1 2014-11-08 11:59:05 Senaste redigerad av Baua (2015-07-21 16:38:40)
Om du orkar ta dig för att montera en intercooler, det går att dra rör och sätta IC:n bredvid växellådan, så går motorn lite bättre och du får bättre bränsleekonomi. Liten investering men gör en hel del.
Ja kanske det kanske, blir i såna fall längre fram. Det första som kommer att ske är att göra henne lite mer Campingvänlig med någon form av övernattningsmöjlighet i skuffen. Tycker Westfalias campinginredning ser vettig ut.
Hils
Magnus
Om du orkar ta dig för att montera en intercooler, det går att dra rör och sätta IC:n bredvid växellådan, så går motorn lite bättre och du får bättre bränsleekonomi. Liten investering men gör en hel del.
På en syncro är det inte mycke plats bredvid växellådan måste vara en 2wd du tänker på svenne
Någon av Er som vet om man kan få plats med en uppsättning 15 tumsfälgar med BF Goodrich All terraindäck utan att behöva varken höja eller skära i karossen? Någon som kan ha något till salu kanske?
Hils
Magnus
Jag satte dit däck av dimensionen 215/75 R15 utan några åtgärder, det funkar fint.
svenne duva skrev:Om du orkar ta dig för att montera en intercooler, det går att dra rör och sätta IC:n bredvid växellådan, så går motorn lite bättre och du får bättre bränsleekonomi. Liten investering men gör en hel del.
På en syncro är det inte mycke plats bredvid växellådan måste vara en 2wd du tänker på svenne
Går bra på en Syncro också.
Tack för svar gällande fälgstorlek.
Då ska jag väll börja leta fälgar då!
Hils
Magnus
Jag satte dit däck av dimensionen 215/75 R15 utan några åtgärder, det funkar fint.
TRÅDKAPNING!
Detta har jag funderat på svenne, har du nåt bra tips på IC? Jag har en fin, lagom stor men LUFTKYLD IC från en izusu/mazda b2000 som skulle sitta fint, men tänker att den inte gör någon jättenytta såvida man inte får fartvinden som genomdrag? Eller tänker jag fel här?
Hasse T3 skrev:svenne duva skrev:Om du orkar ta dig för att montera en intercooler, det går att dra rör och sätta IC:n bredvid växellådan, så går motorn lite bättre och du får bättre bränsleekonomi. Liten investering men gör en hel del.
Går bra på en Syncro också.
Mer luft är alltid bra, och en luftkyld är effektivare än en vattenkyld. IC:n från en Golf eller Passat fungerar hyfsat men anslutningarna är inte åt rätt håll. Jag har en IC i samma storlek från en Opel Nånting, perfekt med båda rören bakåt. Skyffla luft kan man göra med en plåttrumma. Jag körde i tre år med min temporära lösning avloppsrör med tillhörande böjar. Gick som tåget. 
Hej,
Väldigt fin Syncro!
En brun inredning var ovanlig i Sverige men i Finland är det vanligt med brun inredning!
/Erwin
Hej Erwin!
Tackar, ja den är i ett fint skick med tanke på ålder och miltal.
När jag skulle besiktiga den i Sverige fick den med beröm godkänt från bilprovningen.
Finns dock några ställen som skulle behöva få sig en omgång med färgsprutan.
Nu är den dock ställd inför vintern, så lackning och rostskyddbehandling får bli fram till våren.
Någon som har något bra rostskyddsmedel att rekommendera?
Ja just det ja, den grå inredningen verkar vara vanligare i Sverige än i Finland.
Hils
Magnus
Hej,
Väldigt fin Syncro!
En brun inredning var ovanlig i Sverige men i Finland är det vanligt med brun inredning!
/Erwin
13 2015-03-25 21:04:17 Senaste redigerad av Baua (2015-03-29 22:24:51)
Hej alla!
Har inte hänt så mycket under vintern då Syncron stått undanställd, men har inhandlat lite pryttlar som ska monteras när vädret blir lite bättre.
