1

Hej!
Jag har en defekt bromsservo till 1970 early bay och behöver en som funkar.
Kan tänka mig att få min renoverad. Vem gör det? Var hittar man delarna?
Vem har en NOS+
Alla svar beaktas.

MVH

Peter Reichler

2

Det här kan bli en intressant utveckling, det är nämligen bara 70an som har servo bland de trumbromsade bussarna. Om servot är likadant 71-72 vet jag inte, men man kanske ska börja med att kolla dessa årsmodeller om det visar sig vara tji att få fatt i en från en 70. De skiljer ju sig på ett par punkter i bromssystemet från de senare menar jag.

Meddela gärna hur det gick.

(Sen vore det jäkligt intressant att jämföra tex en 68-69 med en 70 ur bromsaspekt. Hur mycket gör egentligen ett servo för dessa bromsar?)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag ligger faktiskt på en bromsservo till en 70årsmodell

4

Det tog ett tag innan jag fick till det här. Det mesta berodde på att det tog tid att hitta rätt delar och få dem att komma hem.
När det ena var klart upptäcktes nästa fel osv.
För att ta det från början så demonterade vi servot och huvudbromscylindern (hbc). Servot var FULLT med bromsvätska vilket indikerade trasig hbc. Mycket riktigt var den slut, beställde en ny och sköljde ur servot MÅNGA gånger med hett vatten. Återmonterade och allt tycktes frid och fröjd. Småningom sjönk bromsvätskenivån igen. Läckage vid nedre burken. Beställde ny burk och köpte ny slang eftersom denna också var säckig. Monterade ihop igen och efter några dagar var det slut på vätska igen.
Vafan! och inga läckade någonstans. Skulle den nya hbc:n också vara slietn redan, varför? Fyller på vätska och kör någon dag innan övre burken är tom igen. Under tiden blev det dags att justera bromsar igen (2 år sedan sist) och då visar sig ett pyttelitet läckage i cylindern vä bak. Läckaget är så litet att det inte syns på den nylackade fälgen men vid justeringen såg man att det var fuktigt i trumman.
Lätt att missa alltså. När jag hämtar en cylinder som låg på hyllan i garaget hittar jag även en ny bromsburk som jag köpte för 15 år sedan. Så nu har jag fortfarande en i reserv.
Det verkar dock som om det är samma servo 70-79 såsom de flesta firmor anger i sina kataloger. Jag  har tillgång till ett gäng bussar men har glömt kolla det.

5 Senaste redigerad av Kjell T (2014-12-23 22:19:39)

Bromsservo från senare delen av 70-talet har större diameter, men går att använd. På min 72:a har jag bromsservo från en 78:a ochblev tvången att slipa av de gängade holkarna vid framaxelfästet.
Hjulcylindrarna börjar ofta läcka pga rost. När jag monterar ihop eller byter ut bromscylindrar tar jag alltid bort kolvarna och fettar in dom med fett avsett för ändamålet. Bromsarna brukar då fungera i årtionden.
Min äldsta hobbybil fick bromssystemet kontrollerat, urtvättat med spritoch nya tätningar samt silikonbromsvätska sommaren 1992 och sedan dess har jag inte gjort något åt bromsarna.