1 Senaste redigerad av easos (2014-09-06 13:42:55)

Hallå!

Har problem med min generator i  min bay dh..
Jag har mätt mellan D+ och D- och då hamnar jag på 12.5V
fladdrar mellan 12.4-12.6V.... spelar ingen roll om jag gasar upp
så ligger det ungefär lika... kolen är väl inte ny men ser inte ut som att de är slut när man kikar ner i kol-sätet..
kommutatorn eller va den heter ser bra ut..
Om man mätt på generatorn D+ och D- och de ger så lite som 12.4V.. så kan
det väl inte vara regulatorn det är del på... eller ?
Mätte också B+ och jord på regulatorn och fick samma mätvärden.
Vill ju  helst inte behöva plocka ur generatorn.... för då lär man ju riva halva motorn för
att få ut den... OM det ens går.. kanske lär ner med hela motorn för
att få bort generatorn med fläkt kanske ?
Vid laddning ska väl generatorn generera 14V eller mer ?
När jag drar på startmotorn (vid belastning) så mäter det ca:11.6V direkt på batteriet.

Tacksam för tips och hjälp !

Mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Om jag missuppfattar dig på rätt sätt, så mäter du alltså på generatorn då motorn är igång...!?
Och jag fattar det också som om du har en likströmsgenerator?
Och som jag förstår det är det inte egentligen generatorns spänning du mäter, utan det är batterispänningen som du mäter. Mät på batteriet och se om du får samma värden.
Elektroniska, digitala instrument kan fladdra litet då de kan finnas störningar "i luften" eller på det du mäter.
En frisk generator ger betydligt mer än 14v när den for snurra litet snabbare än tomgång.
Denna spänning skall också variera med varvtalet.

Jag skulle kolla kolen en gång till, se till att de verkligen ligger av mot kommunitatorn, och att kummunitatorn, eller vad den heter..kollektorn ibland... små kontaktbleck är rena och att mellanrummet mellan dessa ger en isolering.
Kolen kan kinka sig och fastna i kolhållaren, och fjädern som skall trycka dessa mot komm... Kan vara slapp.

Att du har en bakspänning ut på generatorn kan betyda att laddrelät är kasst, men jag är dålig på dessa reläs konstruktion, så jag reserverar mig på den punkten. Men du kanske kan låna ett annat relä och prova med från kompis eller annan bil?
Du skall också kolla alla anslutningar från generatorn, over laddrelät fram till batteriet, även batteriets stora polskor.

Det bästa är egentligen att mäta strömmen i den tjocka kabeln som går från generatorns D+ framåt mot laddrelät. Men det krävs en kraftfull amperemeter som kan mäta minst 50ampere, och helst en tångamperemeter, då slipper man koppla bort kabeln man skall mäta på.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-06 16:44:16)

Jag gjorde nog en tankevwurpa.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png
Kolla schemat!
Har du växel- eller likströmsgenerator?

Om du mätt mellan D+ och D- på en växelströmsgenerator, så är det nog ett korrekt värde du fått. Du skall mäta mellan B+ och jord i godset istället, och se vad du får där!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av easos (2014-09-07 09:46:36)

Tack för svar Björn !

Ja jag antar att det är en likströmsgenerator..
Japp jag mäter när bilen är igång.. jag har både mätt på generatorn och direkt på batteriet och hamnar på samma värden..
Okej ska testa att mäta B+ och jord... men har för mig att jag testat det med...
Har kollat i handboken och där stod det att jag skulle mäta mellan D+ och D-.
Det tråkiga är att laddregulatorn inte har några märken på sig.. alltså 61 B+ DF D+ så kan ju vara så att någon har kopplat fel...
jag har kopplat exakt lika som det satt när jag köpte bilen... det enda jag lära göra var att förlänga kablarna till generatorn lite
då jag satt generatorn vriden mer åt vänster.. om du förstår vad jag menar så då räckte inte kablarna.
Lär mäta lite till kanske då.. och kolla på kolen och fjädern som spänner...
Om man ska göra ren kommutatorn så lär man väl plocka ur generatorn ? eller går det att pilla från "kol-hålen" ?
Kanske köpa sig nya kol, fjädrar och laddregulator så vet man ju att man har nya fräscha grejor ?

