1

Har hört att man kan sätta opel manta bakdämpare fram på folkan. Och sänka med "hackena" bak. Va säger bilprovningen om de? Finns de nån gräns eller får man inte alls sänka?

2

Du får sänka men det måste finnas fjädringsväg och får inte ta i någonstans. Finns väl ingen gräns för hur mycket sänkt det får vara.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Om du får en punktering får inga fasta delar av karossen eller hjulupphängning kunna ta i marken.
+ lämplig fjädringsväg.
Just hur mycket det skall vara, kan man få olika uppfattningar om på besiktningen..
Enkla fixet..
höj innan besiktning.. sänk till du trivs efteråt.. på egen risk.. fast en justering av hjulinställningen bör/måste göras, så det  inte bli för mycket toe in.=hög förslitning av däck och lustiga vägegenskaper vid blött väglag.

så visst får du sänka.. sen hur bilen beter sig e mycket en justerings fråga. gör man en inte alltför radikal sänkning,  är det inga problem.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Lars Häsä (2014-11-16 14:10:04)

michaelth skrev:

Om du får en punktering får inga fasta delar av karossen eller hjulupphängning kunna ta i marken.
+ lämplig fjädringsväg.
Just hur mycket det skall vara, kan man få olika uppfattningar om på besiktningen..
Enkla fixet..
höj innan besiktning.. sänk till du trivs efteråt.. på egen risk.. fast en justering av hjulinställningen bör/måste göras, så det  inte bli för mycket toe in.=hög förslitning av däck och lustiga vägegenskaper vid blött väglag.

så visst får du sänka.. sen hur bilen beter sig e mycket en justerings fråga. gör man en inte alltför radikal sänkning,  är det inga problem.

Som en anekdot av toksänkt typ 1 kan jag nämna att vid en färd uppåt Dalarna på 80-talet, höll jag på att göra en piruett med bilen eftersom bakvagnen var nerkuggad å det grövsta. Kanske berodde det på att ca 15% av däckbredden verkligen låg mot backen och det var blött... Lite spännande men inget att rekommendera om man verkligen vill använda sin bil.
Mao, sänk med måtta och gör en riktig hjulinställning så får du en bil som beter sig bra i vilken hastighet som helst och som grädde på moset behöver du inte oroa dig vid besiktningen. Vi har mandat att neka besiktning om underredet tar i... ICQ/ad

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

5

19alex91 skrev:

Har hört att man kan sätta opel manta bakdämpare fram på folkan. Och sänka med "hackena" bak. Va säger bilprovningen om de? Finns de nån gräns eller får man inte alls sänka?

Bilen inte blir lägre av Opel-dämpare, måste vrida torsionsbladen, alt. ha sänkspindlar.
eller båda  ICQ/ag

mvh Magnus

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

6

Ok. Men i papprena står de en viss färg. Om ja lackar om den ändrar dom det på besiktningen eller måste nått sånt anmälas nån annan stanns.

7

Om manta dämparna går att ha beror på hur mycket dom går att trycka ihop, det finns sänkdämpare som går att trycka ihop till 24cm men det funkar inte om man ska sänka mycket, fram gör man oftast nya infästningar lr kör utan då tornen försvinner när man kortar framvagnen mer en 2"

Bak måste man ha kortare dämpare om man ska under 2hack, jag körde med ett z som sänkte däparen 5cm men det skulle jag aldrig besikta med det är en given 2a. Mina är 19cm luftdämpare från en goldwing nu och det funkar bra men dom måste byggas om men min är sänkt 22cm bak

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

19alex91 skrev:

Ok. Men i papprena står de en viss färg. Om ja lackar om den ändrar dom det på besiktningen eller måste nått sånt anmälas nån annan stanns.

Om du sänker den menar du Default/hmm

Som th skrev så får du inte sänka så mycket för dom och ner till det är det ok men det är upp till besiktnings gubben, när din bil tar i bromsprovaren ska det mycket till om den går igenom.

För några vekorsen stod min besiktnings gubbe och kollade på mina hjulvinklar och under bilen på en bilträff, han muttrade lite om körförbud nästa gång men den kommer att va 15cm hög då istället för 3cm så det ska han skita i Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Okej. Får hitta nån rimlig nivå låter de som. ICQ/ab

10 Senaste redigerad av Lars Häsä (2014-11-17 08:03:42)

Johan W skrev:
19alex91 skrev:

Ok. Men i papprena står de en viss färg. Om ja lackar om den ändrar dom det på besiktningen eller måste nått sånt anmälas nån annan stanns.

Om du sänker den menar du Default/hmm

Som th skrev så får du inte sänka så mycket för dom och ner till det är det ok men det är upp till besiktnings gubben, när din bil tar i bromsprovaren ska det mycket till om den går igenom.

För några vekorsen stod min besiktnings gubbe och kollade på mina hjulvinklar och under bilen på en bilträff, han muttrade lite om körförbud nästa gång men den kommer att va 15cm hög då istället för 3cm så det ska han skita i Default/lol

Då blev man placerad i facket "gubbe" också! Vikket skit!  Default/lol
Färg ändrar besiktnings"gubben" om vederbörande är lite alert.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

11

Okej då vet ja ICQ/ab:)