1

Har ju en -75:a buss med automatlåda. Undrar lite om det finns några på forumet som har bra koll på dessa? Tycker att den fungerar fint för tillfället men den droppar lite olja så jag måste nog göra nått åt det i vinter. Funderar på om det är nått mer jag ska kolla när jag ändå fixar, nått som man ska serva på dom? Var köper man delar, packningar främst nu. Vad ska jag använda för olja?

Finns det "manualer" till dessa lådor? Hur vanliga är dom?

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Pratar lite med mig själv här men jag hittade i alla fall en firma i trelleborg som kunde gå igenom lådan åt mig. Dom tog 4000:- för att gå igenom och byta packningar på den. Svårt att avgöra om det är billigt eller dyrt tycker jag men det känns som att det kan vara värt det för att ha en låda som man kan lita på sedan.

sida hette www.vxl.se

3

Efter problem med automaten på min bruksbil (som säkert är helt annorlunda då den är 30 år nyare) så tror jag 4.000 är ett kap, då map moderna automater så verkar "ingen kunna nåt" annat än de stora renoverarna som vill sälja kompletta nyrenoverade lådor svindyrt... Grundprincipen är ju lika på moderna "momentomvandlarautomater" som på de gamla, bara fler växlar och mera lameller än bromsband... samt datorstyrning...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Då jag själv har 90 med automat så undrar jag hur det går? Vår läcker också men mer från turbinen tror jag. Tycker också att 4000 låter billigt.

Galet par med motorintresse. T3  Dj Aut med förhöjt tak av reimosnitt Byggd 2003 med delar från äldre buss.

5

Jag har samma typ av automat i min variant. Vad jag hört ska man inte röra dom så länge dom fungerar bra ICQ/ab om problemet bara är lite oljedropp finns det produkter från tex wynns att slå i som mjukar upp packningar och packboxar.

6

Har inte hänt så mycket för mig faktiskt. Fick samma tips som Marcus ger när jag va på mekonomen för ett tag sedan. Köpte en flaska och hällde i, verkar fungera bra faktiskt. Han jag handla av sa att det brukar fungera väldigt bra på just automatlådor.
Så jag kommer nog låta min vara så länge den fungerar skapligt.  ICQ/ab

7

Byter han lameller också för de 4000? Främsta tipset jag kan förmedla kring automatlådor, och det gäller i stort sett alla: byt olja regelbundet, speciellt om den gått hårt. Värme dödar ATF-olja. Var noga med att inte få in skit i lådan när du fyller på ny olja.
Jag har inte kollat, men gissat att vissa delar finns på VW Heritage i England.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt