1 Senaste redigerad av Peter S (2014-09-10 15:48:59)

Det finns många olika åsikter om hur man på bästa och säkraste sättet bultar sitt svänghjul på vevaxeln.

De flesta har åkt många år utan problem med traditionell 8-stiftning och en HD skruv/bult som dras ordentligt.

Ett annat alternativ är wedgemate som många kört med. Nackdelen är att det är lite lotteri hur pass bra förbandet blir, svänghjulet blir bökigt att ta av och du har inte alltför många monteringar av svänghjulet innan konans kontaktyta är "utnött".

Flänsvev är nästa steg. En stor kostnad att investera i och kräver maskinbearbetning av block. Att inte kunna shims in axialspelet på ett bra sätt utan förlita sig på en (1) friktionsyta vev/ramlager känns inte heller bra.

Sista konceptet och det som VW själva ansåg vara ett nästa steg är typ 4 konceptet.

Då även typ 1 vevar kan beställas med typ 4 mains så är det ju möjligt att bearbeta änden mot svänghjulet för att sätta fast svänghjulet som man gör på typ 4, dvs 5st HD bult/skruv. Hur pass starkt är detta? Bör man satsa på att sätta stift mellan bultarna? Någon som har erfarenhet av att detta?

Visst kräver detta en rejäl arborrning av blocket på ett antal millimeter, men fördelen är att man kan använda standard typ 4 ramlager och shimsa axialspelet på samma sätt som på typ 1. Du får även en stadigare vevaxel.

Vet att Patte från Västerås körde många år med sin typ 4 maskin i fastbacken och plockade ur mycket effekt utan att svänghjulet lossnade.

Så, låt höra era erfarenheter!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2 Senaste redigerad av Peter S (2014-09-10 22:13:36)

Bör kanske tillägga att jag är inne på att bygga ny motor och står i valet och kvalet vilken typ av vevaxel jag skall satsa på, därav mina funderingar...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

I ett idealiskt skruvförband är klämkraften så hög att det motverkar all relativrörelse mellan ingående delar. Måste man förlita dig på extra pinnar har man misslyckats som konstruktör.

När jag arbetade mer aktivt med skruvförband tillsammans med kunder inom fordonsindustrin var det tre typer av förband som återkom som "problem": cylinderhuvud, vevstakar och svänghjul. Problemet med de sistnämnda är att förbandet är extremt stumt. Varje störning i åtdragningen, i friktionen eller i delarnas tolerans kan orsaka stora tapp i klämkraft. Har sedan delarna börjat röra sig mot varandra är det kört. Förr eller senare kommer haveriet.

Det jag vill ha sagt är att: satsa på att optimera Typ 4 förbandet utan pinnar. Eftersom jag känner dig Peter (och din tekniska nördighet om jag får säga så) så vill jag rekommendera följande: Försök tillverka en kopia av ditt förband där du kommer åt att mäta skruvens sträckning med mikrometer. Därefter kan du, med några extra skruvar, prova ut en åtdragningsstarategi så att du utnyttjar skruven maximalt. Kanske överdrivet, men du brukar gilla att ta saker till gränsen...

4

Ta en titt her:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14833.0.html

Trying to calculate the actual transferable torque of the flywheel to crank connection is not straightforward. Still, I have given it a shot:

Starting with the 'easy' one, the type 4, because this is a standard 5 bolt flange connection. By using fairly conservative factors for friction rates in threads, under the bolt heads and between the mating surfaces of flywheel and crank I get values between 780 and 1100Nm. Not many have engines which can produce this kind of torque, so the flywheel should always stay in place providing the assembly is done properly.

For the type 1, it's a bit more tricky since the center bolt is not really a bolt. Anyway, considering it to be a normal bolt and applying the same method and factors gives values of 200-250Nm. This is in a range where tuned engines operate. The dowel pins are ignored in this calculation. If the flywheel assembly was not done properly (dry bolt, insufficient torque, ...) this value would be lower, and the flywheel would come off.

