1

Har en fundering. Vad är skillnaden på 12v o 6v. Visst de blir lite mera fart o grejerna. Men e tex 12v säkrare än 6v? Själv ska ja inte ha någon bilsterio utan bara alltde vanliga. E de på 6v system som plus o minus e omvänt.? Va ska man tänka på isåfall.

2

för det första så kan du inte använda starthjälp på 6v så om du är batteritorsk på något dumt ställe så får man försöka putta igång bilen.. Om man inte är Rambo och kör 12v starthjälp iallafall, går ju faktiskt iof ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Funkar visst att ta starthjälp från 12V till 6V. Gjort det endel gånger å allt höll..  Default/lol
Tröttnade på det å bytte allt till 12V. (utom startmotor) och kört så utan elproblem sen dess. ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Vad som är skillnaden mellan 6 och 12 volt, jo det är sex volts skillnad Default/lol .

Det är ju så att alla förbrukare i en bil med sex eller tolv volts elsystem har samma effekt, exempelvis en startmotor.
Men för att få startmotorn i sexvoltsbilen att snurra lika fort och starkt som den i bilen med tovvoltsystem går det åt dubbelt så mycket ström, det är därför kablarna i bilar med sex volt är kraftigare. Likadant med lampor och andra elektriska prylar.
I en lång kabel har man ju också ett spänningsfall på ett antal procent, lika många procent oavsett om det är sex eller tolv volt (enkelt förklarat, enligt elläran är det litet mer komplicerat) men iallafall så blir det en mindre effektförlust ju högre spänningen är, det är därför lastbilar, långtradare har 24 volt, det kan bli flera volts förlust längst bak i bakljusen efter minst 24 meter kabel annars... Ja som sagt detta är en enkel förklaring. Men detta är ju också en anledning varför elbolagen väljer högspänning från kraftverken ut till sina undercentraler, och växelspänning... Men detta är en annan grej... Men i princip alltså... Default/hmm

Varför man byter till tolv volt, är väl därför att det är svårt att få tag på olika tillbehör som bilstereo etc för sexvolt. Sedan är det så att sexvoltsbatterier är väldigt dyra och ibland svåra att få tag på. Hur lätt är det idag att få tag på glödlampor till sex volt? För några år sen kunde man gå till en mopedaffär, men mopparna har numera ofta 12 voltsystem dom också. Vad har exempelvis Biltema för sexvoltsprylar i sitt sortiment..  ingenting, tja ibalnd får dom in sexvoltspatterier.
Generatorerna som kom efter införandet av 12 volt (var det 1967 i 1500-modellerna?) ger mer ström, fler ampere, än vad sexvoltsgeneratorerna gjorde. 12volts batterier har i allmänhet också större kapacitet än sexvoltarna.

Men om ditt sexvoltsystem funkar bra och du vill behålla bilen i originalskick så gör det!
Annars rekommenderar jag konvenrtering till 12 volt. Jag har gjort det på några gamla bilar.

Hos Volkswagen har man alltid haft minusjordat elsystem, med plus ut i kablarna, både på sexvoltstiden och senare. Mig veterligen är det bara brittiska bilar som haft plusjordade elsystem. Men det har man övergivit.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Okej. Tack för all denna information. Får se hur ja gör. ICQ/ab låter billigarr i längden att ha 12v

6

Att kunna ladda mobilen utan att döda batteriet är ju fint också  ICQ/af

7

Hellberg skrev:

Att kunna ladda mobilen utan att döda batteriet är ju fint också  ICQ/af

Just det, det tänkte jag inte på...mobilladdare och GPS navigatorer vill ha 12v, men vissa kan fungera även på lägre spänning.
Men för sådana laddare etc, kan man koppla en 6 till 12 voltskonverter, eller omvandlare. Även till bilstereo, men sådana omvandlare är rätt så dyra.

Någonstans i HOWTO-avsnittet på denna webplats finns det en instruktion om hur du bär dig åt.
De dyra grejerna att byta är startmotorn och generatorn, men jag vet att vissa behåller sin 6 voltsstartmotor och kör den på 12v, och der funkar, om motorn är någorlunda lättstartad, men jag misstänker att du bränner upp startmotorn om den får jobba med överspänning i flera minuter. Det har skrivits här om att en sexvoltsgenerator obelastad ger mer än tolv volt innan laddningsreläet så det skulle räcka med att bara byta laddreläet, men dessa generatorer ger så låg effekt så det tar lång tid att ladda batteriet.

Förutom startmotorn och generatorn så kanske du får byta svänghjulet, då det är olika kuggantal på de olika startmotornas bendixdrev.
Du får byta alla relän, torkarmotorn (eller bygga om, eller kopla ett förkopplingsmotstånd), tutan, samtliga glödlampor (naturligtvis). Om du har en Ebersbräscher så får du konvertera den eller byta denna också.
Däremot kan du ju behålla strömbrytare, säkringsdosan samt alla kablar.

Jag såg att någon firma hade ett komplett ombyggnadskit att köpa. Möjligen var det Classic VW Up North, men det kan vara nån annan firma också.

8

Jag köpte en omvandlare för 200kr. Men tar på batteriet Default/hmm

9

På 67:an körde jag 6v, funka hur bra som helst, förutom mobilladdning ser jag ingen anledning att byta.
På 54:an har jag inte bestämt ännu, blir väl en nyare motor och låda så då kanske det blir lika bra att köra 12v på den  Default/hmm

10

Hellberg skrev:

Jag köpte en omvandlare för 200kr. Men tar på batteriet Default/hmm

Ja det "kostar" att göra om spänning, omvandlarna har en hel del egenförbrukning.
Effektförlusten kyls bort med hjälp av kylflänsar.

11

Men man kan väll kasta in led lampor som har ljus som "orginal" de borde ju vara possitift om man ska ha 6v kvar. Var kan man köpa sånna lampor?

12

En deltagare här, Frederik, har exprimenterat en hel del med dessa "Led-lampor" och 6volt. Kolla hans trådar här under "Elektriskt".
Min erfarenhet är att led-lampor börjar lysa bra vid 10 volt, lyser ibland litet svagt vid 9 volt.
Vanliga enkla 5mm röda lysdioder kan du använda till 6 volt om du kopplar ett motstånd innan på omkring 270 ohm (560 ohm vid 12 volt) men dessa duger mest som kontrollampor, dom lyser inte tillräckligt starkt för att funka som en baklykta, inte ens om du bygger ihop många.
Jag satte sådana där runda trekammar, eller "hamburgerlyktor" på en beach buggy, dessa är väl egentligen avsedda för släpvagnar, lyktorna alltså Default/hmm  och dom är märkta med "multi voltage 10-30 volt".
Summa summarum, så finns det inga modernare grejer som är direkt designade för bilar med sex volts elsystem, iallafall inte utan anpassning eller ombyggnad.

13

Ok ICQ/ab

14

På min 30 Hk Rainy som jag använder som vinterbil kör jag 6 volt. Batteriet är ett Biltema som är inne på sin femte säsong. Jag har Eberspächer, varselljus, extraljus, extrafläkt för att suga ut kupéluften, extra backlampa, eldriven spolarpump och jag laddar telefonen direkt från uttaget. Lampor finns att köpa hos alla veteranbildelsåterförsäljare så det är inget problem. Jag har aldrig funderat över att byta till 12 volt för det förstör hela tjusningen med att ha en gammal Folkvagn.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss