Jag har en 65:a typ1 som har ett tydligt vinande ljud när fyran läggs i,inget hörbart på de andra växlarna. Min fråga till de mer beresta med dessa bilar är om det föreligger akut haveririsk eller om det kan gå några hundra mil till? Tänkte byta efter sommaren men vill gärna åka lite nu.
Mina "splitcaselådor" har alltid "vint" lite... Jag oroade mig i början men har slutat. Tror lådorna, om de får olja av rätt typ och mängd och bytt om bilen stått länge, tål rätt mycket sålänge man inte har stor motor... Ska vara synkningar och sådant, men det känner man ju... 65 lådor är väl hyfsat lätta att få tag på en annan, så jag skulle om jag var du byta olja, observera om det är metall i oljan/på pluggen och om oljan är svartare än natten, om så är fallet hålla ögonen öppna efter en reservlåda och köra så länge det håller... Ska du åka på en europatripp till alperna kanske man ska tänka annorlunda...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Du kan nog åka i sommar, dom kan vina på rätt bra utan att det händer något.
Två rutinerade rävars stöd för min växellåda gör att den får rulla vidare, tack för det.
Två rutinerade rävars stöd för min växellåda gör att den får rulla vidare, tack för det.
Lyd det gamla djungelordspråket "rör inget som fungerar"