1

HEJ!
Skäms att fråga, men ska ställa min 1303a på fyra pallbockar. Var hissar jag upp den lättast, finns några markeringar/förstärkningar och var låter jag den vila på pallbockarna?? En fråga till...är den nån som gjort bakre plåten demonterbar, för att lättare få ur motorn och hue isf??

Crockett

2

Jag ställer de bakre pallbockarna under torisionsrören.
Nu har jag en annan framvagn, men ställer då under den tvärsgående nedre framaxelröret, eller på ett friskt ställe i kanten på bottenplattan, under a-stolpen. Varning för original domkraftsfästerna, de kan vara dåliga.

Har inte demonterbar bakre plåt, men har använt mig av Julas motorcykellyft när jag lyft ur och i motorer ur olika bubblor och ur buggyn, funkar jättebra. Ställ upp bilen i våg, på fyra pallbockar, bort med bakhjulen, lossa alla vajrar och kablar, bort med de inre plåtarna, ställ under lyften, pump upp mot oljetråget, lyftens balkar passar mot motorblockets kanter innaför cylindrarna. Skruva loss de fyra motorbultarna, pumpa upp lyften, drag alltihopa bakåt, sänk ner, klart...
(Montering sker i motsatt ordningsföljd Default/hmm )

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Om du vill göra mellanplåten löstagbar får du borra/fräsa bort punktsvetsarna som håller den på sidorna, dvs. du måste ta bort bakskärmarna först.  Dessutom sitter den fast vertikalt inne i motorrummet. Jag kapade plåten vid det röda strecket:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/mellan1.jpg

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/mellan_p.jpg

Men det är absolut värt besväret att göra den löstagbar, det är sååå mycket enklare att ta ur och sätta i motorn. Bilen kan stå kvar på hjulen och den går att dra ur bakåt (fast har man dubbla förgasare brukar det vara enklast att ta bort dem först...) Jag har byggt en liten vagn som jag kör in domkraften under. När motorn är loss, är det bara att sänka ner domkraften i botten och ta bort den.
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/IMG_4325_zpse7dd19be.jpg

Man kommer ju onekligen åt betydligt bättre med mellanplåten ur vägen...  ICQ/ad

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_5091_zps7433d294.jpg

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_4330_zpsc3cd8ba6.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Jag är fortfarande osäker var jag ska hissa bilen bak med min domkraft, då jag inte vågar hissa i domkraftsfästena. Pallbockarna sätter jag under torisionsrören, men jag måste ju hissa nånstans..även fram.

5

Crockett skrev:

Jag är fortfarande osäker var jag ska hissa bilen bak med min domkraft, då jag inte vågar hissa i domkraftsfästena. Pallbockarna sätter jag under torisionsrören, men jag måste ju hissa nånstans..även fram.

I mitten av bottenplattan är plåten tjockast så där kan du hissa.

6

Det har hänt att jag placerat domkraftens tallrik under balken i bakkant av växellådan, om man är försiktig så går det bra, då har jag ett sådan där mjukt "gummipuck" på tallriken.
Jag har också placerat en "två-tum-fyra", en tjock planka, pallningsvirke, mellan domkraft och de längsgående armarna som håller lådan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Eller en sån här, kanske?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ton-15842/

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Fram hissar du under ramhuvud i mitten, och bak under växellådsbalken (som sitter i skarven motor/låda).
Från sidan hissar du under torsionslocket bak (viktfördelningen gör att det väger hyfsat jämnt där)

Undvik att hissa i motor eller vxl-låda då dessa sitter i gummikuddar som då "dras ut"....dvs hela tyngden hänger i gummi!

9

Tack grabbar för bra svar!!

10

Fram brukar jag hissa under ramhuvud i mitten ICQ/ab Och bak undermotorfästen typ. Sen brukar jag låta den sitta på pallbockar på antingen torsionrören på varje sida eller på chassit som går längs växellådan ICQ/ab

11

... noterar bara att VW-verkstäderna på sin tid hade speciallyftar. Bak lyftes i torsionsröret och fram med en rätt stor träplatta under ramhuvudet. Stämmer bra med en hel del inlägg ovan.

12 Senaste redigerad av hof (2014-12-14 22:29:34)

En liten vagn vid motorbyte är perfekt. Här är min variant. Utseendet kanske mest betingat av vad som råkade stå till buds. Den har dock fördelen att man kan "lasta av" motorn utan hjälp, bra vid byte. Har visat sig vara hyggligt terränggående också.
Och visst är det underbart att ha bakstammen skruvad.

Post's attachments

hofmotorvagn.jpg, 69.24 kb, 508 x 406
hofmotorvagn.jpg 69.24 kb, 169 downloads since 2014-12-14