1

Hej. ICQ/ab

Jag har nyligen kommit över en 412:a och har märkt att växelspaken är som att röra i en gryta med gröt. Det finns inga distinkta lägen eller nåt alls. Vad kan ha hänt?
Vi lyckades få i en växel när vi hämtade den, men det var svårt att få ur den sen.

Sen undrar jag även hur det funkar med hydraulisk koppling som det verkar vara och hur får jag ordning på de? (pedalen är i botten...)

2

Ingen som har en idé?

3

Köp en verkstadshandbok som behandlar din vagn. ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

På 411an är de oxå väldigt grötigt ICQ/ac
De finns en hydralisk cylinder uppe på växellådan, kanske är
paj/läcker eller kanske något läckage på vägen.
Har ja för mig...va länge sen ja va under ICQ/ad

5

Mogge skrev:

Köp en verkstadshandbok som behandlar din vagn. ICQ/ab

Ja det är en bra idé! ICQ/ad Vet du någon som har en som man kan få köpa? ICQ/ab

6

Rikard.H. skrev:

På 411an är de oxå väldigt grötigt ICQ/ac
De finns en hydralisk cylinder uppe på växellådan, kanske är
paj/läcker eller kanske något läckage på vägen.
Har ja för mig...va länge sen ja va under ICQ/ad

Jaså? Hm, men jag tror inte din bil är lika grötig i lägena som min. I min finns liksom inget alls. Det är som att den inte är kopplad till nåt alls. Funderar på om den klubban i lådan gått av helt eller så.
Okey! Pedalen var i mattan när jag fick tag i bilen, så jag vet inget om läckage. Men det är väl de troliga att felet är där. Är det svårt att fixa? Eller en svår del att få tag i?

7

Nu blev jag nyfiken  ICQ/ab

Växelstalaget är väll helt mekaniskt ?

Hydralisk cylinder på växellådan låter ju som slavcylindern till kopplingen ?

OBS helt novis på denna vagn

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Jo alltså jag undrade om två saker. ICQ/ae

1. Vad kan vara fel på min grötiga växelspak? Finns inga lägen eller nåt, men man hör att det rör sig i lådan därbak.

2. Hur fungerar kopplingen/hydraulisk koppling på en 412?

Jag är med helt novis på den ICQ/ab

9

1. kontrollera leden bak vid växellådan och om det är mycket glapp fram vid växelspaken ( vanligt att det är slitet på gamla bilar)

2. Du har en Huvudcylinder fram och sedan rör/slang till en slavcylinder på växellådan (ungefär som ett broms system med huvudcylinder och hjulcylindrar) är vanligt att dessa läcker, kontroller om det är några synliga läckage på båda cylindrarna om så byt, kan även vara slangen vid växellådan som är dålig, byt bromsvätskan i systemet eftersom denna tar upp vatten och helst ska bytas var annat år

10

Du menar där den går in i själva lådan? Och precis under spaken?

Okey! Det visste jag inte. Men vart hittar jag nya sådana? Känns som ett omöjligt uppdrag att försöka uppbringa de till en 412 ICQ/ae Slang? Går den mellan huvudcylinderna fram och den slavcylindern där bak? Ah så man har bromsvätska i kopplingssystemet och inte hydraulolja?

11

Nya cylindrar är nog svårt.Du får jaga beg/nos eller
om något passar från porsche 914 kanske.Vet inte
om de har  hydralisk koppling men dom har en del
lika bromsdelar bla.
Eller är ja helt fel ute?
Någon som kan bekräfta?  ICQ/ad

12

Jo de var det jag tänkte med. Jo 914 borde passa, har som sagt en del lika delar. Är det lättare att hitta delar till dem? Eller så kanske det finns repsatser eller nåt sånt.
Får kolla in tyska ebay.

