1

hej igår starta jag min bubbla 65a 1200 motor och märkte att den går kass. har bytt lock, rotor, stift, kablar för 1 månad sedan. den har gått kanon till igår. den kastar bakslag när man trycker på gasen..har vridigt fram och tillbaka på fördelaren men ingen skillnad förutom varven. Hade isär förgasaren igår och den verkar vara bra ..det är en 28pict förgasare..den har gått ''fett'' väldigt länge. så jag tog ut stiften 'nya' och såg att dem va svarta. gjorde rent dém för att få bättre gnista. MEN varför spottar den som fan.. och varför får den för mycket bensin? kan de vara choke och kondensatorn som har gett upp? är de automatchoke på denna ?

2

Kanske flödar över och går fett pga det, med original förgasare brukar det med dagens bränsle gå för "snålt" Nålventilen kan va kass så att du får in för mycket bränsle i flotörhuset så det flödar över och går fett.

Har du kollat brytaren i fördelaren? Kan vara orsaken till oren gång.

// Robin

3

okej. nålen såg ändå ok ut i förgasaren. jag ska byta brytaren imorgon. den och kondensatorn är de ända jag inte bytt. är de automatchoke på dem här 28pict förgasarna?

4

Förgasare med automatchoke brukar utmärka sig genom att det finns en elektrisk grunka på ena eller andra sidan.
Vet inte hur det är på din, men på 34PICT finns det en rund dosa med en flatstiftskontakt på högra sidan.
Kolla i så fall att kabeln är ansluten, den går i andra ändan till + på tändspolen.

Nålventilen kollar du med flottörkammarens lock bortskruvat.
Blås med munnen i anslutningen till bränsleslangen, med ventiltappen i nedersta läget skall det vara fritt, och stopp när du trycker upp ventilen. har upptäckt att den kan fastna i ena eller andra läget ibland.
Ibland händer det att man får vrida flera varv på den lilla tappen, verkar som det kan fastna skräp där. Jag hade en sprillans ny som fastnade, p.g.a. gjutskägg eller kanske något svarvspån inuti, "Made in China" man får vad man betalar för...
Jag gjorde en brutalrenovering... skruvade fast ventiltappen i chucken på min Dremel, och liksom svarvade in den, det funkar bra i min förgasare, men med reservation då det "utföres på egen risk".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Om du har två vajrar till förgasaren så har du manuell choke, på min 28pict är det manuell iaf.
Annars är det som Björn J. nämner med automatisk.

// Robin

6

min är precis lika, har automtisk choke på min, den går fint på 1an men lägger jag i 2an så börjar den blöddra å spotta som fan, ha ej gått på nått år å ja har max åkt 1 timme med den, kanske man ska åka med en ifall de kan va nått med bensinen, gammal bensin å grejer ICQ/ab