Vad menar du? Har ju ingen krut från cyl 1 & 2. Vet inte än vad som är fel. Motorn står på golvet nu och jag ska tvätta av den strax. Jävla meck med vattenslangar från hus till garage till att börja med, så att jag kan köra med högtryckstvätt. Inser att man har det lite spartanskt för såna här övningar 
Han trodde att problemet var fixat när du fixat din hemort i profilen. 
Ali G
Jag hade otur när jag tänkte

Skaffat den enkla biltema-grejen för 79 spänn. Skruvat fast den i tändstiftshålet, kopplat in kompressorn, inget läcker. Vrider lite på veven så att ventilerna öppnas, inget hörs. Gör om samma procedur på cylinder som funkar, ingen skillnad. Skruvar ur grejen och ansluter den löst på kompressorslangen, nää ingen luft kommer ur. Verkar vara ngn ventil inne i grejen som sluter tätt. Är det ngt som ska monteras bort eller vad?
Håll upp "biltemagrejen för 79 spänn" mot ljuset och se om du kan se rakt igenom den. Kanske det finns en backventil i den?
Har du något blås ut din tyckluftsslang då, jag råkade häromdagen ut för en trasig slangkoppling, först helt stopp, sedan brast någonting och blev det fullt blås ut (kunde gått illa då slang med koppling flög upp mot mitt ansikte och slog av mig glasögonen, men det gick bra).
31 2014-10-12 20:14:56 Senaste redigerad av Sten vW (2014-10-12 20:17:29)
Läckagetestare av den typ som trycksätter cylindarna kan vara farliga, om kolven inte står prick i TDC och/eller man inte spärrat svänghjulet med en stadig låsklamp kan motorn sparka bakåt å det vådligaste.
Exempel på låsmoj: http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=15 … rtnr=5-103
Försökte en gång på en MC men var tvungen att ge upp eftersom den var för lättsnurrad och låsning av vev var lite bökigt.
S
Det var monterat en ventil i grejen, samma typ som till bildäck, så den skruvade jag bort, och då hade man fullt flöde igenom.
Sten vW, har alldeles rätt, utan att svänghjulet är låst fungerar detta inte, kolven trycks snabbt ned och ventil öppnas.
Låste svänghjulet med hjälp av ett spännband som spändes i motorstödet. Cyl ett läcker i avgas och cyl 2 verkar läcka mellan topp och cyl, ska spraya läckagespray för att vara säker.
En fundering ang stötstångsrör. De som nu inte är rostiga eller skadade är det bättre att återanvända dem och bara ersätta dem som är skadade med nya? Om man återanvänder, ska de dras ut ngt innan man återmonterar? Jag är ju inte där ännu men måste planera lite inköp.
Byt alla stötstångsrör mot nya av originalmodell om du tar bort topparna. Man drar ut dom lite före montering.
36 2014-10-15 10:05:02 Senaste redigerad av Kurtivan (2014-10-15 10:05:35)
Försökte lossa ventiler idag med en ventilbåge för små motorer från Mekonomen . Tror ni att den fungerade för mina VW-toppar, nä precis 
Försökte lossa ventiler idag med en ventilbåge för små motorer från Mekonomen . Tror ni att den fungerade för mina VW-toppar, nä precis
Nää..Dom flesta ventilbågar man kan köpa idag är avsedda för topplock med överliggande kam! 
Överliggande kam, vad är det
Jaha, då är man lurad igen. Kollat om jag kunde låna samma som för 35 år sedan och det skulle gå bra, tänkte bara att när det blir så ofta skulle man ju äga en själv tänkte jag 
Nu börjar jag förstå vad som hänt tidigare. Hittat en lös beg topp i bilen där gängorna i godset för en bult som fäster vipparmsbryggan är dåliga. Bultens gängor också slut. Drar man i en bult med riktiga gängor så går det faktiskt medan den trasiga kan man trycka ner och dra upp utan att skruva. Skulle man kunna tro på att en bult med riktiga gängor tillsammans med gänglåsning kan hålla vipparmsbryggan på plats?
Lossat toppen för 1 & 2 och hittat en spricka i godset mellan ventil och tändstift, så jag måste hitta en annan topp. Frågan är alltså om jag törs använda originaltoppen?
Så här ser sprickan ut
Här ser man att det finns lite gängor kvar i originaltoppen, frågan är om det är tillräckligt?
Ett tips kan vara att kolla i säljes tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31159
Jo, det tipset har jag redan fått i denna tråd
Fortsätter på den smala vägen så kanske man lär sig nåt 
Så dåliga gängor har inte mycket hållfasthet. Går att fixa med Helicoil eller liknande, finns på feltema.
Ali G
Här har du enklaste lösningen
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31159
Alldeles för långt till Biltema. Letar om jag har annan topp. Ser att det förutom nr i toppen står en bokstav efter, på dessa två jag har framme nu A och C, sedan ett VW märke och ett nr på dessa 1 och 51, nån skillnad på dom?
Det finns 2 st NOS toppar till salu på köp & sälj- sidan på Facebook. Billigt också! 1000 kr.
Snart tipsas jag i varannat inlägg köpa nya toppar, ställer jag för dumma frågor eller vad? 
Snart tipsas jag i varannat inlägg köpa nya toppar, ställer jag för dumma frågor eller vad?
Nejdå, men om du kan köpa ett par NOS toppar för 1000 kr så lönar det sig inte att göra nånting åt dina gamla! 
Kan hålla med om det, men jag är samtidigt en fan av återvinning, kanske därför som denna folka fick flytta hem till mig
När jag tog av toppen såg jag inte till några koppartätningar mellan cyl och topp?