1

Fick in motorn i bussen för några veckor sen men testkörde inget vidare för ens nu. Jag mistänker dock att
bromssvervot kan läcka.

När man håller in bromsen så droppar tomgången så att den nästan dör ända tills jag släpper upp pedalen. Och när jag
stänger av motorn så förvinner bromsvakument på en gång (kan ju också bero på kass backvetil.)

Om jag lägger mig under bussen med motorn igång och håller örat mot bromsservor så hörs ett svagt pysande ljud.

Allt detta tyder väl på att servot är kasst, eller vad tror ni? Är det någon som har några erfarenheter av bråkande bromsservon?

2

Händer att membranet i bromsservon spricker, lättast är att lossa huvudcylindern från bromsservot och kolla membranet med en ficklampa, brukar spricka vid tryckstången

har du "servo" effekt när motorn är igång?, har du en trasig backventil så försvinner mycket riktigt vakumet när motorn stängs av(samma om membranet är trasigt)

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Jo, servoverkan har jag när jag bromsar.

Då får det nog bli till att montera av huvudcylinder och se om ajg ser någon spricka. Det kanske till och med är möjligt att limma sprickan om den nu sitter i mitten av membranet.