Har fått erbjudande att köpa en gammal brandspruta med vagn. Nån som kan se vad det är för motor? Tacksam för svar. Har inte bestämt mig om jag ska köpa eller inte. Vet inte vad jag ska bjuda riktigt.
34hk?
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
3 2014-11-14 18:48:18 Senaste redigerad av 25hpman (2014-11-14 18:48:47)
34 hk 1200. Bjud inte mer än 4.000:- för den. Den är inte värd mer än så.
Nej några 4.000 tror jag inte det blir. Tack för hjälpen förresten.
5 2014-11-14 21:51:14 Senaste redigerad av Björn J. (2014-11-14 21:57:05)
Det korrekta benämningen är "släpmotorspruta" samt någon siffra som anger pumpens effekt.
Denna heter troligtvis "Albin 1400A" med automatisk evakuering. Det innebär att den själv tömmer pumpen på luft så att pumpverkan kan ske.
Denna är "avbröstbar" från vagnen. På brandmännens språk (brandmanna "slang") betyder det att fyra starka brandmän kan lyfta ur pumpenheten ur vagnchassiet.
Förutom de kommunlala brandförsvaren köptes dessa även av Försvaret, Civilförsvaret, SJ och av privata industribrandförsvar. Man exporterade också dessa till i stort sett hela världen. Efterföljande modeller hade kraftigare pumpar och motorer från Volvo-Penta.
Tyska Magirius och Ziegler var konkurenter, även dom med VW's industrimotorer.
Dessa ser man ofta idag på landets brandstationer, men förr var det strategiskt viktigt att sådan här utrusning tillverkades i landet, iallafall delvis.
Jag kan väl säga som så att dom är eftertraktade av samlare av brandfordon.
Det finns äldre modeller också, både med VW-motorer och med motorer från exempelvis engelska Ford Prefect. Ja det fanns väl nån modell med Volvos B18 också, men dom var tyngre och inte avbröstbara.
Så nu vet ni det...
Det optimala var väl att ha en dubbelhyttsbay i rött med blåljus och dubbla Bosch-horn med en sådan här på släp.
Jag skulle nog inte skrotat en sån här, utan behållt den i fungerande skick. Och försökt skaffa en matchande bil att dra den med...
Det är nog så att det står flera sådana här kvar ute på olika brandvärn på landsbygden och på skärgårdsöar. Då kan dom vara försedda med vanlig koppelhandske, eller anpasade för att dras för hand eller av traktor eller fyrhjuling.
Stämmer bra på min DH förutom att den har Fiamm kromade horn. Jag har för övrigt en "NOS" motorspruta i orange färg som jag gärna byter mot en röd.
Stämmer bra på min DH förutom att den har Fiamm kromade horn. Jag har för övrigt en "NOS" motorspruta i orange färg som jag gärna byter mot en röd.
Jag har ett Bosch eller möjligen Pinch blåljus, 12V, i gott skick, något matt i den blå kåpan på den delen som varit framåt. På den dubbelhytten skall det egentligen vara två sådana, men ett blåljus mitt på förekom säkert också, antingen direkt monterade i taket eller på takbåge. Jag kan vål tänka mig att avyttra denna för 1500kr till en sann VW-brandbilsentusiast.
På de kommunala brandförsvaren var ofta diverse utrustning hemmasnickrad, man hade kanske inte råd att köpa takbågar från Standby, eller annan firma som Rikspolisstyrelsen gjorde, så det kan gott vara två Thulebågar med en bit aluminiumplåt emellan som blåljuset eller blåljuen sitter på. Ofta hade man missat att kapellet på flaket skymmer blåljuset bakåt, men ibland fanns det ett tredje blåljus, lilla modellen från Hella eller Bosch monterat på en stång i bakre kapellbågen, oftast på högersidan.
Om du söker historik över din bil kan du få hjälp av Svensk utryckningsfordons förening, SUF.
Det är väl vara järnvägsentusiasterna som har mer välfyllda pärmar med data och bilder än vad utryckningsfordonsentusiasterna. Om du känner till länsbokstav och radionummer kan jag kanske eventuellt hjälpa dig.
Ja de orange motorsprutorna har ju tillhört Civilförsvaret, men det vet du ju redan.
Det fanns i forntiden någoting som hette "bilmotorspruta" också, sådana kallas idag för "Släckbil" radionummret slutar ofta på en etta. VW pickuperna hade ofta radionummer högre än fem.
Nej några 4.000 tror jag inte det blir. Tack för hjälpen förresten.
