1

Hej!

Har precis blivit ägare till en Magnum -89 med 23000 mil på mätaren. Den går som en klocka i motor och låda, men "hoppar fram" lite vid kraftigt släpp av gas (vid belastning till ingen belastning) kan det vara motorfästen som ger dessa bekymmer? Om man skall byta dessa, räcker det då med att hissa upp motorn och byta eller måste motor och vxl-låda demonteras? Har kollat in på oberachter eller nåt och sett att de säljer motorfästen och även växellådsfästen, behöver man byta båda om det nu är detta som är bekymret?

Passar även på att fråga om avgassystemet, har lekage (inte helt ovanligt??) vid vad jag kan tro är flänspackningarna mellan grenrör och motor, något tips var man ska handla dessa? Framöver får jag nog byta hela systemet oxå, och hittade på justcampers, rostfritt för runt 5000:- är det värt detta?

Sedan funderar jag rent alltmänt... Han som sålde denna modellen sa att de bilar med vätskekylda 112hp motorn ofta exporteras till Afrika och att motorer i stort sett är möjliga att få tag i begagnat alt. på skroten. Har ni något tips på vart man kan hitta delar om det är så att inte motorn håller så länge?

Tack alla kunniga folk som gör det här till forumet till en dröm att sitta och slösurfa på!

Hälsningar Alfred

2

Förresten, kan även passa på och fråga om någon har en Haynes manual till ovanstående buss på fil, eller är det bara och investera?

3

Jag ser att han som sålde den till dig har full koll det finns motorer att köpa till dessa eminenta vagnar både renoverade och använda begagnade dock kan jag hålla med han om att skrotarna inga har.