1

Jag har en sån där motorvärmarlock på min 1600.
Alltså saknar jag en avtappningsplugg och måste lossa hela locket för att tömma ut olja.

Där uppstår mitt problem...
Jag kör med nya pappers packningar.
Rengjort ytorna och kollat så locket är plant.
Jag drar inte åt dom 6 st muttrarna för hårt.

Ändå läker det lite runtom nånstans.

Gör ni på nått annat vis?

En ide jag funderat på...

En tunn o-ring som spänner svagt runt utsidan skruvarna -> Silen -> En till o-ring -> Locket å sen muttra fast.
Det borde ju bli tätt och dessutom lite mer förlåtande om man har lite ojämnt lock.

En bra ide?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

Kupolmutter eller vanlig mutter? Oljan letar sig genom gängorna i muttern. Använd kopparbricka innanför muttern också.

3

Det bästa svaret jag kan ge om man vill slippa runka med packningar och bös.

Jaycee sumplock med oringar.

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/3200-2.jpg

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/3202-3.jpg

4

Bubbalobill skrev:

Kupolmutter eller vanlig mutter? Oljan letar sig genom gängorna i muttern. Använd kopparbricka innanför muttern också.


ahhh.... Jag har 5 st kupol och en vanlig. Det kanske är genom den det läker alltså!
Att det skulle läka via gängen tänkte jag aldrig på.......
En låsmutter kanske blir tätare?

Kopparbrickor på alla.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

5

Största anledningen till läckage brukar vara att folk drar åt för mycket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Som svwerker skriver brukar muttrarna dras alldeles för hårt antingen så att packningen spricker eller så dras plåten med i hålen så att det buktar in.
Kolla locket o ev justera med en kulhammare så att ytan runt mutterhålet blir plant igen.
Rätt moment för muttrarna är 8Nm.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Tackar grabbar.

Jag ska prova det ni säger. Förhoppningsvis blir det tätt.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

8 Senaste redigerad av Bubbalobill (2014-11-21 00:52:16)

MrPete skrev:

Det bästa svaret jag kan ge om man vill slippa runka med packningar och bös.

Jaycee sumplock med oringar.

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/3200-2.jpg

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/3202-3.jpg


Zlatan vilken bra idé, ett sånt där lock ska jag göra... Magnet i botten blir det med.

9

För omkring 30 år sedan tätade jag en av pinnbultarna med gängtape, en nödlagning, jag hade väl dragit för hårt, så att gängan i blocket skadades.
En kompis köpte sedan bilen billigt, råkade ut för en trafikolycka, bilen skrotades, motorn sparades. Den hamnade senare i en 1302 och senare i  en buggy, och i somras uppdagades det att det läckte olja, och att det fanns gängtape på en pinnbult, men det var inte där det läckte denna gången... ICQ/ab

Annars lägger jag oftast (när jag kommer ihåg det) sådant där blått och kletigt packningsklister på packningarna på båda sidor av silen. Ävensom något lock nån gång varit litet lätt skevt brukar det täta rätt så bra.

Sedan har jag upptäckt att det ibland finns lock med centrumplugg (med magnet) och ibland utan centrumplugg. Var detta något som kom vid någon förändring eller är det någon eftermarknadsgrej. Det jag sett olika oljesumslock på är AD och AS-motorer.

Var någonstans köper man Jay Cee-locket? det förefaller ju vara en briljant uppfinning!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10 Senaste redigerad av PeCe (2014-11-21 10:35:59)

Fin-fina lock. Finns bl.a på eBay.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= … p;_sacat=0

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

11

Det där locket såg ju fräsigt ut. Men åter till verklighten, när man satt dit silen som kläms emellan sabbas ju hela tätningsidén.
Ingen som gör ett "vanligt" lock i hård aluminium? Är bara ytorna släta duger nog papperstätningen.

Muttrarna. Drar man dom för dåligt, blir det ett svart streck efter bilen. Inte bra. För hårt ger ett krokigt lock. Sanningen är väl att det inte finns något lagom som klarar 50 oljebyten. För att vara snällare, kanske nylockmuttrar och aluminiumpasta som gängtätning? Å gänglåsning på pinnbultarna som släppt från blocket.

12

"Var detta något som kom vid någon förändring eller är det någon eftermarknadsgrej. Det jag sett olika oljesumslock på är AD och AS-motorer."