Är du intresserad av motor ? Eller pump och vagn skulle jag kunna tänka mig !
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Jag letar efter en vagn i fint/hyfsat skick utan motor o pump om det finns nån som har en till övers gärna orange.
MickeW skrev:Stämmer bra på min DH förutom att den har Fiamm kromade horn. Jag har för övrigt en "NOS" motorspruta i orange färg som jag gärna byter mot en röd.
Jag har ett Bosch eller möjligen Pinch blåljus, 12V, i gott skick, något matt i den blå kåpan på den delen som varit framåt. På den dubbelhytten skall det egentligen vara två sådana, men ett blåljus mitt på förekom säkert också, antingen direkt monterade i taket eller på takbåge. Jag kan vål tänka mig att avyttra denna för 1500kr till en sann VW-brandbilsentusiast.
På de kommunala brandförsvaren var ofta diverse utrustning hemmasnickrad, man hade kanske inte råd att köpa takbågar från Standby, eller annan firma som Rikspolisstyrelsen gjorde, så det kan gott vara två Thulebågar med en bit aluminiumplåt emellan som blåljuset eller blåljuen sitter på. Ofta hade man missat att kapellet på flaket skymmer blåljuset bakåt, men ibland fanns det ett tredje blåljus, lilla modellen från Hella eller Bosch monterat på en stång i bakre kapellbågen, oftast på högersidan.
Om du söker historik över din bil kan du få hjälp av Svensk utryckningsfordons förening, SUF.
Det är väl vara järnvägsentusiasterna som har mer välfyllda pärmar med data och bilder än vad utryckningsfordonsentusiasterna. Om du känner till länsbokstav och radionummer kan jag kanske eventuellt hjälpa dig.Ja de orange motorsprutorna har ju tillhört Civilförsvaret, men det vet du ju redan.
Det fanns i forntiden någoting som hette "bilmotorspruta" också, sådana kallas idag för "Släckbil" radionummret slutar ofta på en etta. VW pickuperna hade ofta radionummer högre än fem.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 89#p319989
Säffle, kan man få en kopp kaffe
.
Ser att du har en likadan hjälm som jag har till övers, men min är en gul befälshjälm från Göteborg, och utan visir.
Även jag kan vara intresserade av en vagn utan motor.
............................................................................................
Har 2 stycken vagnar utan motor o vad man kallar släden om det finns intresse så kan jag ta bilder imorgon måndag(oranga).
Pris om det går smidigt nästan gratis men långbänk mycket dyrt 
Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.
Har 2 stycken vagnar utan motor o vad man kallar släden om det finns intresse så kan jag ta bilder imorgon måndag(oranga).
Pris om det går smidigt nästan gratis men långbänk mycket dyrt
Bild
Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.
Jag kan ta båda. 
Du kan få ta en röd släde med kåpa och allt minus motor som gratis typ! Du hjälpte ju mig häromsistens. Tyvärr ingen vagn men det kanske kan ordnas det med, om du inte lackar om den du har förstås...
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
MickeW skrev:Stämmer bra på min DH förutom att den har Fiamm kromade horn. Jag har för övrigt en "NOS" motorspruta i orange färg som jag gärna byter mot en röd.
Du kan få ta en röd släde med kåpa och allt minus motor som gratis typ! Du hjälpte ju mig häromsistens. Tyvärr ingen vagn men det kanske kan ordnas det med, om du inte lackar om den du har förstås...
Tack, gärna. Skulle du också kunna ordna en vagn, helst med belysning så är jag spekulant.
Jag har åxå samma erbjudande som Häsä..
Dock lite längre att hämta hos mej.
Återfall o Helsings smedja.
Fantastiska generösa erbjudanden men måste ni bo så långt bort.
Nån som åker förbi Vänern/lidköpingsregionen som skulle kunna va behjälplig med transport.
Jag kan ta båda.
OK
Jag har ingen vagn, men en släde med pump, som jag lovat bort till det frivilliga brandförsvaret vid sommarstugan... De kör varje sommar en liten demonstration av sina grejjor, då brukar jag kolla på deras pumpar... De ville gärna ha reservdelar, då denna pump fortfarande är viktig (vad jag förstår) ute i skärgården där brandbilar inte kommer fram men det är gott om vatten i närheten...
Så en bra välgörenhet för er som kommer över bransprutor men bara vill åt motorn, försök skänka bort "resten" till ert lokala frivilliga brandförsvar! Det kan ju faktiskt rädda livet på nån... 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)