas är en viktig tilläggsparameter för mig, men det ser man ju inte direkt och kanske mer förknippas med personligheten bakom vagnen än vagnens utseende i sig. Vissa attribut är som regel så opraktiska så det syns att vagnen inte används särskilt mycket och det förstår jag inte. Ett klart faktum är att en råtta som regel är mer användarvänlig då mindre "står på spel" om ni kan läsa mellan mina rader. En väl lagd lack på en blank vagn går ju också såklart att använda, men den gången man råkade köra in i ngt eller fick ett stenskott i fronten gör det nog mer ont för finåkaren än för råttsoffliggaren.
Sen har jag en läggning för bussar såklart, en bubbla eller Ghia har mer att bevisa för att det ska fånga mitt intresse.
Allt detta gäller PÅ NÄTET, träffar jag en vagn i verkligheten sätts allt detta ur spel, speciellt om man träffar en trevlig och intressant ägare i samband med vagnen. Varenda veteranbil i trafiken är roligare än de vanliga Svenssonbilarna... 

gillar inte när man "åldrar" saker .. om det e en möbel som patineras eller en bil..har även jobbar en del på museum och lärt mig uppskatta historien bakom föremål och hur viktig den kan vara .