Saknar krängningshämmare fram/bak till min -69 Speedster.
Behöver jag det?
1 2014-08-25 20:28:26 Senaste redigerad av Marantz (2014-08-31 08:52:10)
Det beror på. Hjälpfjädern hjälper bara till när bilen är nerlastad. Om man behöver kränghämmare beror också på hur framvagn är uppsatt. Fråga dig om du har ett problem att lösa.
Ali G
Finns ju "camber-compensator" (USA uppfinning, hjälpfjäder, lite grövre än original-69:ans hjälpfjäder) på t ex C & S eller UpNorth ?
Vitsen är ju att på 67 - 70 med swing var det lite mjukare fjädring bak, och denna hjälpfjäder återställde detta.
UTOM när man svängde, då var den ju "ledad" varvid bakvagnen slappade ner lite bak, och sänkte bilens "rollcentrum" (välte/går upp på två hjul...).
Min uppfattning av det hela.....
Har tittat på CSP krängningshämmare som de rek.
Men är det något som behöver bultas fast, ser inget på bilden i bultväg.
Original fungerar ju inte eftersom jag inte har karossfästena.
uppis
Jag skulle tro att CSP's ska skruvas fast, har faktiskt ingen annan ide om hur den annars ska fästas men jag tror att de, CSP, är bäst lämpade att svara på hur deras produkt ska fästas.
Jag är dock väldigt säker på att den inte ska bultas.
Detta är en bult![]()
och det här är en skruv
Ali G
Du har läst på märker jag. men den undre är en sexkantsskruv.
De verkar lite osäkra då de inte svarar på min fråga jag ställde.
Tänkte att någon på Boxerville använt en dylik mackapär. 
Jag förstår inte andledningen varför du skall styva upp bakändan
Kan du vara snäll och förklara
Är det chassit som du har tänkt eller fjädringen som var tanken för uppstyvningen eller är det krängningen i fjädrings röresen som var tanken
I en sådan bil som du bygger har du ett mycket låg tyngpunkt (rollcenter )
Om du vill fixa till chassit (motor& växellåda ) så måste du ha nya infästnings punkter för att öka vridstyvheten i plattan
Samma med fjädrings komponenterna ( en hjälpram i ytter kant på botten plattan så ökar du vridstyvheten )
Du kan även byta torsions stavararna för hårdare fjädring ( då funkar inte std stötdämparna )
Ofta på en kaross i plast (flexar) Plastar man in stålrör som saman binder fram o bakvagn ( om man inte vill ha en bur i bilen)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tänkte mest att original har ju Bubblan en utjämnings/kränghämmare, en pinne med lite stag/gummin på.
Du menar att jag inte behöver det på Speedstern?
Då kanske jag inte behöver fram heller?
Du har läst på märker jag. men den undre är en sexkantsskruv.
En skruv har gängor, oavsett vilken skalle den har. En bult har inga gängor, oavsett vilken skalle den har.
Det är ju en helhet så allt beror på vikt, fjädrar, vridstyvhet, tyngdpunkt, rollcenter, osv så det är lite svårt att avgöra om du har det behovet. Hårda fjädrar tillsammans med en styv kränghämmare bak kan exempelvis göra att innerhjulet lyfter i kurvor och det är ju inte så bra.
Så tillbaka till frågan om du har ett problem du ska lösa?
Ali G
Problemet jag har: Speedster med en lös förstärknings "balk 20*30mm ilagd i ytterkant platta.
Behöver jag krängningshämmare fram o bak?
Vill ju inte att bakhjulen viker in sig vid kurvtagning som på en bubbla.
Sitter ju original på bubbla -69 bak.
12 2014-08-31 11:23:29 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-08-31 11:47:31)
Problemet jag har: Speedster med en lös förstärknings "balk 20*30mm ilagd i ytterkant platta.
Behöver jag krängningshämmare fram o bak?
Vill ju inte att bakhjulen viker in sig vid kurvtagning som på en bubbla.
Sitter ju original på bubbla -69 bak.
Då får du sätta in fjädrings begränsare ( finns på bild i bilbyggar handboken som Srfo har gett ut )
Ett PS du behöver nog skaffa denna bok om du skall få igenom bilen i reg besiktningen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Att hjulet viker in sig har inte så mycket med kränghämmare eller inte att göra utan som Micke skriven en följd av lång fjädringsväg.
Jag tror, beroende på körstil, att en speedster har mindre behov av kränghämmare bak än en vanlig folka. Har du för hård hämmare bak kan du få innerhjulet att lyfta bak och det är ju inte så bra.
Fram skulle jag inte vilja åka utan kränghämmare på någon bil.
Ali G
OK, ingen hämmare bak men fram,,,,,,, 
15 2014-09-01 19:54:48 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-09-01 20:20:12)
Ser ingen kränghämmare bak på denna original 356a..

Mycket intressant läsning här.
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic … p;start=15
Även här intressanta funderingar kring cambercompensator eller inte.
https://porsche356registry.org/article/144
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36