1

Tänkte kolla vad som behövs för att montera nyare trummor (4bults) bak samt skivor fram (4bults) på en vw typ1 -62?

Det jag har är trummor för 68 och nyare med 5/100 borrat bultmönster. Vet att man behöver svarva av lite på splinsen men sen undrar jag vad man behöver mer? Räcker det med nyare bromssköldar, backar och hjulcylinder? Och kommer det passa rakt av?

Sen fram har jag en länkpinne dropspindel för skivbromsar samt hjullager och skiva. Vad behöver jag mer? Behöver man bara bromsok med klossar samt en bromslang för skivbromsar? Och passar det rakt av?

MvH MarcusV

2

Ingen som vet?

3 Senaste redigerad av C.Frisk (2014-07-28 17:50:23)

Fram är det som du skriver bara att leta reda på originalok samt slangar och montera.

Problemet bak är att din låda från -62 har de gamla lagerlocken som använder "oljekastarsnabeln", snabeln passar inte mot dina nya trummor (kanske går att modifiera?).
Det är inte heller bara att montera nyare lagerlock då lagerläget/djupet är olika på de gamla/nya.
Det lättaste i mekväg (men desto svårare att få tag i) är att leta reda på drivaxelrör samt lagerlock från en -66:a då det är första årsmodellen som har nya locken fast fortfarande med korta axlar.
I övrigt är det som du är inne på, svarva av trummorna samt byte utav sköldar mm.

EDIT: Det går att modda nya lock så att de passar, du får svarva ur dem så att lagret passar. Dock så måste du även ta av den tjocka distansen och den är härdad vilket innebär att det blir dyrt då de flesta mekaniska verkstäder inte har grejor till det. Jag har själv gjort denna modd med bra resultat men det är några år sedan och det kräver en del mätande för att få måtten rätt och dessa skrev jag självklart inte ned.....

4

Kanon! Tackar för svaret ICQ/ab Verkade lite komplicerat så får se vad det blir ICQ/ab