If you have had a flywheel gone off, you will have seen that the dowels have not done anything to help you. Usually, the bores in both flywheel and crank are squeezed into an oval shape, the hardened dowels are the only thing you can reuse....   

5

Hej Peter
Om jag säger så här på min räser så är det skruvförband med stift i mellan skruvana
På gatbilen så har pinnar med centrum låsining   
Det är mycket viktigt att man tar bort stiften på veven och slipar in svänghjulet i veven sen monterar dit Svenska stift för att slippa problem
Om du funderar på att åka med finska drev i lådan  så får du större belastning på vev/svänghjul = skruvförband
Har åkt räser i 15år med bara stift o centrum skruv  ( sugis )
Du kan välja en vev med mitten typ4 lager  för där är ofta problemet på en typ1 vev för där är flexet störst  ( hoppreps effekten )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Hej Peter
Om jag säger så här på min räser så är det skruvförband med stift i mellan skruvana
På gatbilen så har pinnar med centrum låsining   
Det är mycket viktigt att man tar bort stiften på veven och slipar in svänghjulet i veven sen monterar dit Svenska stift för att slippa problem
Om du funderar på att åka med finska drev i lådan  så får du större belastning på vev/svänghjul = skruvförband
Har åkt räser i 15år med bara stift o centrum skruv  ( sugis )
Du kan välja en vev med mitten typ4 lager  för där är ofta problemet på en typ1 vev för där är flexet störst  ( hoppreps effekten )
/// Micke

Så på din räser har du alltså typ 4 main vid svänghjulet och typ 4:ans 5-bultade system för att bulta svänghjulet plus stift (8mm?) mellan bultarna?

Väljer man den traditionella vägen med 8-stiftning och HD bult så är det självklart viktigt att hålen för stiften samborras så att passningen blir bra. Att köpa en vev med 8st redan monterade stift och sedan borra upp svänghjulen med en "SPG-borrmall" köpt på postorder kan inte bli bra, det säger sig självt. Det absolut bästa är att se till att få vevaxeln levererad utan stift (nya smidda axlar), eller bara de 4 originalstiften (om man köper en svetsad) och borra själv.

På vilket sätt skulle valet av drevtillverkare påverka belastningen på förbandet som håller svänghjulet?

Som jag skrev funderar jag på att köpa en vev med typ 4 mains rakt igenom och inte bara det traditionella där center main är typ 4.

I min sinnesvärld har jag svårt att förstå varför tillverkarna av VW-delar fortsätter att envist prångla ut vevaxlar och eftermarknadsblock med bara typ 1 ramlager (50mm) när det rimligen borde vara samma pengar att arborra blocken för typ 4 ramlager (55mm) och erbjuda vevaxlar med typ 1 mains rakt igenom. Ett koncept som alla är överens är så långt mycket bättre och ger en stadigare vevaxel.

Helt plötsligt öppnar sig även möjligheten att kunna överge det föråldrade konceptet för fastlåsning av svänghjul till förmån för typ 4 fastsättning av svänghjul. Någon som de flesta är överens om är mycket bättre SAMT att man fortfarande har kvar möjligheten att på ett bra sätt shimsa in axialspelet som på typ 1/4.

Vad är de för gängor på de bultar (ja, jag vet att det heter skruv egentligen) som håller svänghjulet? Finns det värre HD skruvar att ta till om man inte litar på de som som sitter på typ 4 STD?
Har genom mitt jobb kommit i kontakt med Nordlock som är experter på detta och det vore intressant att undersöka om de kan ha en lagerförd skruv som skulle kunna användas samt kunna optimera klämlängd etc.

BeetleBug skrev:

Ta en titt her:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14833.0.html

Trying to calculate the actual transferable torque of the flywheel to crank connection is not straightforward. Still, I have given it a shot:

Starting with the 'easy' one, the type 4, because this is a standard 5 bolt flange connection. By using fairly conservative factors for friction rates in threads, under the bolt heads and between the mating surfaces of flywheel and crank I get values between 780 and 1100Nm. Not many have engines which can produce this kind of torque, so the flywheel should always stay in place providing the assembly is done properly.

