1

Anliggningsytan för kopplingslamellen på svänghjulet är inte plant utan lätt vågigt, man känner detta med fingret.

Kan man sticka av detta i en svarv?

Hur mycket kan man ta?

Nån som har erfarenhet av detta?

//Morgan

2

Ja, det går att svarva av anliggningsytan. ta så lite som möjligt.. egentligen ska man alltid mäta in kopplingen och shimsa om det behövs.. ännu viktigare när man svarvar av ytan. Det kan göras genom att låsa svänghjulet och dra runt lamell med momentnyckel.. Vet man ungefär hur många Nm motorn lämnar så bör man ju hålla sig där nånstans.. beroende på användningsområde förstås..

3

Kanon, tack för svaret. Bra tips att momentdra kopplingen.

//Morgan

4

Ett stort OPS  när du svarvar/slipar svänghjulet så det inte skall bli fel
Lika mycket som tas bort från kontaktytan skall även infästnings ytan till tryckplattan  för det skall bli rätt
Om jag inte minns fel skall måttet vara 20,8-21,0mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tackar för det Micke.

När jag ändå har den i svarven... Hur lättar man ett svänghjul på bästa sätt? Hur mycket kan man ta och vart?

vet inte om jag skall göra det men nyfiken på hur man gör.

//Morgan

6

Nån som har lite input angående lättning av svänghjulet?

7

Ja, när du torrgasar är motorn rappare.. men i verkligheten gör det inte så stor skillnad. Eller, den skillnad du kommer att märka av är att motorn snabbare tappar varv när du kopplar ur, dvs helt meningslöst på en gatbil. Ska man harva runt bana och kunna göra snabba nerväxlingar finns det en poäng med att lätta svänghjulet, annars inte direkt.

8

har lättningsanvisningar för rallytrim -70tal med mått o allt . . . i en pärm på landet.
måste finnas i nån tråd här oxå eller nån som har.
här har jag för mig att dom bearbetar anliggningsytorna för tryckplattan lite mer än lamellytan för hårdare tryck, kan det vara rätt?
förstärkt koppling används.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Junte skrev:

har lättningsanvisningar för rallytrim -70tal med mått o allt . . . i en pärm på landet.
måste finnas i nån tråd här oxå eller nån som har.
här har jag för mig att dom bearbetar anliggningsytorna för tryckplattan lite mer än lamellytan för hårdare tryck, kan det vara rätt?
förstärkt koppling används.

På den tiden fanns det något som hette asbest i lamellen
Det enda sättet är att shimsa tryckplattan för att få högre inspäningstryck (man kan svarva ned svänghjulet men då är det förstört Om man byter till annan lamell så får man svarva igen)
På den gammla goda tiden när det satt ventilfjädrar i tryckplattan kunde man shimsa upp fjädrana så man fick hårdare inspäningstryck
i dag är det solfjäder som gäller i tryckplattorna  ICQ/ac
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Jag ska ha en sån här på min motor, det är en Kennedy tryckplatta av den gamla modellen.

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4805399.jpg