1

Om man vill bygga lätta bromsar, på en DR-bil t.ex, vilken är lättast, trum- eller skivbromsar?
Spontant svarar jag trummor, men har någon vägt och jämfört?

Vissa hålborrar ju dessutom både sköldar och trumma, men detta känns lite vanskligt.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Inte riktigt svar på din fråga men alunav med stålskiva och willwood ok är nog ganska lätt.

Jag har alltid kört std skivor fram (greenstuff belägg) och breda trummor bak. Har funkat bra att bromsa även på korta industrirakor ICQ/ad

Vet att BeVeDanne utanför stan svarvade bort en massa gods på trummorna.
Kapade bultarna precis så dom gick igenom trumman, svarvade även ner skallarna och gjorde en grop i dom.
Sparade några kilon. Verkar lättare att sticka ut och springa i några månader innan race och sen gå på toa innan start ICQ/ag

3

Jo, det går att karva mycket i delarna om man orkar/har tid.
"Weight saving thread" på the lounge är kul läsning  ICQ/ab

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,5293.0.html

http://i1070.photobucket.com/albums/u487/fasteddie63/TheseDays155.jpg

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

På en skiva ligger vikten längre in mot centrum, vilket är en fördel men annars vet i fan vilket som är lättast.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Macke (2014-10-28 17:16:12)

Petter vägde och grejade när han skruvade ihop Oboyburken och jag tror han kom fram till att trummor var lättare än skivor och ok.
Han fick även någon typ av sinterbelägg monterat på backarna som ökade bromskapaciteten  ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

6

Jag har skummat igenom drt reglementet sista veckan och minns jag inte helt fel så får man inte lätta sköldar mm.

7

Att lätta sköldarna på en bil med trumbroms som på bilden är livsfarligt, Vid inbromsning så är det sköldarna som hindrar backarna från att följa med runt

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Nja om man studerar skölden så ser man att det sitter en förstärkning som tar upp kraften. På sandrails brukar man förutom att man borrar trummorna radiellt även ta bort i princip hela skölden utom förstärkningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker: Skrev inte SOB (R.I.P.) något om att trummor hade lite mindre friktion på "tom-rull" speciellt om man backade av backarna lite?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

Reine skrev:

Svwerker: Skrev inte SOB (R.I.P.) något om att trummor hade lite mindre friktion på "tom-rull" speciellt om man backade av backarna lite?

När vi byggde ny bakvagn till Notchen vi hade, Typ1 pendelbakvagn sa han åt oss att använda Typ3 trummor.

Anders

11

Reine skrev:

Svwerker: Skrev inte SOB (R.I.P.) något om att trummor hade lite mindre friktion på "tom-rull" speciellt om man backade av backarna lite?

Jo han vurmade för trumbromsar av den anledningen.

Atrox skrev:

När vi byggde ny bakvagn till Notchen vi hade, Typ1 pendelbakvagn sa han åt oss att använda Typ3 trummor.

Anders

Typ3-trummor bak och skivor fram ger en väldigt bra bromsbalans, speciellt om man har lite smalare däck fram.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Typ 3 trummor väger ICQ/ab
På en DR-bil måste det räcka med std typ 1 trummor.
Noterar att man förvånande nog INTE hålborrat bromsbackarna på bilden jag länkade in ovan.

Vette fasen om jag skulle våga hålborra skölden lika entusiastiskt, men som Sverker skriver sitter hjulcylindrarna och klossen med justerskruven fast med dubbelplåt som är tjockare så det är nog ingen fara.

På trummorna vet jag att man brukar svarva bort labyrinttätningen i periferin för att spara några hekto. Många bäckar små...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

13

Reglementet förbjuder lättning/borrning. Skall det vara lätt går alla typer av originalbromsar bort då de är alldeles för tunga.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

14

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis … r-2014.pdf

Lättning av bromssköldar, bromstrummor och/eller bromsok genom att avlägsna material är inte tillåtet. Hål för kylning eller lättning i bromsskivor av gjutjärn är ej tillåtna. Bromsskivor av aluminium är förbjudna.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

15

Peter S skrev:

Jo, det går att karva mycket i delarna om man orkar/har tid.
"Weight saving thread" på the lounge är kul läsning  ICQ/ab

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,5293.0.html

http://i1070.photobucket.com/albums/u487/fasteddie63/TheseDays155.jpg

Om du läser regelverket  så är det förbjudet att lätta broms sköldarna samma med berbetning av trummorna/skivor om det är i gjutjärn (DRT 3.1 rad 4)
Sen vad en tokig engelsman gör som inte har läst sitt regelverk   ICQ/ac 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-10-30 12:42:48)

Om man gör så här så är totalvikten på 3.7 kg med skivan
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/WP_000259.jpg

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17 Senaste redigerad av Peter S (2014-10-30 13:22:34)

Man måste väl få svarva trumman vid kontaktytan för backarna (vid renovering etc)? Om man då skulle ta ett skär "för mycket" så har man väl inte gjort något olagligt?
Likaså om man vill säkerställa att kontaktytan fälgen ligger an mot är vinkelrät och inte kastar, så lär man behöva ta ett skrap med svarven.