For the type 1, it's a bit more tricky since the center bolt is not really a bolt. Anyway, considering it to be a normal bolt and applying the same method and factors gives values of 200-250Nm. This is in a range where tuned engines operate. The dowel pins are ignored in this calculation. If the flywheel assembly was not done properly (dry bolt, insufficient torque, ...) this value would be lower, and the flywheel would come off.

If you have had a flywheel gone off, you will have seen that the dowels have not done anything to help you. Usually, the bores in both flywheel and crank are squeezed into an oval shape, the hardened dowels are the only thing you can reuse....   

Har haft en del intressanta diskussioner med JHU om detta och hans analys är intressant. Dock räknar han väl med statiska lastfall. Att ett förband klarar, låt säga, 1000Nm betyder ju inte att en motor som "bara" lämnar 200Nm i vrid inte kommer att kunna slå loss förbandet när man dumpar kopplingen från 8000rpm. Dynamiska krafter är svåra att räkna på och inget som man gör med penna och papper. Man kan självklart göra enklare överslag och sedan av erfarenhet säga att det borde fungera.

Skall läsa igenom den länkade tråden igen och se om jag kan snappa upp något matnyttigt.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-11 16:04:33)

Hej igen peter
Har typ 4 hela vägen och bmw lager på räsen 
Skruv förbandet till svänghjulet  är gammal scat  med 6st skruvar och 6st stift
en länk på maskin o lite annat http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … l+folkvagn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Peter S skrev:

Vad är de för gängor på de bultar (ja, jag vet att det heter skruv egentligen) som håller svänghjulet? Finns det värre HD skruvar att ta till om man inte litar på de som som sitter på typ 4 STD?
Har genom mitt jobb kommit i kontakt med Nordlock som är experter på detta och det vore intressant att undersöka om de kan ha en lagerförd skruv som skulle kunna användas samt kunna optimera klämlängd etc.

Ahnendorp och Remmele har HD-skruvar:

http://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Po … Typ-4.html

http://sage-shop.com/epages/RemmeleUG44 … RM04-04-03

Fat chick fanatic

9

PPRMicke skrev:

Hej igen peter
Har typ 4 hela vägen och bmw lager på räsen 
Skruv förbandet till svänghjulet  är gammal scat  med 6st skruvar och 6st stift
en länk på maskin o lite annat http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … l+folkvagn
/// Micke

Aha, du kör med flänsvev.
Var lite inne på att åka med WBX-block, men först måste man hitta ett vettigt begagnat och sedan återstår problematiken med hur man gör med val av ramlager. Visst, BMW tycks fungera, men jag tilltalas av att kunna använda vanliga typ 4 ramlager rakt igenom (billiga och lättillgängliga samt att de finns i alla över- och underdimensioner man kan tänkas behöva). Att kunna köra med odelade ramlager bidrar även till stadga och att det styr ihop blockhalvorna.

Har förstått att lösningen för hur man justerar axialspelet på WBX är lite annorlunda, men finns det material i blocket för att kunna bearbeta för att kunna montera vanliga typ 4 ramlager.

Banansvamp skrev:
Peter S skrev:

Vad är de för gängor på de bultar (ja, jag vet att det heter skruv egentligen) som håller svänghjulet? Finns det värre HD skruvar att ta till om man inte litar på de som som sitter på typ 4 STD?
Har genom mitt jobb kommit i kontakt med Nordlock som är experter på detta och det vore intressant att undersöka om de kan ha en lagerförd skruv som skulle kunna användas samt kunna optimera klämlängd etc.

Ahnendorp och Remmele har HD-skruvar:

http://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Po … Typ-4.html

http://sage-shop.com/epages/RemmeleUG44 … RM04-04-03

Tack för länken!
Tycker att dessa skruv ser hur som vanliga "järnaffärsskruvar". En korrekt designad skruv skall vara försedd med en slät midja där den är tänkt att sträckas när den dras (jmf med vevstaksskruvar typ ARP 2000). Man brukar generellt säga att man vill han minst 2ggr diametern i klämlängd. I detta förband har du noll, dvs du har inget tänkt område där skruven kan sträcka sig.

