Om man vill bygga lätta bromsar, på en DR-bil t.ex, vilken är lättast, trum- eller skivbromsar?
Spontant svarar jag trummor, men har någon vägt och jämfört?
Vissa hålborrar ju dessutom både sköldar och trumma, men detta känns lite vanskligt.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Dragracing » Vilket är lättast, trum- eller skivbromsar?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Om man vill bygga lätta bromsar, på en DR-bil t.ex, vilken är lättast, trum- eller skivbromsar?
Spontant svarar jag trummor, men har någon vägt och jämfört?
Vissa hålborrar ju dessutom både sköldar och trumma, men detta känns lite vanskligt.
Inte riktigt svar på din fråga men alunav med stålskiva och willwood ok är nog ganska lätt.
Jag har alltid kört std skivor fram (greenstuff belägg) och breda trummor bak. Har funkat bra att bromsa även på korta industrirakor 
Vet att BeVeDanne utanför stan svarvade bort en massa gods på trummorna.
Kapade bultarna precis så dom gick igenom trumman, svarvade även ner skallarna och gjorde en grop i dom.
Sparade några kilon. Verkar lättare att sticka ut och springa i några månader innan race och sen gå på toa innan start 
Jo, det går att karva mycket i delarna om man orkar/har tid.
"Weight saving thread" på the lounge är kul läsning 
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,5293.0.html

På en skiva ligger vikten längre in mot centrum, vilket är en fördel men annars vet i fan vilket som är lättast.
Petter vägde och grejade när han skruvade ihop Oboyburken och jag tror han kom fram till att trummor var lättare än skivor och ok.
Han fick även någon typ av sinterbelägg monterat på backarna som ökade bromskapaciteten 
Jag har skummat igenom drt reglementet sista veckan och minns jag inte helt fel så får man inte lätta sköldar mm.
Att lätta sköldarna på en bil med trumbroms som på bilden är livsfarligt, Vid inbromsning så är det sköldarna som hindrar backarna från att följa med runt
Nja om man studerar skölden så ser man att det sitter en förstärkning som tar upp kraften. På sandrails brukar man förutom att man borrar trummorna radiellt även ta bort i princip hela skölden utom förstärkningen.
Svwerker: Skrev inte SOB (R.I.P.) något om att trummor hade lite mindre friktion på "tom-rull" speciellt om man backade av backarna lite?
Svwerker: Skrev inte SOB (R.I.P.) något om att trummor hade lite mindre friktion på "tom-rull" speciellt om man backade av backarna lite?
När vi byggde ny bakvagn till Notchen vi hade, Typ1 pendelbakvagn sa han åt oss att använda Typ3 trummor.
Anders
Svwerker: Skrev inte SOB (R.I.P.) något om att trummor hade lite mindre friktion på "tom-rull" speciellt om man backade av backarna lite?
Jo han vurmade för trumbromsar av den anledningen.
När vi byggde ny bakvagn till Notchen vi hade, Typ1 pendelbakvagn sa han åt oss att använda Typ3 trummor.
Anders
Typ3-trummor bak och skivor fram ger en väldigt bra bromsbalans, speciellt om man har lite smalare däck fram.
Typ 3 trummor väger
På en DR-bil måste det räcka med std typ 1 trummor.
Noterar att man förvånande nog INTE hålborrat bromsbackarna på bilden jag länkade in ovan.
Vette fasen om jag skulle våga hålborra skölden lika entusiastiskt, men som Sverker skriver sitter hjulcylindrarna och klossen med justerskruven fast med dubbelplåt som är tjockare så det är nog ingen fara.
På trummorna vet jag att man brukar svarva bort labyrinttätningen i periferin för att spara några hekto. Många bäckar små...
Reglementet förbjuder lättning/borrning. Skall det vara lätt går alla typer av originalbromsar bort då de är alldeles för tunga. 
Johan
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis … r-2014.pdf
Lättning av bromssköldar, bromstrummor och/eller bromsok genom att avlägsna material är inte tillåtet. Hål för kylning eller lättning i bromsskivor av gjutjärn är ej tillåtna. Bromsskivor av aluminium är förbjudna.
Johan
Jo, det går att karva mycket i delarna om man orkar/har tid.