Mer tveksamt men ändock svårt att upptäcka är att med pinnfräs fräsa bort material på insida trumma mellan hålen för hjulbult. Med delningsapparat så borde detta gå ganska lätt.

Likaså att hålborra stommarna till bromsbackarna.

De går ju inte att kolla annat än att de kräver att man river bromsarna på bilen vid besiktningen.

Frågan är dock om den relativt lilla viktbesparingen är värt allt jobb. Då kan man gå lös med hålsågen på andra ställen där det är tillåtet.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

18

Hei Peter
hva med alu calpere Porsche Boxster?

19

Eller trimma mer

Turbo Town "Home of overboost addicts"

20

Spindelmonterat är lättast  ICQ/ab

21

Jag har typ 3 trummor bak med tätningsläppen borttagen.
Sen har jag satt dit 5 bromsjusteringshål istället för 1. Det står ju inget om att man får sätta dit fler justerhål och det ser väldigt original ut.
Själva trumman är inte lättad och det är mycket lättare att justera bromsarna.
Som bonus vart det bra mycket lättare.

Trummor kanske är lättare, men tar man skivor med mindre bultmönster har du mindre tröghet då vikten hamnar närmare centrum.

22

Notchback Racing skrev:

Eller trimma mer

Bara kompensera med mera ladd.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

23

Tråden spårade (som vanligt) ur för min ursprungliga fråga/tanke gällde vad som är lättast av vanliga standarddelar. Att exotiska bromskit med alu-ok etc är att föredra tvivlar jag inte på.

Så slutsatsen (om man väljer mellan originalbromsar) är att original 5x205 trummor är att föredra då det är lättast. Visst, man har mer massa i periferin men det kan inte handla om mycket.

Fördelen med 5x205 är väl sedan att man kan välja den lättaste CMS/Erco fäljen som i och med att de bultas längre ut från fälgcentrum blir stadigare. Dessutom blir väl påkänningen på hjulbultarna mindre när man flyttar ut dem längre från centrum.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

24

Lägg mer tid på motorn och prestanda så slipper du tänka på lätt bil för då behövs en viss vikt för att få fäste för alla extra hästar. På nittitalet var det väldigt vanligt i USA att lätta bilarna så mycket det bara gick. Vid en ovetenskaplig undersökning av mig fanns av dessa ultralätta endast ett fåtal kvar, bland annat roger crawfords bil som såldes förra året och som togs ur tjänst efter bara några repor. Alla dom andra hade craschat eller var så otäcka att köra så att dom byggdes om. Jag såg själv flera av dessa bilar börja dansa efter mållinjen när dom tog luft pga för lätt bil. De flesta av dessa bilar hade inga frambromsar så många olyckor kom vid kast efter mål när bilen inte drev på för fullt och någon dristade sig till att röra bromsen på bakhjulen som då hade helt olika grepp och bilen tvärvände och började rulla på taket. Säkerhet är viktigare än fenomenala tider med en bil som bara väntar på att krascha. Roger Crawford sa en gång om Shawn Geers förra bil att det var inte en fråga om den skulle krascha det var bara en fråga om när. han fick tyvärr rätt ganska snabbt.

25

Ett annat tips är att  gå lös med slipmaslin på alla delar  i tex framvagnen.
På min gatbil  tog jag  bort  1 kg / spindel fram.
På den tiden jag  höll på med orginalskivor  och hålborrade skivorna  sparade jag  1.1 kg  roterande massa  ,,,,
För den  som  är bekväm kan jag  nämna att jag  2 uppsättningar  spindlemountfälgar liggandes som är över.
Ett par Weld Aluma-star och ett par American racing Torq trust. De första lite kantstötta och de  andra  riktigt sotig efter  en brand.
Bägge med nav för Strangespindle ( tror jag) , möjligen kan de sistnämnda vara för  Anglia spindle- men  ska  de  på en bubbla  gör man  ändå om det  ju,,,

mv h R