1

Som rubriken låter så har jag problem me bagageluckan (framluckan). När jag köpte bilen så fanns det inget handtag monterat på den så jag köpte ett nytt och monterade dit det (låset fanns redan där), stängde luckan och fick inte upp den igen, totalstängd!
Fick in näven genom handsfacket och kom åt att skruva loss gångjärnen på luckan, böjde upp luckan och skruvade sedan av muttern på låset! Det ska tilläggas att många svordommar hördes i garaget igår kväll!
Provade sedan att enbart trycka in "fjäderpinnen" i låset, drog sedan i spaken och den flög ut med en gång. Provade flera gånger med samma resultat. Varför funkar det inte när det sitter fast i luckan? Någon som kan komma med tips?

2

Det låter som att "fjäderpinnen" inte centrerar i låskistan och hakar i på kanterna av hålet. Skruva dit huven igen och lägg ner den utan att stänga, sen kollar du om pinnen möter kistan korrekt, om inte justerar huven/låskistan tills de gör det.

3

Så kan det nog vara kanske..låter ju ganska logiskt...ska kika på det. Men vet inte om jag vågar prova sen igen ICQ/ad Måste ha en ny sån låspinne då den blev böjd efter att vi fick bända på huven.

4

Jag har varit med på ett par bilar att plåtfalsen på insidan av huven (som listen ska täta mot) hugger bakom plåten som håller tätninglisten.

California über alles, über alles California

5

Jag har hört "såga av handtaget" och skruva bort det den vägen... Billigare än en sabbad huv... Ok på en 60a eller liknande... Inte så ok på en split med aluhandtag som ju kostar några kronor... ICQ/ad  Å andra sidan är ju splithuvarna ännu dyrare så... Tja...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)