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

Det är litet förvirrande då växelströmmarna och likströmmarnas anslutningar har olika namn.
Du skall mäta på den kraftiga anslutningen med en M5 (tror jag) skruvanslutning, och jord i godset, oavsett växel eller likströmsgenerator.
Växelströmmarna har inga kommunitatorer, dom har släta släpringar.
Det har hänt att jag petat port skräp mellan kontaktblecken med ett tandläkarverktyg, men risken finns att man skadar blecken. I handboken står det att man skall ta isär generatorn och rensa med ett tunt bågfilisblad.

Likströmmarnas relän har ju en sällsam förmåga att lägga av, bara efter 35-40 års drift, man kan ju undra om firma Robert Bosch inte hade något kvalitetstänkande alls... Default/yikes
Dessvärre är nya laddningsrelän dyra, man kan få tag i begagnade på Tradera, men man vet ju aldrig konditionen på dessa.

Mät alltså mellan den stora anslutningen och jord!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Kan jag få svar på om jag har kopplat denna regulator och generator rätt bara med ett par bilder? Jag får inte mer än 12,4 V laddning när jag mäter. Generatorn satt på motorn som är tagen från en reservströmsgenerator typ 126 och konverterad till bussmotor ICQ/ab
Kopplingsschemat är hittat med Google och det ser rätt ut men jag är för dålig på sånt egentligen.

Post's attachments

2015-10-25 18.31.17.jpg, 228.52 kb, 1000 x 563
2015-10-25 18.31.17.jpg 228.52 kb, 220 downloads since 2015-10-25 

2015-10-25 18.31.17beskuren.jpg, 164.86 kb, 1000 x 681
2015-10-25 18.31.17beskuren.jpg 164.86 kb, 214 downloads since 2015-10-25 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

7

Det är svårt att se på bara dessa två bilder. Om du redigerar bilderna och skriver in anslutningars namn/nummer i bilden så förenklar det!

Vad jag däremot förfasas över är ett du har en oisolerad koppling, flatstiftshane-hona, svart och grön-svart kabel, syns bäst i mitten av nedersta bilden. Se till att isolera denna med krympslang, eller hellre dra nya kablar men inga eller iallfall med så få skavningar och kopplingar på som möjligt.
Skarvar och olika kopplingar ger spänningsfall, och kan i framtiden bli glappa och orsaka mycket irritation och dysfunktion.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Björn J. skrev:

Det är svårt att se på bara dessa två bilder. Om du redigerar bilderna och skriver in anslutningars namn/nummer i bilden så förenklar det!

Vad jag däremot förfasas över är ett du har en oisolerad koppling, flatstiftshane-hona, svart och grön-svart kabel, syns bäst i mitten av nedersta bilden. Se till att isolera denna med krympslang, eller hellre dra nya kablar men inga eller iallfall med så få skavningar och kopplingar på som möjligt.
Skarvar och olika kopplingar ger spänningsfall, och kan i framtiden bli glappa och orsaka mycket irritation och dysfunktion.

Jo jag är medveten om detta med isoleringen men så länge jag labbar i garaget är det väl ok? Jag ska kolla anslutningsnamn/nummer i kväll ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

9

Kolla att laddningslampan lyser annars ger generatorn ingen ström.Har du kollad generator kol dom kan vara slut.

T2b taigagrön ´77

10

Grubban skrev:

Kolla att laddningslampan lyser annars ger generatorn ingen ström.Har du kollad generator kol dom kan vara slut.

Nej jag har inte kollat kolen, måste säga att jag vet inte var de sitter på denna  ICQ/ad 
lampan lyser så det var därför jag började felsöka ICQ/ae

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

11

Kolen sitter i generatorn höger om dina laddningskablar där du kan kika i och på undersida i liknande öppning.

T2b taigagrön ´77

12

Grubban skrev:

Kolen sitter i generatorn höger om dina laddningskablar där du kan kika i och på undersida i liknande öppning.

Dom sitter både på ovan och undersidan, kolla i de ovala hålen i generatorns hus.
Det är vanligt att fjädrarna som håller kolen blir slappa, kolen slits och komutorn som kolen ger kontakt emot blir smusig. Kolhållarna kan bli tajta också så att kolen inte glider ledigt i dem.

