1 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-10 21:18:04)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/Mobile%20Uploads/2014-08/b62593a5-652c-45b5-bbdd-aadfa40fd806_zps3f651633.jpg
Jag har en havererad AS motor, jag visste att det var något vajsing runt ettans cylinder... Men detta kunde jag inte drömma om. Redan när jag bytte olja i den motorn fann jag fragment av aluminiumgjutgods i oljesilen. Men motorn var lättstartad och gick, dock fick jag den aldrig att gå riktigt bra, en hel del avgasknallar från ettans cylinder. Så en dag sköt den sönder avgasröret, och något senare lade motorn av helt med ett skramlande ljud. Jag lyfte i en annan AS motor och så var det frid och fröjd. Detta var förra sommaren. I kväll tog jag tag i detta igen och började riva i detta lik. Fann också att ettans vevstakes vevaxelöverfall bara satt fast med en bult, den andra var försvunnen.

Hur kan det bli så här?

Nästa fråga...
Jag lyckades inte klyva blocket, har lossat alla bultar (tror jag) men får inte loss oljepumpen, måste man ta bort den först? Hur gör jag för att få isär blockhalvorna utan att använda dynamit?

Ja jag är bättre på elgrejer än motorer, erkänner gärna det, men nån gång skall man ju lära sig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Ja, oljepumpen måste bort. När du tror att du hittat alla skruvar o muttrar som håller ihop blockhalvorna, följ delningen hela varvet runt och kolla igen. Speciellt där det samlats en massa olja och smuts... Det finns ett par stycken som är lätta att missa på ett icke rengjort block.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Om du skaffar en avdragare för oljepumpen så kan du montera ett annat specialverktyg där pumpen satt, med det delar du blockhalvorna.  ICQ/ab

Bubbla -62

4

När man lossat alla muttrar och bult som håller ihop blocket, är det lättare att ta bort oljepumpen.

Om jag nångång måste byta "på plats" lossar jag bara närmaste M8 muttrarna, och tar bort (och sätter dit) pumpen utan specialverktyg...

När man är SÄKER på att alla muttrar/bultar är borta, finns det två små "klackar" på blocket att knacka på (med dorn) för att dela blockhalvorna.

5

Stefan F skrev:

Ja, oljepumpen måste bort. När du tror att du hittat alla skruvar o muttrar som håller ihop blockhalvorna, följ delningen hela varvet runt och kolla igen. Speciellt där det samlats en massa olja och smuts... Det finns ett par stycken som är lätta att missa på ett icke rengjort block.

Nån dag ställer jag det över den oljeavskiljande brunnen och kör på med högtryckstvätten, så kanske jag hittar några till...

GB63VW62 skrev:

Om du skaffar en avdragare för oljepumpen så kan du montera ett annat specialverktyg där pumpen satt, med det delar du blockhalvorna.  ICQ/ab

Ok, har för mig att oljepumpsavdragaren inte direkt var gratis, skall se om nån jag känner har sådana verktyg.

Tack iallafall båda två, för svaren så långt.

6

mettis skrev:

När man lossat alla muttrar och bult som håller ihop blocket, är det lättare att ta bort oljepumpen.

Om jag nångång måste byta "på plats" lossar jag bara närmaste M8 muttrarna, och tar bort (och sätter dit) pumpen utan specialverktyg...

När man är SÄKER på att alla muttrar/bultar är borta, finns det två små "klackar" på blocket att knacka på (med dorn) för att dela blockhalvorna.

Skall kolla detta också.
Sedan är väl frågan om det finns något inne i det blocket som är värt att spara.

7

mettis skrev:

Man kan göra så men det är inte rätt.... ICQ/ad  Default/lol
https://m.youtube.com/watch?v=gijEb7sAigc

Bubbla -62

8

Du har säkert glömt glömmuttern
Den sitter på höger sida Nedan för M12 (längst ned vid svänghjulet) under den sitter en M8 mutter sen två cm längre ned är glömm muttern
Om du känner för det så kan du komma upp till kungälv och låna avdragarn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:

Du har säkert glömt glömmuttern
Den sitter på höger sida Nedan för M12 (längst ned vid svänghjulet) under den sitter en M8 mutter sen två cm längre ned är glömm muttern
Om du känner för det så kan du komma upp till kungälv och låna avdragarn
/// Micke

Tack för tipset, och erbjudandet, egentligen är nog det blocket bara skrot, jag ville väl ta isär det för att lära mig någonting, och för att det skulle vara lättare att lägga det i återvinningsbingen.
En solig och übervarm torsdagskväll var för några veckor sedan var jag i "Kings River" på träff, det var väl ett tiotal folkvagnar där, några cittror och sedan mest "amerikansk plåt".
Men jag skickar PM om jag behöver motorhjälp!

10

GB63:
"Tänkte inte på det.... många folkvagnsmotorer blir det..." ICQ/ag
Lorry/Yrrol är bra!