13 Senaste redigerad av kimboow (2014-07-24 09:13:12)

När jag hämtade min 412 i feb iår sa säljaren det satt en slav/kopplings cylinder vid kopplingspedalen fram vid torpedväggen som jag fattade
och en annan är ju grön på 412 också så då sa man jaha ? öhh hmm okej   ICQ/ag  Default/lol 

jag fick med en sån ny cylinder , kostade då ny 900kr på custom speedparts tror jag det var 4-5 år sen , han ville sälja den mig för 400kr
jag sa att jag  bara pengar till köpa bilen , då gick det ett tag så fick jag den gratis  ICQ/ae

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

14

Tyvärr passar inget alls runt växellåda/koppling från 914, den har en helt annan (5-växlad) låda (Porsche 901) med wirekoppling. Inte ens drivaxlar/knutar passar.

Om Du inte har nån kontakt från växelspaken till lådan kolla kopplingarna, särskilt nr 22 nedan.

http://www.lsmteknik.se/412/412linkage.jpg

Nedan en bild på kopplingshydrauliken, huvudcylindern nr34 sitter vid rattstången, systemet jobbar med  olja från samma behållare som bromsarna. Vanligast är att packningarna i slavcylindern nr21 ger upp men behöver inte vara så, kan ju också vara luft i systemet.

http://www.lsmteknik.se/412/412clutch.jpg

Hoppas Du får ordning på detta - vi behöver fler 411/412 på vägarna!
/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

15

kimboow skrev:

När jag hämtade min 412 i feb iår sa säljaren det satt en slav/kopplings cylinder vid kopplingspedalen fram vid torpedväggen som jag fattade
och en annan är ju grön på 412 också så då sa man jaha ? öhh hmm okej   ICQ/ag  Default/lol 

jag fick med en sån ny cylinder , kostade då ny 900kr på custom speedparts tror jag det var 4-5 år sen , han ville sälja den mig för 400kr
jag sa att jag  bara pengar till köpa bilen , då gick det ett tag så fick jag den gratis  ICQ/ae

Oj, vilken tur du hade. ICQ/ab Jag undrar just om det finns på csp att få tag på längre?

16

Larss skrev:

Tyvärr passar inget alls runt växellåda/koppling från 914, den har en helt annan (5-växlad) låda (Porsche 901) med wirekoppling. Inte ens drivaxlar/knutar passar.

Om Du inte har nån kontakt från växelspaken till lådan kolla kopplingarna, särskilt nr 22 nedan.

http://www.lsmteknik.se/412/412linkage.jpg

Nedan en bild på kopplingshydrauliken, huvudcylindern nr34 sitter vid rattstången, systemet jobbar med  olja från samma behållare som bromsarna. Vanligast är att packningarna i slavcylindern nr21 ger upp men behöver inte vara så, kan ju också vara luft i systemet.

http://www.lsmteknik.se/412/412clutch.jpg

Hoppas Du får ordning på detta - vi behöver fler 411/412 på vägarna!
/Lars S

Tack så mycket för bra bilder och info. ICQ/ab Vart kan jag få tag i mer bilder? Eller kanske en rephandbok. ICQ/ab

Så nummer ett är att kolla kopplingarna så de är okey.
Nummer två är kanske att bara hälla i bromsvätska i bromsvätskebehållaren och se om det funkar/läcker? Hur luftar jag systemet?

Jo, vore kul att få den rullandes snart. ICQ/ab

17

Du luftar kopplingen nere vid slavcylindern(nr 24), öppna nippeln och häl på bromsvätska tills det rinner ut vid nippeln(montera en slang på nippeln och dra upp slangen en bit), stäng sedan och pumpa på pedalen, (kan behöva göra detta några gånger) lättare med en kompis, lycka till ICQ/ab

18

Calle skrev:

Tack så mycket för bra bilder och info. ICQ/ab Vart kan jag få tag i mer bilder? Eller kanske en rephandbok. ICQ/ab

Haynes rephandbok dyker upp på ebay.com ganska ofta (http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= … ;_from=R40) ca 5st där just nu. Bra bok till bra pris!

http://www.lsmteknik.se/412/VW412haynes.jpg

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73