Renoverad från grunden med nya och begagnade originaldelar. Startmotor saknas. Finns i Örebro.
Pris: 6.500 kr utan värmekammare, 7.500 med värmekammare.
Hur renoverar man med begagnade delar? På vilket vis blir den bättre då?
Hur renoverar man med begagnade delar? På vilket vis blir den bättre då?
Det gör jag ofta!
Jag väljer mycket hellre en frisk begagnad originalskärm framför en nytillverkad skärm när jag reparerar/renoverar mina bilar, eftersom mycket av de nytillverkade bitarna håller rent usel kvalité.
Eller om det då skulle gälla en motor (som inte har något som helst samband med motorn eller säljaren i den här annonsen, ett rent exempel bara) ;
Låt säga att jag har en motor med skuret vevlager som jag vill reparera/renovera, då letar jag upp en frisk begagnad vev med lika begagnade vevstakar som jag mäter upp och kollar att de håller sig inom toleranser! Samma med lager, är de slitna så byter jag men håller de rätt lagerspel så har jag inget emot att sätta ihop en motor med begagnade lager åxå. Och är veven sliten så den inte håller toleranser så slipar man den, den är fortfarande begagnad, men renoverad och fyller återigen korrekt funktion.
En sån motor blir reparerad/renoverad med en blandning av nya och begagnade delar och jag ser inga problem med det!?
I min värld så byter man inte delar för att de är begagnade, utan för att de är slitna eller trasiga så att de inte längre fyller den funktion de ska! Och behöver en del bytas så ser jag inga problem med att byta den mot en frisk begagnad del som håller toleranser, den är inte nämnvärt sämre än en NOS och emellanåt är den MYCKET bättre än en nytillverkad del!
Och börjar man mäta och kontrollera grejerna, så är det inte alltid som nytillverkade grejer håller bättre toleranser än de slitna man byter ut......
Rent personligen så åker jag mycket hellre med en motor som bara består av begagnade delar och som är ihopsatt av någon som har förstånd på att mäta upp och kontrollera grejerna, än med en motor som är ihopsatt av bara nya delar utan kontroller.
MVH: Hella
Min lilla ordlista:
Reparera: laga det som är trasigt.
Renovera: Gå igenom hela konstruktionen och se till att allt är OK.
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Tack Hella för din perfekta förklaring vad gäller skillnaden mellan NOS, nytillverkat och gamla hederliga originaldelar samt vad det innebär att reparera/renovera. Har samma erfarenhet som du när det gäller toleranser och passning. Du har 110% rätt! 
Tack Hella för din perfekta förklaring vad gäller skillnaden mellan NOS, nytillverkat och gamla hederliga originaldelar samt vad det innebär att reparera/renovera. Har samma erfarenhet som du när det gäller toleranser och passning. Du har 110% rätt!
X 2
Godt forklart, Hella !
Mange har tatt en godt fungerende motor, og bytt til nya delar. Motorhavari next...
Fordi man inte har kollat at de nya delarna har den kvalite og toleranser som krävs.