Var de inte så att de slutade med pluggen för att folk bara tömde ur oljan och inte rensade/bytte silen vid oljebyten... eller var de en kostnadsgrej bara

13

Om man nu dragit pinnbulten så det är gängpaj i blocket....
Så kan visst sätta dit en ny pinnbult som är 8mm i ena änden och 6mm i den andra.

Jag hittar inte vart dom säljs, nån som vet?

MrIcka... Jag har läst nånstans att det var för att tvinga folk att rengöra/byta silen.

Det här locket va ju rätt cleant.

http://www.vwcustomspeed.com/products/4-244-021.jpg

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

14

Helicoil är lösningen på dassiga gängor

Anders

15

Atrox skrev:

Helicoil är lösningen på dassiga gängor

Anders

Jo, det brukar vara så. Men m6-m8, då blir det fel stigning får jag för mig.

Det är en sån här bult som skulle vara smidigt. Borra, gänga, klart.
Det borde väl finnas i sverige?

http://www.germansupply.com/home/custom … amp;page=3

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

16

Sedan har jag upptäckt att det ibland finns lock med centrumplugg (med magnet) och ibland utan centrumplugg. Var detta något som kom vid någon förändring eller är det någon eftermarknadsgrej. Det jag sett olika oljesumslock på är AD och AS-motorer.

Jag tror att det var för att man inte gjorde rent silen vid oljebyte som man tog bort oljepluggen
så utan plugg så var man tvungen att lossa o rengöra silen

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

17

Jag frågar en gång till annars får jag väl beställa från utlandet om jag behöver en.

Finns denna pinnbult att uppbringa i sverige?

Man använder den när man dragit gängpaj i blocket vid oljebyte.
Man byter alltså orginal m6 pinnbult mot denna.

http://www.germansupply.com/home/image.php?productid=18262

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

18

Nicklas skrev:

Sedan har jag upptäckt att det ibland finns lock med centrumplugg (med magnet) och ibland utan centrumplugg. Var detta något som kom vid någon förändring eller är det någon eftermarknadsgrej. Det jag sett olika oljesumslock på är AD och AS-motorer.

Jag tror att det var för att man inte gjorde rent silen vid oljebyte som man tog bort oljepluggen
så utan plugg så var man tvungen att lossa o rengöra silen

Lock utan plugg kom till AS-motorerna. De var billigare att tillverka och som du skriver, det blev svårare att inte rengöra silen och byta packningar.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

19

En annan möjlig idé vid gängpaj.
Visst borde man kunna sätta i en M6 skruv med skalle inifrån? Finns det rester kvar för lite loctite, borde det bli riktigt bra.

20

Det finns brickor med gummitatning att kopa pa hudraulfirmor eller tex sveroll. Nar jag renoverar motorer satter jag alltid i m6 med skalle inifran blocket. Kop fornicklade kupolmuttrar pa narmsta Tools. Byt ut motorvarmaren till ett vanlikt lock utan plugg. Motorer med motorvarmare brukar ha som en seg massa i botten pa motorn da varmaren kokar bort dom flyktiga delarna i oljan som blir som fett. Att satta dit helicoil pa en motor som sitter ihop later inte som en bra ide. Du maste ju borra for att fa dit nya gangan. risken ar att du far spaner i motorn.

21

Biltema har reparationssatser typ Helicoil.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … ts-191373/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Ok.
Tack för svaren om locken utan avtappningsplugg.
Jag uttryckte mig litet oprecist, det har förekommit lock både med och utan plugg på de AD och AS motorer jag ägt eller bara mekat med, men som allt annat, så har det väl bytts hej vilt under tidernas gång.

Jag har också provat att skära till en packning av Biltemas tjockare och värmetåliga packningsark, det funkar både där och mellan förgasare/insugningsrör.
Men ett himla pyssel, pappslöjd, använde en passare med fastejpad skalpell på, sedan hålpipetång.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

Jag har iallafall fått tag i ett lock med plugg nu och orginal kupolmuttrar.
Motorvärmarplattan hivas i skrotlådan...
Får se hur pinnbultarna verkar när jag river, det går säkert ordna på nått vis om det är gängpaj.

Dock lite surt att tömma olja som inte ens gått 5km... Tur det inte går åt så mycke olja i dessa motorer  ICQ/af

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a