1

Hejsan, jag skulle få köpa en 1951 för 2500e (oprutat, ca 23 000 kr) Men skicket är inte det bästa, alla original delar finns, men verkar nog som att det bästa skulle vara är att byta hela bottenplattan...
Eftersom jag inte är så insatt i bubblor utan bussar mest, så tänkte jag fråga er om råd vad den är värd?!  ICQ/ab

PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

Post's attachments

S5024811.JPG, 135.73 kb, 640 x 480
S5024811.JPG 135.73 kb, 253 downloads since 2011-07-04 

S5024812.JPG, 113.23 kb, 640 x 480
S5024812.JPG 113.23 kb, 250 downloads since 2011-07-04 

S5024814.JPG, 132.82 kb, 640 x 480
S5024814.JPG 132.82 kb, 227 downloads since 2011-07-04 

S5024815.JPG, 107.16 kb, 640 x 480
S5024815.JPG 107.16 kb, 249 downloads since 2011-07-04 

S5024817.JPG, 130.12 kb, 640 x 480
S5024817.JPG 130.12 kb, 226 downloads since 2011-07-04 

2

Bara att handla.  ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Oj då var Palten (min 52a) mycket billigare. Men de som sålde den hade nog inte riktigt koll.
Och likvärdigt skick minsann.
Men om du är sugen, så är det bara att köpa nu när Gerson har splitpans ICQ/ab

Lycka till!

Mvh
Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Är nog bara att slå till innan dom säljer till nån annan..

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

5

Nu ska jag inte vara negativ, ser inte heller alla bilder, men jag tycker det ser ut som om dörrar är fel (dock rätt i "plåten" men fel rutor), framskärmar fel, klockpodden ser mystisk ut, ratten ser nästan ut som en senare, sidolister saknar, motorn är inte ens en 30 hästare utan 34...

Ska du handla upp dig på rätt prylar rullar ju pengarna snabbt... en ratt 1500, en klocka och pod 1500, rutor och mekanismer kostar ju inte bara hundralappar heller... Motor, bara tändspole kostar väl 1500... Luftfilter... hel motor... vill man inte tänka på...

Sen hur är det med baklysen, pilar, baklucka och näsa osv? En pil 1500, en näsa 1500, en lucka 1500, ett baklyse 1500... lågt räknat är det 9.000 kr bara för dessa... så finns de är ju plötsligt halva priset "hemma". Finns de inte så, tja, inte tror jag du kan säga vad de kostar och pruta 9.000 ICQ/ad

Plus massa rostlagning...

Men huven, stötfångarna, växelspak och säkert mera är rätt, fast inredningen ser ju omklädd och kanske delvis bytt mot nyare.

Så ska du bygga en fin originalbil med rätt grejjor är det nog en bil som blir väldigt dyr... Om du nöjer dig med en busig men inte korrekt bil och själv kan laga rost och inte har ambitionen att köpa all plåt av gerson så kanske det är görbart. Men splitdelar verkar dubbelt så dyrt (minst) som en komplett bil.

Och 1500 som jag skrev som exempel är väl inte alltid rätt, vissa fyndar billigare, andra betalar mera... men räkna med att varje pryl du köper kostar nånstans där så om man räknar ihop så blir det mycket pengar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Ser ju tvärslut ut..... Tröskeln på högersidan verkar exempelvis ha upphört att existera.

7 Senaste redigerad av johan_l (2011-07-04 21:59:53)

Ska tillägga att mina erfarenheter att det blir dyrare än man tänkt har jag dragit när jag försöker rädda en bil som var MYCKET värre än den du har, så jag har en värre resa än dig om du köper denna bil...  Du kan kika lite på min blog fridaysplit.blogspot.com om du vill...  Byta "plattan" bör vara byta platthalvor om tunneln är räddningsbar...  Som Henrik skriver, trösklarna är väl sopslut, säkert lite annan plåt också, men ekonomiplåt i budgetvariant finns ju för drägliga pengar... Men mycket rostlagning lär det vara...

Detta objekt ser klart räddningsbart ut - vore trist om det blev delar av det bara, och som sagt, både rätt platthalvor och framskärmar finns numera att få tag på, men vill man köra ett billigare spår så passar nyare plattor dock är inte stolsinfästningen samma... Bara man är inställd på att vill man ha en "korrekt" bil med fin lack och krom så blir det DYYYYYYRT... Nog dyrare än att köpa en fin "färdig" split... Men är målet en rolig bil att åka runt i så blir det ju en annan sak...   

Sen kanske alla delar (ribbade pilar, rostfria skärmar, baklysen etc) finns på gubbens vind, då är priset ett kap... ICQ/ab

8

23000:- för det där skulle jag inte vilja ge. Johanl har skrivit mycket bra. Runt 10-12000 skulle jag kunna ge, för det verkar bara vara själva plattan och karossen som är rätt. Du hamnar nog runt 50000:-(ink inköp) bara i att få tag i rätt delar till den så som dörrar, skärmar, Lysen, ratt, pilar, inredning etc...
Sen tillkommer all plåt till rostlagning.... Inte billigt det heller...