16" fälgar om de får plats.
Ska in på blästring och pulverlackning i slutet av veckan.
30mm höjning ska monteras.
Mvh
Magnus
14 2015-03-29 21:40:19 Senaste redigerad av Baua (2015-03-29 21:46:42)
Har en fråga.
Min buss är utrustad med en 1.6TD.
Undrar om det eventuellt går att chippa den lilla klumpen,
så att man skulle kunna få ut lite mer kraft ur den.
Nu kanske inte den typen av trimning fanns 89 men
måste bara ställa frågan i alla fall.
Om det nu skulle vara så att det faktiskt skulle gå att chippa ur den några hkr extra,
tar jag gärna emot namn på företag i sthlms trakten som skulle kunna hjälpa till med detta.
Vet att vi har pratat IC tidigare, som skulle kunna få lite mer flås i bitarna, men skulle man kunna lura till det på elektronisk väg, så kanske det skulle vara värt att testa.
Hils
Magnus
Hej!
Det fins inge elektronik i en Oldskool 1.6td utom så det är vara mekaniska grejor som du kan göra som större turbo, IC och skruva upp pumpen! Det finns oljekylare och IC satsar att köpa i tyskland!
//erwin
Nja. 1,6-pumpen är för klen, det finns inte mycket att skruva på. Du kan ställa på den lite men inte mycket mer än så.
Däremot kan du köpa nya spridare (finns på eBay) för de du har är garanterat junk numera. Det ger lite bättre förbränning och bättre drag. Med bra spridare kan du ställa på den lite utan att den sotar för minsta lilla. Sot = effekt som går upp i rök. Bokstavligen.
Mer luft är alltid bra, och en luftkyld är effektivare än en vattenkyld. IC:n från en Golf eller Passat fungerar hyfsat men anslutningarna är inte åt rätt håll. Jag har en IC i samma storlek från en Opel Nånting, perfekt med båda rören bakåt. Skyffla luft kan man göra med en plåttrumma. Jag körde i tre år med min temporära lösning avloppsrör med tillhörande böjar. Gick som tåget.
Man skall dra erfarenheter av detta!
Runda fina rör är det helt optimala för luftflödet, smart!!!
Tack för svar.
Ok, vad kan man räkna med att effekthöjningen skulle kunna bli med en IC, skruva upp pumpen, byta spridare, byta till sportfilter?
Inget Ni behöver stå för, men lite bra gissningar tar jag tacksamt mot .
Kanske blir väldigt dyra hästkrafter, men det kanske kan vara värt det om antalet är hyfsat.
19 2015-04-10 13:45:43 Senaste redigerad av Baua (2015-04-10 14:55:32)
Hämtade idag 16" syncrofälgarna efter att de blästrats och pulverlackats.
Lite skillnad från bilden i tidigare inlägg.
Nu ska det inhandlas däck, sen ska hon höjas 30mm
Hils
Magnus
Hämtade idag 16" syncrofälgarna efter att de blästrats och pulverlackats.
Lite skillnad från bilden i tidigare inlägg.
Nu ska det inhandlas däck, sen ska hon höjas 30mmHils
Magnus
Var gjordes jobbet?
Isaxons i sundbyberg.
Blir fint som snus detta Magnus
Hur mycket kostade det med blästring och lack, var det fyra fälgar?
Hej Pukan!
Ja de blev riktigt fina.
4st och det kostade 600kr/st för blästring och lackning.
Mvh
Magnus
Blir fint som snus detta Magnus
![]()
Hur mycket kostade det med blästring och lack, var det fyra fälgar?
Har varit lite ambivalent gällande Syncron, men after att ha hämtat hem henne från vinteruppställningsplatsen i veckan så ska hon i alla fall behållas. Ska få lite nya kläder och skor.
Hils
Magnus
Tänkte slänga på nya däck på bussen.
Hon ska bli med 16" och jag undrar om dessa däck skulle passa.
BF Goodrich AT 215/70 R16.
Tacksam för svar.
Hils
Magnus