1 Senaste redigerad av germanbug (2014-10-08 12:26:26)

Hur är det igentligen... med att köra med Porsche-fläkt ihop med en T-1 motor (förutom att delarna är svnindyra) ??
Har mest hört och läst att dessa inte alls är lika bra som orginal T-1 kylfläkt+kåpa.
Eller... finns det någon som har lyckats med att få till det att fungera bra?

http://forumbilder.se/DEAAD/ssvad68.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Klart , kjør med denna på t-1 ock t-4 utan problem ... 5 bladar på t-1 àn , lite mindre luft ...
dyrt ock snyggt ...

mvh

JETech , S. Halland

3

Ja, det är ju det... dyrt och snyggt...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Då passar jag på att sno lite plats i den här tråden..  ICQ/ab
Finns det nån monteringsanvisning till Porschefläkt på typ 4 motor att få tag på någonstans?
Köpte ett monteringskit på UpNorth men det finns ingen beskrivning å dom får inte tag på nån heller... Iaf inte ännu..

5 Senaste redigerad av Stefan F (2014-10-08 22:04:02)

Såvitt jag vet går det inte att montera en Porschefläkt på ett typ4-block utan att bearbeta blocket. Dvs. det måste fräsas ner med en radie som passar mot fläkten.  På tyska CSPs sida (http://csplink.de/2IhWyJqeKD) står uttryckligen: "Special machining of the engine case is required, which can be handled by CSP"

Finns ett par bilder här: http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11692

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

car_l skrev:

Då passar jag på att sno lite plats i den här tråden..  ICQ/ab
Finns det nån monteringsanvisning till Porschefläkt på typ 4 motor att få tag på någonstans?
Köpte ett monteringskit på UpNorth men det finns ingen beskrivning å dom får inte tag på nån heller... Iaf inte ännu..

Det är ingen fara... Sno på bara ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Vi fortsätter väl på typ4-temat lite till, då...  ICQ/af
Här är en annan variant där man fräser ner kanalen för vevhusventilationen och istället använder ett fäste med samma radie som fläkthuset:

http://www.sharpbuilt.com.au/sharpbuilt1/page12.htm

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Snyggt , men då sitter fläkten lite høgre vel .... ock lägre e ju bättre eller hur  ICQ/ab

mvh

JETech , S. Halland

9

Höjden på fästet beror oxå på vilket kit man har. Finns ju olika tillverkare på dom.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Riechert har två axial-gebläse till typ 1 och typ4 och det ska inte behövas någon bearbetning av blocken, fast det kostar ju några euro
http://www.riechertmotorentechnik.de

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

11

Stefan F skrev:

Vi fortsätter väl på typ4-temat lite till, då...  ICQ/af
Här är en annan variant där man fräser ner kanalen för vevhusventilationen och istället använder ett fäste med samma radie som fläkthuset:

http://www.sharpbuilt.com.au/sharpbuilt1/page12.htm

Det känns ju som ett vettigt alternativ å slippa fräsa radie å bara fräsa 41mm rakt, men är jag blind eller går det inte att köpa fästet löst?