9

Det är fel ratt, men nog tycker jag att blocket ser ut som en trettiohästare alltid! ICQ/ad
Poden ser dock ut som en som har askkopp å en högtalare, vilket kan vara ett svårhittat option!

Men, jag personligen skulle aldrig, aldrig ge det, men, då har jag inte så svårt att hitta bilar heller. En whiskey är mera min stil att pröjsa för en slut bil. ICQ/ab

Men, känner du att det känns bra, do it! De blir nog inte fler, och inte mindre värderade när dom är klara, dessa "skrothögar".

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

10

jaa-a svårt beslut men tror det får lämna eftersom den blir för dyr och för mycket jobb.. Ja höger tröskeln var HELT slut vågade inte gå in i bilen ifall golvet skulle ha rasat  ICQ/ae Om nån annan är intresserad så är det fritt fram!  ICQ/ab

11

Var finns den?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

12

rogga skrev:

23000:- för det där skulle jag inte vilja ge. Johanl har skrivit mycket bra. Runt 10-12000 skulle jag kunna ge, för det verkar bara vara själva plattan och karossen som är rätt. Du hamnar nog runt 50000:-(ink inköp) bara i att få tag i rätt delar till den så som dörrar, skärmar, Lysen, ratt, pilar, inredning etc...
Sen tillkommer all plåt till rostlagning.... Inte billigt det heller...

X2,  det är ett stort projekt att få ordning på en sån bil ICQ/ad

13

Svårt val. Billiga räddningsbara splittar växer inte på träd. Om du tror du kan och orkar rostlaga, kolla hur mycket av allt annat som är slut och lägg ett lågt bud. Sorgligt nog kan den ju vara så slut att det inte är värt att rädda, men nog ser hela taket rakt och inte bortom räddning... 10.000 för bilen, en billig 64a som rullar att transplantera på, ett tak + b-stolpebyte, identitetsbyte, penselfärg och du har en split-lookalike för ganska lite pengar... inte the real thing, men räddar du identitet och tak, huv etc etc så är det bättre än tigersågen och sälja delarna... Men över 20... håller nog med, då går det nog att få bättre objekt...

50 split skrev:

Det är fel ratt, men nog tycker jag att blocket ser ut som en trettiohästare alltid! ICQ/ad

Rätt, det är kåpan som är nyare, en 61a? med friskluftsvärme men 30hk eller hur var det? Är inte påläst nog på de åren...

14

Vad är det som sitter under podarna? Stereo eller nåt annat ännu roligare?

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

15

johan_l skrev:

Svårt val. Billiga räddningsbara splittar växer inte på träd. Om du tror du kan och orkar rostlaga, kolla hur mycket av allt annat som är slut och lägg ett lågt bud. Sorgligt nog kan den ju vara så slut att det inte är värt att rädda, men nog ser hela taket rakt och inte bortom räddning... 10.000 för bilen, en billig 64a som rullar att transplantera på, ett tak + b-stolpebyte, identitetsbyte, penselfärg och du har en split-lookalike för ganska lite pengar... inte the real thing, men räddar du identitet och tak, huv etc etc så är det bättre än tigersågen och sälja delarna... Men över 20... håller nog med, då går det nog att få bättre objekt...

50 split skrev:

Rätt, det är kåpan som är nyare, en 61a? med friskluftsvärme men 30hk eller hur var det? Är inte påläst nog på de åren...

Bensinpumpen är väl iaf 25-hk? Det skulle ju kunna indikera att blocket också är 25 hk trots allt som är bytt... eller är det något jag missat?

16

Förutom bensinpumpen o fläktkåpan ser resten ut att vara 30 hk så troligtvis är motorn en 30hk tycker mig också ana en bula vid tvåans topp, dom bulerna finns inte på 25hk.

17

Hmm förgasarstödet är 25hk... ICQ/ad

18

Fast å andra sidan..... Vem bryr sig.... En sån bil behöver ju en 2275:a Default/lol  Default/lol

19

j:son skrev:

Var finns den?

Finland, Vasa! RG line över från Umeå och hämta?   ICQ/ad

20

edda skrev:
j:son skrev:

Var finns den?

Finland, Vasa! RG line över från Umeå och hämta?   ICQ/ad

Jo tjena. ICQ/ag

120 mil till Umeå.
Då ska den typ va gratis.  Default/hmm

21

Köp den json, så samlar vi ihop "roadtripp" gänget och åker till finland.
ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

22

Jag kan hänga på kroken på skåpet så drar vi med biltransport té Soumi!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

23

Järngänget??? ICQ/ag  ICQ/ag

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

24

Hvergang!  ICQ/ag

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

25

Ja nu blev man ju litta sugen.  ICQ/ae