Hej,
Finns det USB uttag att köpa för 6V? USB har väl 5V som standard, så det borde gå att få till tycker jag...
Insta: @tob_356
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » USB uttag för 6V?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej,
Finns det USB uttag att köpa för 6V? USB har väl 5V som standard, så det borde gå att få till tycker jag...
Mjae inte som är märkt med 12v men jag har en joytec 12v/usb laddare funkar lika bra på 6v.
tror det är en sånhär, men jag skulle tro att "alla" funkar likadant..
http://www.cdwow.se/games/nintendo-ds-j … /dp/432705
Troligen funkar alla lika... Är nog bara att prova, tror inte de går sönder iallafall...
Perfekt!
Tack för svar. Nu återstår att fixa en 6V monoförstärkare med lineingång samt remote på/av och volymkontroll!
Får tipsa om datorhögtalare, gå runt och kolla tills du hittar några som går på 6V... Tror det blir betydligt billigare än att köpa en dedicerad förstärkare... Iofs får du ju "fulfixa" så att rätt högtalare spelar... De jag har använt har allt sittande i ena högtalaren och andra är passiv så de skulle säkert gå att enkelt bygga om till bara en enkel monoförstärkare... Jag har bara låtit dem ligga på bambushyllan...
Till ghian så har jag stoppat in en 70-tals blaupunktradio som om jag fattat rätt märkligt nog har en lineingång för tex MP3... 
Mjae inte som är märkt med 12v men jag har en joytec 12v/usb laddare funkar lika bra på 6v.
tror det är en sånhär, men jag skulle tro att "alla" funkar likadant..
http://www.cdwow.se/games/nintendo-ds-j … /dp/432705
Jag har en liknande, men den funkade inte alls på 6V. Verkar kunna skilja sig mellan olika tillverkare.
Min oval har eftermonterat rattlås och därför ett oanvänt tändningslås i instrumentbrädan. Jag hade tänkt byta ut det låset mot en USB chassiekontakt och använda en spänningsregulator för att få ut 5V i uttaget. En lämplig spänningsregulator lyckades jag hitta, men USB chassiekontakter var betydlig svårare att finna, så projektet är i vänteläge tills vidare.
USB chassiekontakter
har du provat elfa
Artikelnr. Pris/styck
42-677-82 1– 80.20
10– 65.70
50– 60.00
har du provat elfa
Artikelnr. Pris/styck42-677-82 1– 80.20
10– 65.70
50– 60.00
Jo, den skulle kunna fungera, men det är en anslutning för USB B på baksidan och jag skulle hellre haft någon annan anslutning, t.ex. bara plus och minus.
Nu finns det i alla fall en USB chassiekontakt på Kjell&Co som borde passa bra att montera i en bil.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … akt-p61165
Även i de som fungerar brukar regulatordelen "stjäla" mellan 1,5-2 volt för att kunna fungera (vissa stjäl bara 1V). Dvs det krävs 6,5-7 volt för att få ut 5 volt. Med fulladdat batteri, bra koppling eller bilen igång brukar det inte vara några problem.
Jag har för övrigt ett par som fungerar på 6 volt över om någon är intresserad. Är en modell utan "cigguttagskropp", bara ett USB uttag och skruvanslutning för +/- kabel. Bra om man vill koppla in utan att behöva använda/ montera ett cigguttag + att man slipper ev glapp i cigguttaget.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » USB uttag för 6V?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.