1

1303 har ju sin manövrering av torkarna på en spak på rattstången. Upptäckte att den höga hastigheten är andra läget på spaken, och den låga hastigheten är kopplat till läge tre på spaken.
Skall det varar så? Det känns bakvänt.

Hursomhelst så skiftade jag plats på två kablar som kommer ut ur torkarmekanismens motor, en röd och en grön silikonisolerad kabel, dessa är kopplade till var sin kolborste inne i motorn (det finns tre sådana kolborstar, den tredje är minus).

Nu har jag alltså låga hastigheten i läge två och höga hastigheten i läge tre (läge ett är 0, off, avstängt).

(Ja det finns ju ett återfjädrande läge också, mellan läge ett och två).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2 Senaste redigerad av Handy (2014-11-22 23:34:16)

Det verkade ju lite omvänt som du skrev först, är nog bättre som du kopplade sedan, så kopplade jag dem på min för det kändes mest logiskt. Är läge 1 längst ner och de andra två uppåt, eller går man uppifrån och neråt? Jag minns inte hur det är på min, men däremot har jag elektrisk spolarpump när man drar i torkarspaken  ICQ/ab  Tänk vilka features det finns  ICQ/ae

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

Jag har bara grejerna lösa på arbetsbordet än så länge, men det är väl så nu att nolläget är längst ned, sedan återfjädrande lågfart, lågfart och höga hastigheten. Jodå, denna spak är från en -75a med elektrisk spolare, så det finns två kontaktbleck istället för ventilen som tidigare modeller hade.

Som paranätes, kan jag ju då säga att jag irriterar mig på att det inte finns någon standard på nya bilar som jag kör frekvent, japanska och franska, ibland skall man dra spaken uppåt, och ibland nedåt...

Hyrde en högerstyrd Golf i London för ett tag sedan, hjärnan trodde att allt var spegelvänt, så jag satte på vindrutetorkarna i korsningarna och blinkade då regnet kom... Valde automat för att slippa växla med vänsterhanden ICQ/ab .

4

Kul när man kan få in lite sån här teknik i sin gamla folkvagn, min är en 68:a som ser lite äldre ut och lite custom, jag valde en rattstång med spak till torkarna för att få bort knapparna från instrumentbrädan, tror att den är från en 74:a.
Mer i parentesen, egentligen spelar det ingen roll om man går uppifrån och ner eller tvärtom. Vad jag stör mig på är när det är åt bägge hållen, alltså som på min Saab 9-5 där intervalltorkare är nedåt från noll och de andra två hastigeterna är uppåt, varför  ICQ/am 
Jag tycker att det är mer logiskt som på min Caddy -07 där man börjar nerifrån med läge 0 av, 1 intervall, 2 lågfart, 3 högfart. Det är dessutom ett återfjädrande läge neråt från 0. En bland andra funtioner är att om man kör med läge 2 lågfart och stannar bilen vid t.ex trafikljus så går torkarhastigheten automatiskt ner ett läge till intervall, och återtar läge 2 lågfart igen när bilen börjar rulla.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

Håller med dig till fullo!
Jag kör ju en halvmodern Citroën till vardags, och trots att dessa fordon numera är allt mer "europaanpassade" så är ju lägena på torkarspaken inte direkt "användarvänliga" och där finns ockå en fuktion för automatisk torkning indicerad av en regnsensor samt bilens hastighet, samt nån mystisk ihopkopplning med backväxeln och bakrutetorkaren, som startar denna då det INTE regnar och man lägger i backen, men bara ibland...

Hurra för enkla bilar som man kan förstå sig på utan att vara fransman, dataingenjör eller ha en alternativ utbildning i enkel mekanik på ett avancerat plan.

Ja, just det ja... det lär väl bli 1302 eller kanske modifierade 1303 torkare (kapade på bredden) i min -68 också.
Det är ju väldigt förnämligt om man kommer över torkarspaken från en -75a då dessa hade elektrisk spolarpump. (Det importerades mindre än 900st 1303, 1975, de flesta valde Golf istället, men många 1303 -75 köptes av "Lingonpolisen" = Securitas).

Men det har hänt (med varierad framgång) att jag skruvat bort vattenventilen i en äldre torkarspak och ersatt denna med två kontaktbleck från ett kasserat relä, för att sedan koppla till en elektrisk spolarmotor.

6

Kan säga att allt jag kommer på just nu i min Caddy -07 är väldigt användarvänligt.
Det där med torka bakrutan automatiskt,  det brukar vara så att om man har vindrutetorkarna på i något läge, även intervall eller regnsensor,  då går den bakre en gång när man lägger i backen, det är väl bra. Så är det även på min VW Caddy :-) fast där är det i mitt fall meningslöst då man inget ser genom de mörka solarplexius insynsskydden ändå.

(o\!/o)

7

Handy skrev:

Kan säga att allt jag kommer på just nu i min Caddy -07 är väldigt användarvänligt.
Det där med torka bakrutan automatiskt,  det brukar vara så att om man har vindrutetorkarna på i något läge, även intervall eller regnsensor,  då går den bakre en gång när man lägger i backen, det är väl bra. Så är det även på min VW Caddy :-) fast där är det i mitt fall meningslöst då man inget ser genom de mörka solarplexius insynsskydden ändå.

Det är nog meningen att det skall vara så i min bil också, troligtvis är det samma kretsar i elektroniken i europeiska bilar, men i min elektronik har det nog blivit en "bug"(!). ICQ/ad

8

Björn J. skrev:
Handy skrev:

Det är nog meningen att det skall vara så i min bil också, troligtvis är det samma kretsar i elektroniken i europeiska bilar, men i min elektronik har det nog blivit en "bug"(!). ICQ/ad

Det är inte samma kretsar och inte samma elektronik i alla europeiska bilar, däremot brukar de flesta ha liknande funktioner då det går mode i sånt och en tillverkare vill ju inte komma på efterkälken. Datorer och elboxar placeras på olika ställen i olika modeller och är av olika kvalitet även om den slutliga funktionen är lik den andra. Du har ju en fransk bil och deras elektronik är tyvärr inte riktigt känd för hålla samma kvalitet som t.ex tyska bilar. Franska bilar är trevliga att köra (jag har också haft fransk många år) och åka i men tyvärr funkar de bäst på sydligare breddgrader än i Sverige (som har helvetes vinter), speciellt när det gäller att få "bugs" !! Sånt man får på köpet när priset inte är på samma nivå som på vissa andra märken  ICQ/ad

(o\!/o)