1

Tjo!

Håller på med renovering av min 2,0i och ska nu montera på cylindrar och kolvar igen. Fick nyss höra att man inte ska använda samma knaster som innan då de kan orsaka senare problem.

Eftersom jag inte beställde knaster så står jag nu här med endast de gamla orginalen. Vad tror ni ska jag beställa och vänta eller är de bara att köra på?

Snabba svar vore fantastiskt!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Använd dom gamla...

3

Okay, tackar för svaret, då blir det att slänga ihop cylindrarna imorgon ICQ/ag

Latebay -79 2,0i

4

När jag hör "knaster" tänker jag på ventilknaster ? Dvs de två halvorna man monterar ventilfjäderbrickorna med....
Då finns det en förslitning man skall kolla.

Men du tänker på kolvbultsclips/låsringar ?

5

Jag har då kört 1500 mil minst efter ihopsättning av min 2,0 med de gamla kolvbultsclipsen - inga problem. Tycker att det är få prylar som slår de gamla kvalitetsmässigt, givetvis får man ju byta om de är skadade  ICQ/ab

6

Det är kolvbultsclipsen jag mernar ICQ/ab
Så bra har satt på med de gamla.

Dock sitter jag ännu en gång fast i denna renovering Default/hmm Bestälde kolvringassats och när jag skulle byta upptäckte jag att oljeringen som sitter på och den "modellen" jag fick emd är helt olika. Den gamla är ju en tckt fjäder kan man säga och den nya är en ihopsättning av tre (om jag inte mins fel) olika ringar.

Detta är min första kompletta motorrenovering och min första VW motor jag plockar isär så de blir en del frågor hehe.

Tacksam för alla svar och tips som kommer!

Latebay -79 2,0i

7

Dom tre "ringarna" ska du bygga ihop till en oljering. En tunn slät överst, sen den veckade biten och under en slät till.
Det brukar följa med en instruktion i kartongen, så man ser att allt kommer rätt.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

En instruktion ingick det stämmer men blev lite nojig när det var sån skillnad från originalet ICQ/ae fan det är ju bara ångest när man gör sånt här ICQ/ae

Men då tar jag av de gamla oljeribgarna och monterar den här treringshistorian?

Latebay -79 2,0i

9

Jajemän. Kolla så att det rent och fint i spåren i kolven, inspektera noga. Min hade en del koks och skit där!