1 Senaste redigerad av MattiasT (2014-08-11 06:55:31)

Hej på er!
Jag har införskaffat mig en Camp-let, så nu är man lite sugen på att få till en dragkrok på Ghian. Är det någon som kan tipsa om vart man kan få tag på detta?

Hittade denna som finns i USA till Typ1 Bubbla. Går troligen att modifiera till att passa Ghian....

http://www.mamotorworks.com/VW/product/ … tch_375771

Med vänlig hälsning
Mattias

2

Har också funderat på krok till Ghian, uppdatera gärna här dina framsteg!
Jag kollade på kroken du tipsade om, den var ju billig, men jag fattar inte hur den ska funka? var ska man fästa fästet närmast kulan? och kommer det inte fjädra i böjen som är där, vilket gör att vagnen i princip bara hänger i det bakre fästet, som man sätter i vaddå?

3

Fästet närmst kulan skall fästas i Kofångaren, så det gäller att den är ordentligt förankrad i bilen. För min del så rör det sig om att dra ca 400kg, så jag tror det kan fungera. Dock så måste jag nog modifiera lite eftersom jag har extra oljesump....

4

Jag har oxå en camp-let på gång, så jag diskuterade ghiadrag på en träff i helgen ICQ/ab

Jag kan inte mycket om typ1, men folk jag pratade med trodde att typ1 drag skulle passa ghia.
Men så är det alltså inte? Vad är det som skiljer? Draget fästes ju i platta/bakvagn och det är samma som typ1. Har ghian längre "överhäng" bak? Kan man isf bara förlänga ett typ1 drag?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Köpte mitt drag till ghian från karmannghia.de för fyra år sedan.
Det skulle enligt dem inte vara samma som till bubblan.
Men samma princip, fast jag fick modifiera lite för att fästa i kofångaren.

//Peter P

6

Verkar ha diskuterats mycket ghiadrag i helgen, jag hade min diskussion på Ålandsträffen ICQ/ab
Jag kan inte få in i huvet hur den ska fästas i kofångaren, sitter den inte i kofångarfästena? Annars känns det som om man ber om en krokig kofångare när det blir lite ryck och drag i den, i synnerhet om kroken har en svanhals som på den som det tipsades om i första inlägget.

7

Man kan ju svetsa in en trekant och stötta upp vinkeln lite. Då läggs mer kraft på fästena i ramhornen.