Man borde kunna göra skruvhålen med gängorna djupare på vevaxeln och därigenom skaffa sig utrymme att få plats med en korrekt utformad skruv, eller är det så att man riskerar att borra sig in i oljekanalen som förser ramlagret med olja?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

Ettans lager är Typ4
om du använder bmv så är det nästa bult on i ett typ1 block med  en vev som har typ4 ramar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Ettans lager är Typ4
om du använder bmv så är det nästa bult on i ett typ1 block med  en vev som har typ4 ramar
/// Micke

Så för att formulera mig lite tydligare.
Det lutar åt att jag vill använda en typ 1 vev (inte flänsvev) med alla ramlager (mains) i typ 4 mått och typ 4 skruvning av svänghjul.

När det gäller block så velar jag mellan två alternativ; WBX eller nytt Autolinea.

Alternativ 1 - Nytt typ 1 block (Autolinea)

Arborra upp samtliga ramlagerlägen från typ 1 till typ 4.
Fördelen är att kunna använda standard typ 4 ramlagersatser. Vad gäller för det lilla bakersta ramlagret, är det lika som typ 1 eller måste det också borras upp? Shimsning av axialspel sker med tre shims bakom svänghjul precis som på typ 1/typ 4.
Nackdelen är väl att hitta någon som kan/vill arborra blocket. För övrigt ser jag inga nackdelar.

Jag skulle också kunna använda BMW-lager på ramlager 2 och 3, men hur göra med ramlager 1? Det finns väl inget ramlager motsvarande BMW som passar rakt med fläns för att kunna ta axialkrafterna? Alltså åker jag på att arborra detta läge vilket gör att jag lika gärna kan arborra upp samtliga lägen enligt ovan.

Alternativ 2 - WBX block

Kan man arborra blocket för att kunna använda standard typ 4 ramlager rakt igenom?
Jag kan alltså även köra med BMW-lager på main nr 2 och 3 och därigenom slippa bearbetning av blocket där? Kvar återstår då hur man gör med det främre ramlagret. Iom att WBX har typ 4 storlek på detta lager, så borde man kunna köra med originallagret (även det knöliga sättet att ställa axialspel som jag bara hört om men inte sett eller riktigt fattat hur det går till)?
Detta kräver väl att man hittar ett WBX-block som inte är uppslaget och måste arborras för vad jag förstår finns inte BMW-lagret i överdimension?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

12

Vilket borr och slag ska motorn ha?

13

Måste fråga, hur mycket effekt har du tänkt att plocka ur motorn?

Anders

14

Fidde skrev:

Vilket borr och slag ska motorn ha?

På vilket sätt har det med saken att göra  ICQ/ad ?
Hur som helst så blir det mer volym än idag  ICQ/af

Atrox skrev:

Måste fråga, hur mycket effekt har du tänkt att plocka ur motorn?

Anders

Den som visste det, men åtminstone en effektökning motsvarande en kärnfrisk 1600:a mer än idag  ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

Tror nog att 8-stiftat eller flänsvev räcker långt om det är rätt ihopsatt.
Om det är bara svänghjulsinfästningen det handlar om, så är det ju ganska enkelt att slänga i en vev med wbx spec. i ett typ 1 block. Endast främre lagret(svänghjul) behöver tas upp till wbx(+1mm)eller typ 4(+5?mm). Behöver du ett skottsäkert block så gå hellre på wbx(med orginallager) eller typ 4, mot att joxa med magnesium.. ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

16

Peter S skrev:
Fidde skrev:

Vilket borr och slag ska motorn ha?

På vilket sätt har det med saken att göra  ICQ/ad ?
Hur som helst så blir det mer volym än idag  ICQ/af

Atrox skrev:

Måste fråga, hur mycket effekt har du tänkt att plocka ur motorn?

Anders

Den som visste det, men åtminstone en effektökning motsvarande en kärnfrisk 1600:a mer än idag  ICQ/ab

94/84  ICQ/ag