Hade tänkt montera en enkel idf 44 på min 1641a, är det någon som har något tips om bestyckning?
3 2014-11-08 23:33:57 Senaste redigerad av MrPete (2014-11-08 23:46:28)
Får erkänna att jag först missade att du skrev enkel 44.
Men det finns några speciella saker att tänka på vid montering av enkel modell större förgasare på vw.. Det funkar ytterst sällan bra i vårt klimat.
De långa insugen blir iskalla och det låter ju bra med kall luft..? nej, bränsle fäller ut mot de kalla väggarna.. Att ha förvärming av insugen är MYCKET viktigt.
"Centermounts and Manifold Heat
ALL centermount applications require intake manifold heat to perform properly in cool weather. Original VW carburetion relied on it because centermount set-ups can ice up if manifold heat isn’t available! Manifold heat also “assists” mileage and makes centermounts considerably more driveable, since fuel is more likely to stay atomized, since it is not as likely to condense on the way to the cylinders. Be careful when buying your carb kit, since many kits have inadequate manifold heating, or none at all! Proper manifold heat will make or break your set-up when it comes to functionality and drivability. A “bargain” kit is hardly a bargain when it interferes with your driving experience by making your car temperamental! I strongly suggest you pay the little bit extra for a good kit, unless you live in the hot desert where the manifold heat won’t be needed as often". (www.aircooled.net).
Frågan ställdes för ett tag sen.. Jag har läst nånstans att det funkar bättre om man borrar ett 2mm hål i spjället. Instruktioner för det finns i Weber manual (Bob Tomlinson).
För en kemist känns det väldigt avigt med ordvalet "atomized" när ordet "vaporized" förmodligen är det som avses. Nu är det en smärre skillnad för förståelsen av själva texten, men det skulle vara rätt avgörande skillnad om det faktiskt vore så...
Jag har i flera år efterlyst någon som fått det att fungera bra, för det det finns flera som hävdar att de har kompisar som kör med det utan problem. Ingen har kommit med input om vad de gjort och hur det fungerar. Lite märkligt med tanke på hur bra de tydligen tycker att det fungerar.
Resultatet blir ofta hög bränsleförbrukning eller dålig körbarhet, sällan både och.
Ali G
vaporized = förångad
atomized = finfördelad
Det som menas är iaf att emulsionen fäller ut bensin som rinner längs väggen i insuget.. när man trycker på gasen så låter det bwaaaa och det kommer stora svarta moln ur avgaset pga för tok för fet blandning.. dålig effekt och körbarhet +hög bränsleförbrukning.
Håller på mad just den kombinationen men kan erkänna att de är lite knepigt att få till de , men har inte get upp än
de som kör turbo kör ofta med enkel stor gasare, blir det skillnad när man har tryck?
Luften värms upp när den komprimeras av turbon så man får "inte" dessa problemen med turbo 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P