Det går snabbt med kortslutningar och kabelbränder, även vid tillfälliga kopplingar, eller speciellt just då!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Som jag kan förstå så är det kopplat rätt, däremot finns en liten kabel på vänster sida som kommer inifrån och fäst på sidan märkt + som var av. Jag nöp ihop en ny kabelsko.
Hastighetsmätaren är inte kmonterat klart än så laddningslampan är inte i och detta påverkar också laddningen eller hur?

Post's attachments

2015-10-25-18.31.1_2.jpg, 160.95 kb, 1000 x 563
2015-10-25-18.31.1_2.jpg 160.95 kb, 217 downloads since 2015-10-28 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

14

Generatorn ladda ej utan fungerande laddningslampan. Gör klar hastighetsmätare då kommer det att fungera.  ICQ/ab

T2b taigagrön ´77

15

Om någon vill ta sig besväret inom http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 80#p378180 så jag kan få stöd även där när det gäller hastighetsmätaren  ICQ/ad

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

16 Senaste redigerad av Björn J. (2015-10-28 14:21:03)

Grubban skrev:

Generatorn ladda ej utan fungerande laddningslampan. Gör klar hastighetsmätare då kommer det att fungera.  ICQ/ab

Det stämmer nästan... Med den gamla typen av laddningsrelä så laddade generatorn även om lampan var trasig, möjligen är det annorlunda med den nya typen du har.
Däremot stämmer detta in på växelströmsgeneratorerna.
Summa summarum, koppla in helst en 4watts lampa till 61 på laddningsreläet. Troligtvis funkar det med en 2wattslampa också, men det måste vara en med gammaldags glödtråd, lysdiodslampor, LED, funkar inte om man inte gör en speciellösning.

Den svarta kabeln i mitten av lamphållaren bak på hastighetsmätaren är en pluskabel, den skall kopplas till tändningen.
Här har jag förstått att en och annan kopplat fel i tron av att svarta kablar är minus... men så är det inte alltid.
Mittenanslutningen på hållaren till laddningslampan skall då vidare till 61 på laddningsreläet.

Annars så tycker jag det ser rättkopplat ut, och du har ju ett bra schema att följa där.
Och funkar det inte med kontrollampa och så som du kopplat får du kolla kolen i generatorn, dess hållare och fjädrar.
Mätte du föresten mellan D+ och DF någon gång? Och isåfall hur många volt fick du då när motorn gick på sisådär 2000-2500 varv/minut?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Björn J. skrev:
Grubban skrev:

Generatorn ladda ej utan fungerande laddningslampan. Gör klar hastighetsmätare då kommer det att fungera.  ICQ/ab

Det stämmer nästan... Med den gamla typen av laddningsrelä så laddade generatorn även om lampan var trasig, möjligen är det annorlunda med den nya typen du har.
Däremot stämmer detta in på växelströmsgeneratorerna.
Summa summarum, koppla in helst en 4watts lampa till 61 på laddningsreläet. Troligtvis funkar det med en 2wattslampa också, men det måste vara en med gammaldags glödtråd, lysdiodslampor, LED, funkar inte om man inte gör en speciellösning.

Den svarta kabeln i mitten av lamphållaren bak på hastighetsmätaren är en pluskabel, den skall kopplas till tändningen.
Här har jag förstått att en och annan kopplat fel i tron av att svarta kablar är minus... men så är det inte alltid.
Mittenanslutningen på hållaren till laddningslampan skall då vidare till 61 på laddningsreläet.

Annars så tycker jag det ser rättkopplat ut, och du har ju ett bra schema att följa där.
Och funkar det inte med kontrollampa och så som du kopplat får du kolla kolen i generatorn, dess hållare och fjädrar.
Mätte du föresten mellan D+ och DF någon gång? Och isåfall hur många volt fick du då när motorn gick på sisådär 2000-2500 varv/minut?

Jag suger åt mig som en svamp i Afrika ICQ/ab Tackar!
Jag ska mäta mellan D+ och DF nästa tillfälle i garaget.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

18

Medan kablarna fortfarande är anslutna till generatorn, så kan du mäta spänningen mellan D+ och generatorns gods också. Det kan du ju alltid börja med.
Den andra mät,etoden görs med bortkopplade kablar.
Kolla även i isntruktionsboken, http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf
Bild 173 och 174 på sidan 115, dessa metoder är nog egentligen bättre än de jag beskrev.
Så slipper du leta efter tvättsvampar i öknen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."