Hej alla har en 66 bubbla med en orginal enersprächer på. Några tips på om man vill ha igång den. Har hört att sånna inte ska vara så säkra. Allså att de har en tendens att börja brinna. ?? Vad tror ni/vet ni.
:)
Klart du ska ha igång den
! Kan väl va bra å ha med en brandsläckare kanske. Men börja med att se om fläkten snurrar på den när du startar den. Sen kan du skruva ur glödstiftet och se om det glöder när eberspächern är på. Och lossa på bränsleinsprutningen och se om det kommer bensin där. Här kanske du kan hitta mer info http://www.leehedges.com/t34/temp/parts … N2,BN4.pdf
Om du får igång den så kan den börja ryka som fan. Detta är inget som är farligt utan det beror på att den stått så länge utan att användas. Låt den gå en stund så avtar rykandet.. Har man Eber så ska man starta den då och då även på sommarhalvåret.
Okej men brukar man ta bort den om man har nån? Rent generelt allså. Hur funkar den. Blåser in varmluft i kupen?
5 2014-11-22 18:00:06 Senaste redigerad av Björn J. (2014-11-22 18:12:01)
Ø
Okej men brukar man ta bort den om man har nån? Rent generelt allså. Hur funkar den. Blåser in varmluft i kupen?
Just så funkar den!
Väldigt förenklat så är det en kammare i vilken det förbränns bensin, runt denna kammare finns det ytterligare en kammare där en fläkt trycker igenom luft, som värms upp och sedan kommer in i kupén. Fläkten driver även ut avgaserna, avgasröret brukar sitta i vänster främre hjulhus, och vara sönderrostat.
En elektrisk membranpump ser till att det kommer fram bensin, denna pump har på de flesta modellerna en tryckregulator. På en del modeller sitter bränslepumen lätt åtkomlig ovanpå värmaren, på andra, på 1303 exempelvis, sitter pumpen under bränsletanken.
Nån form av relä ser till att bränslepumen stängs av under vissa förhållanden.
Det finns en primitiv elektromekanik också, denna ser till att bränslepumpen stannar om det inte finns någon låga i förbränningsrummet, det är en fotocell där som reagerer på ljus och mörker, denna kan bli sotig, då tänds inte lågan. Det finns också ett glödstift i förbränningskammaren, detta kan också bli sotigt eller gå sönder.
Sedan finns det en fördröjningskrets som ser till att fläkten inte stannar förrän värmaren kallnat (efter avstängningen).
Det finns några olika modeller för sex eller tolv volt, men grundprincipen är densamma även om detaljerna skiljer dem åt.
Det brukar ta en stund innan ebern tänder, det skall pumpas fram bensin etc... sedan kanske glödstiftet är dåligt, och sen kanske det inte kommer fram tillräcklig syremängd.
Jag misstänker att de flesta gamla VW som såldes på den nordiska marknaden extrautrustades med en Eberspächer, det kostade några hundringar extra.
Om då du vill bevara din bil i originalskick så skall ju ebern behållas, om den sedan funkar är det ju extrapoäng.
Ebersprächer tillverkar fortfarande värmare efter samma princip, men idag finns det även dieseldrivna samt sådana som istället förmedlar vattenburen värme.
Okej tack Björn J. För ditt svar. 
Tar upp denna tråden igen. Jag har en sparkare i min 71a som inte vill starta. Jag har lokaliserat att det är bränslepumpen som inte vill vara med längre. Kan man byta pump mot typ en universal på biltema med inbyggd regulator ? Någon som har någon erfarenhet? Jag har typen av värmare där pumpen sitter aldeles bevid värmaren.
Tar upp denna tråden igen. Jag har en sparkare i min 71a som inte vill starta. Jag har lokaliserat att det är bränslepumpen som inte vill vara med längre. Kan man byta pump mot typ en universal på biltema med inbyggd regulator ? Någon som har någon erfarenhet? Jag har typen av värmare där pumpen sitter aldeles bevid värmaren.
Nää, du måste ha rätt pump till din Eber!