"Weight saving thread" på the lounge är kul läsninghttp://cal-look.no/lounge/index.php/topic,5293.0.html
Om du läser regelverket så är det förbjudet att lätta broms sköldarna samma med berbetning av trummorna/skivor om det är i gjutjärn (DRT 3.1 rad 4)
Sen vad en tokig engelsman gör som inte har läst sitt regelverk
/// Micke
Man måste väl få svarva trumman vid kontaktytan för backarna (vid renovering etc)? Om man då skulle ta ett skär "för mycket" så har man väl inte gjort något olagligt?
Likaså om man vill säkerställa att kontaktytan fälgen ligger an mot är vinkelrät och inte kastar, så lär man behöva ta ett skrap med svarven.
Mer tveksamt men ändock svårt att upptäcka är att med pinnfräs fräsa bort material på insida trumma mellan hålen för hjulbult. Med delningsapparat så borde detta gå ganska lätt.
Likaså att hålborra stommarna till bromsbackarna.
De går ju inte att kolla annat än att de kräver att man river bromsarna på bilen vid besiktningen.
Frågan är dock om den relativt lilla viktbesparingen är värt allt jobb. Då kan man gå lös med hålsågen på andra ställen där det är tillåtet.
Hei Peter
hva med alu calpere Porsche Boxster?
Eller trimma mer
Spindelmonterat är lättast 
Jag har typ 3 trummor bak med tätningsläppen borttagen.
Sen har jag satt dit 5 bromsjusteringshål istället för 1. Det står ju inget om att man får sätta dit fler justerhål och det ser väldigt original ut.
Själva trumman är inte lättad och det är mycket lättare att justera bromsarna.
Som bonus vart det bra mycket lättare.
Trummor kanske är lättare, men tar man skivor med mindre bultmönster har du mindre tröghet då vikten hamnar närmare centrum.
Eller trimma mer
Bara kompensera med mera ladd. 
Tråden spårade (som vanligt) ur för min ursprungliga fråga/tanke gällde vad som är lättast av vanliga standarddelar. Att exotiska bromskit med alu-ok etc är att föredra tvivlar jag inte på.
Så slutsatsen (om man väljer mellan originalbromsar) är att original 5x205 trummor är att föredra då det är lättast. Visst, man har mer massa i periferin men det kan inte handla om mycket.
Fördelen med 5x205 är väl sedan att man kan välja den lättaste CMS/Erco fäljen som i och med att de bultas längre ut från fälgcentrum blir stadigare. Dessutom blir väl påkänningen på hjulbultarna mindre när man flyttar ut dem längre från centrum.
Lägg mer tid på motorn och prestanda så slipper du tänka på lätt bil för då behövs en viss vikt för att få fäste för alla extra hästar. På nittitalet var det väldigt vanligt i USA att lätta bilarna så mycket det bara gick. Vid en ovetenskaplig undersökning av mig fanns av dessa ultralätta endast ett fåtal kvar, bland annat roger crawfords bil som såldes förra året och som togs ur tjänst efter bara några repor. Alla dom andra hade craschat eller var så otäcka att köra så att dom byggdes om. Jag såg själv flera av dessa bilar börja dansa efter mållinjen när dom tog luft pga för lätt bil. De flesta av dessa bilar hade inga frambromsar så många olyckor kom vid kast efter mål när bilen inte drev på för fullt och någon dristade sig till att röra bromsen på bakhjulen som då hade helt olika grepp och bilen tvärvände och började rulla på taket. Säkerhet är viktigare än fenomenala tider med en bil som bara väntar på att krascha. Roger Crawford sa en gång om Shawn Geers förra bil att det var inte en fråga om den skulle krascha det var bara en fråga om när. han fick tyvärr rätt ganska snabbt.
Ett annat tips är att gå lös med slipmaslin på alla delar i tex framvagnen.
På min gatbil tog jag bort 1 kg / spindel fram.
På den tiden jag höll på med orginalskivor och hålborrade skivorna sparade jag 1.1 kg roterande massa ,,,,
För den som är bekväm kan jag nämna att jag 2 uppsättningar spindlemountfälgar liggandes som är över.
Ett par Weld Aluma-star och ett par American racing Torq trust. De första lite kantstötta och de andra riktigt sotig efter en brand.
Bägge med nav för Strangespindle ( tror jag) , möjligen kan de sistnämnda vara för Anglia spindle- men ska de på en bubbla gör man ändå om det ju,,,
mv h R
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Dragracing » Vilket är lättast, trum- eller skivbromsar?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.