901

Jodå,
Den finns faktiskt i verkligheten också ICQ/ag
https://www.marklin-users.net/forum/pos … ---Railbus

902

ICQ/ai

Hur man ska shimsa in högtalargallret rätt.  ICQ/ag

Post's attachments

VW fabrik ovali c.jpg, 64.1 kb, 675 x 651
VW fabrik ovali c.jpg 64.1 kb, 34 downloads since 2022-06-03 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

903

Naturligtvis handlar inte bilden om shimsning av högtalargaller.
Det är mer spännande än så.
Ni kan ju försöka gissa var bilden är tagen och vilket år.. ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

904

Koll av pressverktyg 1952, och skådar man inte lite CEJ passbitar i högerdelen av bilden

"ljushuvud"

905 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-06-05 21:50:06)

Mr 56 skrev:

Koll av pressverktyg 1952, och skådar man inte lite CEJ passbitar i högerdelen av bilden

Njaee.   CEJ- Carl Edvard Johansson bitar ja troligen.
Men icke 1952. Titta noga på taket i bakgrunden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

906

Bäste herr Fogg,
Jag vill minnas att jag i en Hot VW:s från sent åttiotal har sett en artikel om en förseriebil, vilken i alla detaljer - förutom instrumentbrädan - var en normal "split", dvs 16-tumshjul, inga ventilationsrutor, äldre stötfångare etc. Idag kan jag tyvärr inte hitta just det numret. Som de flesta säkert vet skedde en hel del förändringar i oktober 1952 (chassinr. 397203). Då infördes som bekant 15-tumshjul, delsynkad växellåda, ventilationsrutor, kraftigare framvagn, accelerationspump med mera. Den mes omfattande förändringen interiört var införandet av den slags instrumentpanel som syns på bilden. Däremot hängde den delade bakrutan med till och med den 9:e mars.

Kan det vara så att bilden visar en mycket tidig prototyp (förseriepressning?) till en "oval" instrumentpanel? Det är svårt att säga om bilden är kraftigt efterbehandlad, men nog ser det ut som om taket i bakgrunden saknar ventilationsgaller. Det skulle tyda på att bilden är tagen i utvecklingsavdelningen någon gång under tidigt femtiotal. Det skulle inte förvåna om det utförandet av instrumentpanel som infördes i oktober 1952 redan fanns färdigprojekterat under 1950. ICQ/bs

907 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-06-05 22:31:18)

Just precis på pricken. ICQ/ay
Taket saknar ventilationsslitsarna och det ligger ytterligare en spännade plåt vid sidan om.
Bilden ska tydligen vara tagen på prototyp & utvecklingsavdelningen tidigt 1951.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

908

Där ser man. Intressant bild!
Naturligtvis menar jag att första zwittern kom vid chassinummer 397023 och inte 397203. Skrivfel.
Det verkar som om hålet för hastighetsmätaren ännu inte funnit sin slutliga utformning. Kan det vara för att förseriemodellerna använde splitens hastighetsmätare, som ju är lite mindre?
Det vore också bra om Günther med mätutrustningen kunde flytta på sig en smula, så att vi får se om det fanns ett hål för startknappen redan 1951...

909 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-06-09 11:02:07)

Om nu urtagen i dörrutorna och ischiasluckor blev en kortvarigt ventilationshistoria så verkar inte små ventilationsrutor i bakre sidorutorna heller blivit någon större hit. ICQ/bp

Post's attachments

VW split vent ruta 1950 (2).jpg, 53.34 kb, 447 x 327
VW split vent ruta 1950 (2).jpg 53.34 kb, 16 downloads since 2022-06-08 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

910

Högt insteg på den bilen, det finns nog något mer udda med den än bakventilationen..

911

ICQ/af

Post's attachments

Vw fabrik driprail.jpg, 48.97 kb, 720 x 467
Vw fabrik driprail.jpg 48.97 kb, 14 downloads since 2022-06-09 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

912

Kanon Kübel.

Post's attachments

Kübelwagen gun.jpg, 29.62 kb, 476 x 467
Kübelwagen gun.jpg 29.62 kb, 10 downloads since 2022-06-13 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

913

Nedskuren kaross?

914

Sten vW skrev:

Nedskuren kaross?

Jo den där mackapären är med största säkerhet fältmässigt anpassad.
Verkar ha spännande rattstångsfäste eller brist på.

Däremot byggdes det tydligen 20 st av denna icke amfibiska men fyrhjulsdrivna schwimmwagen med kanon. Projektet skrotades då den var för instabil som plattform. ICQ/ad

Post's attachments

Schwimmwagen flak.jpg, 51.81 kb, 676 x 461
Schwimmwagen flak.jpg 51.81 kb, 10 downloads since 2022-06-14 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

915

Det var nog en rackarns tur att man tagit bort amfibiemöjligheten från schwimmwagen om man tänker ha den som kanonplattform.
Kan bara tänka mig rekylverkan om man utan att tänka sig för skulle avlossa ett skott med bilen i vattnet... Det får fiske från en havskajak att framstå som en synnerligen stabil syssla.
Antagligen blir den nog också allt för tung för att kunna simma med kanon monterad.

916 Senaste redigerad av Sten vW (2022-06-29 13:22:13)

Vingtank från en F104 på avvägar...

Man kan undra hur det gick till och om snacket efteråt...

Post's attachments

FB_IMG_1656426162312.jpg, 68.17 kb, 1080 x 750
FB_IMG_1656426162312.jpg 68.17 kb, 11 downloads since 2022-06-29 

917

ICQ/af

Post's attachments

KdF Kommendeurwagen.jpg, 142.45 kb, 1006 x 721
KdF Kommendeurwagen.jpg 142.45 kb, 5 downloads since 2022-07-25 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------