1

Stiga Parken gick inte att starta längre för ett tag sedan.

Det blev enorma förgasarsmällar.  Jag googlade mig fram till att det var ventilerna som var otäta. Slipade in dom och monterade tillbaka alltihop. Men den startar fortfarande inte. Det är bra gnista och jag fick den att gå med lite startgas ett tag.

Det låter som när man försöker starta en bil med fel tändföjd på kablarna, och den spottar ut soppa ur insuget.  Så det känns som att kammen eller tändningen står fel. Men krysskilen vid svänghjulet är hel och tändningen går ju inte att ställa på dom.

Singe och jag rev toppen idag och kom fram till att det verkar som att den ger gnista två gånger. Dels då den ska ge gnista, men också då kolven är uppe och insugsventilen precis håller på och öppnar. Och det är väl därför den spottar tillbaka blandningen i förgasaren.

Nån som har nån idé?

2

Jag hade samma symptom på min 8hk b&s jag rengjorde förgasaren och bytte tändstift sen gick den.

3

Ok, jag har gjort ren förgasaren tidigare. Jag får prova byta stift. Det kan ju vara så enkelt. Men det är bra gnista på det.

4

Jag har vart ute för att stiftet har sett ut att funka felfritt men sen monterat har det inte funkat alls antar jag men efter byte till nytt har klipparn funkat felfritt.
Jag hade samma symptom som du beskriver.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Ok, då provar jag det imorgon.

6

I förgasaren finns det ett membran, det är lätt att tappa bort det vid rengöring eller att man blåser bort det vid renblåsning. Finns som reservdel, kostar mindre än vad portot gör.
Iofs så flödar förgasaren över när detta membran fattas, inte direkt ditt nuvarande problem.

Det finns ju motorer, eller snarare tändsystem som ger en extra gnista i utblåsfasen, detta av miljöskäl, för att förbränna ev. oförbrännd bränsleblandning... ICQ/ad  men jag tror inte att B&S har denna finess.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Annars så finns det en kille i isgaraget som är löjligt duktig på b och s..

8

Hade precis samma fel på min park (-88) det var förgasaren som behövde rengöras. Verkar som förgasaren är sjukt känslig, för den var väldigt svår att ställa in...  ICQ/ac

9

Hansson skrev:

Hade precis samma fel på min park (-88) det var förgasaren som behövde rengöras. Verkar som förgasaren är sjukt känslig, för den var väldigt svår att ställa in...  ICQ/ac

Jag håller med om det, precis min erfarenhet också.
-går den att ställa in överhuvudtaget...?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Tips, kolla om gasspjällsaxeln är sliten. Min park hade skumma saker för sig när den började glappa.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

11 Senaste redigerad av Demian (2014-10-28 22:06:35)

Det kan inte vara förgasaren då den inte sitter på för tillfället. Det här är annars förgasarmodellen med flottör. Jag tror inte dom har nått membran.

Jag bytte stift och körde startgas direkt i insuget. Den gick några sekunder med startgas, men då jag gjorde ett nytt startförsök, så sköt den ut blandningen ur insuget igen.

Jag pratade med en firma idag, och dom sa att det var rätt att motorn ska ge två gnistor i fyrtaktcykeln. Men den andra gnistan kommer precis då insugstakten börjar, och det måste vara därför den skjuter ut blandningen i insuget. Jag tog kompprov, och skulle det vara otät insugningsventil, så skulle jag nog inte få upp kompet.

Men han på firman så nått om att vissa motorer har nån annordning som ställer om kammen. Det är att det ska bli mindre komp i startögonblicket. Min nya teori är att startmotorn snurrar för sakta, så att aldrig kammen ställer om sig i körläge.

Jag tror jag ska skaffa en ny startmotor. Den jag har är lite klen. Jag tog isär startmotorn och putsade upp allt, men ny börjar den gå sämre igen.

12

skoterdelen.com har mycket till B & S

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

13

Ok, ska kolla där, tackar.

14

hittat det mesta till min mtd från 80-talet som jag renoverat. bra priser oxå.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!